رئيس مركز آمار ايران: سرشماري سال 90 يك رخداد ملي است

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

تهران- رئيس مركز آمار ايران سرشماري سال 90 را كه از دوم تا بيست و دوم آبانماه امسال در سراسر كشور برگزار مي شود 'رخدادي ملي' دانست.
رئيس مركز آمار ايران: سرشماري سال 90 يك رخداد ملي است
به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا،'عادل آذر' روز دوشنبه در نشست خبري با موضوع سرشماري سال 90 كه در محل مركز آمار ايران برگزار شد، افزود: سرشماري 90 حاصل بيش از نيم قرن تجربه سرشماري در ايران و همچنين تجربه 70 كشور جهان است.
وي يادآور شد: سرشماري سال 90 به مدت 21 روز در سراسر كشور انجام مي شود كه 21 ميليون و 200 هزار خانوار در پوشش سرشماري قرار خواهند گرفت.
وي زمان انجام سرشماري براي هر خانوار را 20 دقيقه ذكر كرد و گفت: در صورتي كه مردم با ماموران سرشماري همكاري لازم را داشته باشند حتي كاسته شدن يك دقيقه از زمان پركردن پرسشنامه سرشماري براي هر خانوار، زمان سرشماري را مي توان تا 2 روز كاهش داد.
آذر با تاكيد بر نقش رسانه ها در اطلاع رساني به موقع به مردم اظهار داشت: رسانه هاي مكتوب و رسانه ملي مي توانند در همكاري هرچه بيشتر مردم با ماموران سرشماري نقش ارزشمندي را بر عهده داشته باشند.
به گفته رئيس مركز آمار ايران، 114 هزار نفر درگير اين رخداد ملي هستند كه 54 هزار نفر آن را ماموران سرشماري به خود تخصيص مي دهند.
وي با اشاره به پيمايش ماموران سرشماري سال 90 بيان داشت: در اين سرشماري حدود 50 ميليون كيلومتر از سوي ماموران سرشماري پيمايش انجام مي شود.
وي با اشاره به مراحل انجام سرشماري گفت: طراحي و برنامه ريزي، سازماندهي ،اجرا و پردازش و انتشار اطلاعات مراحل انجام سرشماري است.
وي در خصوص اعلام نتايج سرشماري سال 90 گفت: پس از شروع سرشماري،هر سه روز يكبار اطلاعات حاصله از سرشماري از سوي مركز آمار ايران اعلام مي شود اما اطلاعات مياني سرشماري تا پايان آذر ماه انتشار مي يابد.همچنين نتايج نهايي سرشماري پايان ارديبهشت ماه سال 91 منتشر مي شود.
آذر معتقد است: با توجه به اينكه كشور در حال برنامه ريزي و جهش اقتصادي است بنابراين سرشماري ها از اين پس، پنج ساله انجام خواهد شد.
وي با اشاره به برخي آمارهاي ارائه شده از سرشماري سال 85 بيان داشت: بر اساس سرشماري ياد شده نسبت شهرنشيني در ايران 68درصد بود كه در سرشماري امسال پيش بيني مي شود ميزان شهرنشيني به 82درصد افزايش يافته باشد.
وي در پاسخ به خبرنگار ايرنا در مورد تعريف اشتغال در سرشماري سال 90 گفت: در سرشماري امسال تعريف اشتغال تغيير نكرده است و بر اساس استاندارد سازمان بين المللي كار نظير اين ميزان، محاسبه مي شود.
وي در مورد پاسخگويي مردم به ماموران سرشماري گفت: همواره در ايران مردم در حوزه پاسخگويي با ماموران سرشماري به درستي رفتار كرده اند.
وي حوزه سرشماري را فقط در داخل محدوده جغرافيايي ايران ذكر كرد و گفت: فقط افرادي كه به دليل ماموريت هاي كوتاه مدت و يا تحصيل به خارج مهاجرت كرده اند در سرشماري خانوار ذكر مي شوند اما ايراني هاي خارج از كشور شامل سرشماري نخواهند شد.
آذر هزينه اجراي سرشماري را بر طبق بودجه سال 90 برابر با 70 ميليارد تومان ذكر كرد و گفت: با توجه به اينكه همه دستگاهها بايد با اين رخداد ملي همكاري كنند هزينه سرشماري به 200 ميليارد تومان مي رسد.
وي زمان انجام سرشماري را از هشت صبح الي پنج بعداز ظهر ذكر كرد و گفت: در مدت 21 روز اعلام شده براي انجام سرشماري ، حتي در روزهاي تعطيل ماموران سرشماري به خانه هاي مردم براي پركردن فرم سرشماري مراجعه مي كنند.
رئيس مركز آمار ايران همچنين در خصوص لوح فشرده اي كه از سوي روابط عمومي مركز آمار ايران تهيه شده است گفت: 10هزار لوح فشرده براي دانش آموزان پنجم ابتدايي در مراكز استانها براي آشنايي دانش آموزان دختر و پسر با مفاهيم جمعيت توزيع خواهد شد كه دانش آموزان مي توانند پس از پر كردن فرم و ارسال آن به مركز آمار ايران در مسابقه اي كه اين مركز براي دانش آموزان برنامه ريزي كرده شركت كنند.
همچنين در اين نشست از تمبر يادبود سرشماري سال 90 رونمايي شد.