رکاب بزنید، کرایه ندهید

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا:اگر برای رسیدن به نقطه ای که طی کردن آن ۲۰ دقیقه با اتوبوس و ۱۰ دقیقه با تاکسی زمان بر است، دنبال بهانه ای می گردید تا راهی بی دردسر تر پیدا کنید؛ ما برای شما یک پیشنهاد داریم. احتمالا شما هم با این حالت در این روزها روبه رو شده اید: دوروبرتان را نگاه می کنید از اتوبوس خبری نیست و تاکسی ها هم برای شما ناز می کنند. بنزین لیتری ۷۰۰ تومان تاثیرش را روی نرخ کرایه های تاکسی ها و مسافرکش های شخصی (اگر نگوییم اتوبوس)گذاشته و کرایه های ۲۰۰تومانی رسید و شما با خود دو دو تا چهار تا می کنید که اگر ۱۰۰تومان رویش بگذارم با ماشین شخصی با یک لیتر، چهار بار راه ۶۰۰ تومانی را بالا پایین می کنم.

هنوز درگیر حساب کتاب هستید که یک دوچرخه سوار با فراغ بال از کنارتان عبور می کند و چه صحنه دل انگیزی است. در یک روز پاییزی که کرایه تاکسی و خطوط اتوبوسرانی روی اعصابتان دوچرخه سواری می کنند، دوچرخه واقعی به یکباره به شما چشمک می زند.
دوچرخه کجاست؟
اگر دوچرخه ای ندارید یک راه حل نه چندان سخت و پیچیده برای شما وجود دارد. به سمت اولین ایستگاه دوچرخه تغییر مسیر بدهید. دقت کنید که ایستگاه های دوچرخه کجا قرار گرفته اند: در هسته مرکزی شهر و حتی
” سال ۹۰ سال توسعه دوچرخه سواری در اصفهان است و تلاش خواهیم کرد شاهد تجهیز تمام مناطق به مسیرهای ویژه دوچرخه سواری باشیم و با آماده کردن زیرساخت های لازم زمینه فراگیر شدن استفاده از دوچرخه را فراهم کرده و دوچرخه سواری را در تمام سطح شهر گسترش دهیم “
حاشیه شهر.
اولین بار که شهرداری اصفهان به فکر ساخت ایستگاه های دوچرخه یا همان خانه دوچرخه افتاد این طرح بیشتر برای کاهش بار ترافیک و آلودگی هوا بود اما کم کم مسوولان به این باور رسیدند که مردم می توانند دوچرخه سواری کنند و کمتر به وسایل حمل و نقل عمومی متوسل شوند تا جایی که شهردار و مسوولان حمل و نقل، اصفهان گفتند: سال ۹۰ سال توسعه دوچرخه سواری در اصفهان است و تلاش خواهیم کرد شاهد تجهیز تمام مناطق به مسیرهای ویژه دوچرخه سواری باشیم و با آماده کردن زیرساخت های لازم زمینه فراگیر شدن استفاده از دوچرخه را فراهم کرده و دوچرخه سواری را در تمام سطح شهر گسترش دهیم.
حالا مسوولان به این نتیجه رسیده اند که در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دنیا استفاده از دوچرخه به بخشی از فرهنگ شهرنشینی آنها تبدیل شده است، بنابراین سعی می کنند در اصفهان اقدامات زیربنایی امکانات و تسهیلات ویژه به منظور استفاده از دوچرخه در نقاط مختلف شهر را فراهم کنند. بنابراین در مراکزی که مردم به وسایل حمل ونقل عمومی از جمله اتوبوس و و تاکسی متوسل می شدند، نگاه کردند ایستگاه هایی تعبیه شده که شاید هنوز هم برای بسیاری از مردم غریبه است. ایستگاه هایی پر از دوچرخه های نو و آماده رکابزنی است و شاید شما هم از کنار آنها رد شده باشید و از خود پرسیده باشید: «این دوچرخه ها برای فروش است یا تماشا؟»

نخستین ایستگاه دوچرخه
ایجاد مسیرهای مخصوص عبور دوچرخه در کلانشهرها در قالب مصوبه ای از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور از سال ۸۶ مورد توجه مسوولان شهری قرار گرفت و توسعه سیستم دوچرخه سواری به عنوان سیاست جدید شهرداری
” هم اكنون ۴۰ ایستگاه دوچرخه در مناطق ۱۴ گانه شهر وجود دارد و قرار است اين تعداد به ۶۰ ایستگاه در قالب خانه افزايش يابد. “
اصفهان به منظور کاهش بار ترافیک و آلودگی هوا در پی اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در دستور کار قرار گرفت. به گفته معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری ایستگاه های دوچرخه در مجاورت پایانه های اتوبوسرانی قرار می گیرند، تا در واقع مسیرهای دوچرخه سواری به سیستم حمل ونقل عمومی اتصال یابد و این امکان برای دوچرخه سواران فراهم شود که در صورت نیاز بتوانند از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کنند. طرح پايلوت دوچرخه در میدان امام حسین (ع) كليد خورد و در دو فاز اجرا شد. بیش از ۲ سال از اجراي طرح دوچرخه سواري دراصفهان مي‌گذرد. اين در حالي است كه شهروندان به خوبي از اين طرح استقبال كرده‌اند.
هم اكنون ۴۰ ایستگاه دوچرخه در مناطق ۱۴ گانه شهر وجود دارد و قرار است اين تعداد به ۶۰ ایستگاه در قالب خانه افزايش يابد. به گفته معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری اصفهان افزايش خانه هاي دوچرخه تعداد دوچرخه ها هم افزايش خواهد يافت تا همه شهروندان بتوانند با دسترسي آسان به دوچرخه ركاب زدن را تجربه كنند. نوریان درباره
” شما حتی می توانید با دوچرخه شخصی خود در مسیرهای معین حرکت کنید و زمانی که به مقصدتان رسیدید و دیگر به دوچرخه تان نیازی نداشتید، آن را به افراد مستقر در کانکس ها و ایستگاه های دوچرخه بسپارید تا زمان برگشت شما از آن نگهداری کنند و همه این امکانات با همان رد و بدل کردن کارت شناسایی ممکن است “
استقبال مردم از اين طرح مي گويد: به طور متوسط روزانه ده هزار نفر به ايستگاه‌ها مراجعه و از دوچرخه‌ها استفاده مي‌كنند.

رایگان دوچرخه بگیرید
تمام مناطق شهر اصفهان در حال آماده شدن و تجهیز به خانه های دوچرخه هستند. چرا که شهرداری اصفهان تا امروز از ایجاد این ایستگاه ها احساس رضایت داشته است، بنابراین اگر شما در نزدیکی یا در خود این مناطق زندگی می کنید بدون مشکل خاصی می توانید، دوچرخه رایگان برای طی کردن مسیر خود بگیرید. می توانید با مراجعه به یکی از ایستگاه های دوچرخه و ارایه مدرک شناسایی به صورت رایگان دوچرخه تحویل بگیرید و از آن برای تردد در مسیرهای منتها به ایستگاه های پرازدحام و... استفاده کنید. حتی به گفته شهردار اصفهان با مكانيزه شدن ايستگاهها شهروندان می‌توانند در هر یک از کانکسها دوچرخه‌ای را دریافت کرده و در هر محدوده‌ای که کار آنها تمام می‌شود به نزدیکترین ایستگاه تحویل دهند.
وي تاكيد كرد: تمام كوشش شهرداري بر اين است تا پايان مهر ماه و يا كمتر از آن ايستگاههاي دوچرخه را مكانيزه نمايد. شما حتی می توانید با دوچرخه شخصی خود در مسیرهای معین حرکت کنید و زمانی که به مقصدتان رسیدید و دیگر به دوچرخه تان نیازی نداشتید، آن را به افراد مستقر در کانکس ها و ایستگاه های دوچرخه بسپارید تا زمان برگشت شما از آن نگهداری کنند و همه این امکانات با همان رد و بدل کردن کارت شناسایی ممکن است.
ركاب زدن مخصوص آقايان
در حال حاضر در تمام مناطقي كه ایستگاه های دوچرخه در آنها استقرار يافته فقط مردان مي توانند ازاين امكان استفاده كنند. البته طراح و مدیر پروژه ایستگاه های دوچرخه شهر اصفهان مي گويد طرحي در دست بررسي داريم كه در آن تمهيداتي براي دوچرخه سواري بانوان هم انديشيده ايم. اميد است كه اين طرح در تمام مجموعه های فرهنگی وتفریحی بانوان
” اميد است كه اين طرح در تمام مجموعه های فرهنگی وتفریحی بانوان به سرانجام برسد تا زنان هم بتوانند از مزاياي دوچرخه سواري بهره مند شوند “
به سرانجام برسد تا زنان هم بتوانند از مزاياي دوچرخه سواري بهره مند شوند.

پاریس اولین شهر دوچرخه ای
اگر می خواهید بدانید قبل از ایران و به خصوص اصفهان چه شهری در دنیا از ایده استفاده از دوچرخه در شهر استقبال کرد، باید گفت پاریس شهری است که مقدمات بسیار مجهزی را برای تردد این وسیله ارزان ایجاد کرد.
مسوولان شهر پاریس با قرار دادن ۱۴ هزار و ۷۰۰ دوچرخه در ۵۰۰ ایستگاه، مردم و گردشگران خارجی حاضر در این شهر را به استفاده از این وسیله نقلیه راحت دعوت می کنند.
نحوه استفاده از این سامانه نیز عبارت از تهیه یک کارت اعتباری مدت دار جهت امکان خارج کردن دوچرخه از ایستگاه ها و پس از آن پرداخت مبلغی بسیار ناچیز برای استفاده از دوچرخه در بازه های زمانی نیم ساعته است که بصورت تصاعدی افزایش می یابد. در این طرح هر شهروند پاریسی از ایستگاه محل زندگی یا کار خود یک دوچرخه تحویل می گیرد و پس از تردد در شهر و انجام کارهای ضروری خود آن را در ایستگاه بعدی تحویل می دهد. این طرح با هدف کاهش استفاده از خودرو و همچنین پایین آوردن میزان آلودگی هوا به مرحله اجرا درمی
” مسوولان شهر پاریس با قرار دادن ۱۴ هزار و ۷۰۰ دوچرخه در ۵۰۰ ایستگاه، مردم و گردشگران خارجی حاضر در این شهر را به استفاده از این وسیله نقلیه راحت دعوت می کنند “
آید. فاصله ایستگاه ها بر اساس زمان مورد نیاز طوری تنظیم شده است که دوچرخه سواران پیش از پایان زمان ۳۰ دقیقه ای به ایستگاه بعدی رسیده و دوچرخه را تحویل مسوولان آن ایستگاه بدهند. در ازای هر ۳۰ دقیقه تاخیر یک یورو جریمه در نظر گرفته شده است که پس از پایان زمان ۳۰دقیقه ای محاسبه می شود.
دست اندرکاران این طرح همچنین به منظور جلوگیری از عدم بازگرداندن به موقع یا دزدیده شدن دوچرخه ها، کارت هایی با همان مدت زمان در نظر گرفته شده (۳۰ دقیقه) طراحی کردند که به محض اتمام زمان تعیین شده، زنگ خطر را به صدا درمی آورد. شهر پاریس ۳۷۰کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری دارد و نخستین شهر جهان است که از طریق قرار دادن دوچرخه های رایگان در اختیار شهروندان در سطحی وسیع، پروژه گسترش فرهنگ کمک به رفع آلودگی هوا توسط این وسیله را در پیش گرفته است. این کشور چهارمین کشوری است که این رویکرد را در پیش گرفته است. این راهکار آنچنان مورد استقبال مردم قرار گرفته که در پاریس رانندگان تاکسی به دلیل پایین آمدن درآمد خود دست به اعتراض زده اند اما همچنان مدیریت شهری در پاریس انواع تسهیلات لازم جهت ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه، محل پارکینگ آن و بردن دوچرخه به داخل ایستگاه ها و حتی واگن های مترو را فراهم می کنند و مدام در حال افزایش امکانات ضروری در این ارتباط هستند.