تولید سالانه یک‌میلیون کیلو گوشت از زباله‌دانی شهرضا!!

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

روزانه ۱۵هزار راس گوسفند در مرتعی از زباله چرا می‌کنند
خبرگزاری ایمنا: دفن غير اصولي زباله مشکل جدي و اساسي در شهرضا است که زنگ خطري براي محيط زيست ایجاد کرده است به طوری که روزانه ۱۵هزار راس دام شهرضا در مرتعی از زباله‌ها چرا می‌کنند.

گزارش ایمنا از شهرضا، آيين نامه مديريت پسماند در سال ۸۳ به تصويب هیئت وزيران رسيد و در دستور کار سازمان‌هاي متولي قرارگرفت، اما با اين وجود هنوز بسياري از سایت های زباله کشور از لحاظ ضوابط زيست محيطي و مقررات بهداشتي در وضعيت بسيار اسفناکي قرار دارد به طوری که سلامت بسياري از مردم در معرض خطر است.
اين موضوع به دليل نبود عزم جدي و فقدان مديريت واحد بين سازمان‌هاي متولی و از طرفي بي توجهي به اجراي آيين نامه مديريت پسماند، موجب شده تا مشکلات زيادي براي شهروندان ساکن در اطراف این زباله‌دانی‌ها به وجود آورد.
با توجه به اين که مسئولان بهداشتي و محيط زيست شهرستان به اين مشکلات و تهديدها اشراف کامل دارند، اين پرسش مطرح است که چه عاملي موجب مي‌شود وضعيت بد سایت های زباله بهبود نيابد و راهکار اين معضل چيست؟
زباله‌دانی شهرضا و چرای ۱۵هزار راس گوسفند
و اما بررسی این داستان در شهرضا جای که روزانه ۱۵هزار راس گوسفند در مرتعی از زباله چرا می‌کنند تا گوشت قرمز مورد نیاز شهرستان و بخشی از استان از این چراگاه که محل دفن زباله‌های شهری و بیمارستانی تامین شود.

بر اساس آمار به دست آمده اگر از هر گوسفند زنده ۲۰ کیلو گوشت قرمز قابل استحصال باشد در هر دوره پروار بندی ۳۰۰هزار کیلو گوشت قرمز از این چراگاه تولید می‌شود و اگر در طول مدت زمان یک سال بتوان سه دوره پروار بندی داشت به طور متوسط در سال ۹۰۰هزار کیلو گوشت از این چراگاه تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
دفن غيراصولي زباله مشکل جدي و اساسي در
” در شهرضا با وجود مکان مشخصي براي دفن زباله‌ها عملا خبري از دفن زباله نيست و زباله‌ها در محدوده‌اي چند کيلومتر دورتر از شهر تخليه و رها مي‌شود. “
شهرضا است که زنگ خطري براي محيط زيست و سلامت شهروندان را به صدا در آورده است.
دفع غيراصولي و غيربهداشتي زباله و بروز مسائل زيست محيطي از جمله مشکلاتي است که مردم شهرضا با آن دست به گريبان‌اند.
چند کيلومتر مانده به محل، بوي نامطبوع زباله‌ها به استقبالمان می‌آید در چند کيلومتري شهرضا به تابلويي مي‌رسيم که محل دفع زباله‌های شهر را نشان مي‌دهد.
اگر چه از همان ابتداي خروج از منطقه شهر و قرار گرفتن در جاده زباله‌هايي در حاشيه اين جاده به صورت پراکنده به چشم مي‌خورد و به راحتي مسير حرکت به سمت زباله گاه را مشخص مي‌کند اما از چند کيلومتر مانده به محل، بوي نامطبوع زباله‌ها به استقبالمان می‌آید.
با نزديک‌تر شدن به محل به اصطلاح دفع زباله شهر سيماي زشت منطقه که ناشي از انباشت زباله‌ها در آن است، جلب توجه مي‌کند.
انبوهي از زباله‌هاي شهري و بيمارستاني
رها شدن زباله‌هاي بيمارستاني از قبيل آمپول و انواع باله های بیمارستانی که خود موجب تجمع افرادي سود جو و معتاد در اين مکان مي‌شود بسيار خطرناک است.
کارشناسان منشا بسیاری از بیماری‌های لاعلاج در این مناطق را آلودگی آب‌های زیرزمینی و چرای دام در مراتع آلوده به شیرابه زباله می‌دانند.
مسئولان از ساماندهی زباله‌های شهرستان صحبت می‌کنند اما به دلیل عدم صداقت دست اندرکاران و تصمیم گیری‌های غلط، نبود باور و آگاهی شاهد هستیم که همچنان این مشکل حل نشده است و اراضی با ارزش از دستبرد و بی حرمتی انسان‌های بی اندیشه و بی تعهد، در امان نیستند.

در ظاهر این قصه به نظر می‌رسید مشکل تنها دفع زباله به صورت بسیار ابتدایی و غیر بهداشتی در شهرضا است اما باید گفت که این مساله بسیار دردناک‌تر از این به طوری که این عرصه محلی برای چرای دام و تهدیدی مضاعف برای سلامت شهروندان تبدیل شده است.
محصور نبودن محل را به چراگاه تبدیل کرده
سايت‌هاي انباشت و دپوی زباله شهرضا به دليل محصور نبودن و رعايت نشدن موارد ايمني و بهداشتي به چراگاه احشام و حيوانات تبديل شده است.
زباله‌ها در اين سايت بدون رعايت موارد ايمني دپو و انباشته مي‌شوند و به پيامدهاي زيست محيطي ناشي از انباشت غيربهداشتي
” چرای دام و آلودگی آب‌های زیرزمینی منشا بیماری‌های لاعلاج منطقه است “
زباله در اين منطقه توجه چنداني نمي‌شود.
محصور نبودن محل سايت و پراكنده شدن زباله‌ها در زمين‌هاي اطراف و ايجاد آلودگي شديد سيماي منظر، دفع زباله‌هاي پزشكي به همراه ساير زباله‌ها، جمع آوري زباله‌هاي قابل فروش توسط دوره گردها و دستفروش‌ها و چراي احشام از جمله پيامدهاي سايت زباله شهرضا است.
واحد خدمات موتوری شهرداری شهرضا مظلوم‌ترین واحد شهرداری است
مسئول خدمات موتوری شهرداری شهرضا در گفت‌وگو با ایمنا در این مورد اظهارداشت: از حدود ۱۵۰تن زباله شهرضا ۱۵ تن زباله بازیافت می‌شود.
مصطفی مهدی نیا افزود: واحد خدمات موتوری شهرداری شهرضا مظلوم‌ترین واحد شهرداری است که حتی نیروهای واحد پسماند را از آن گرفته‌اند.
مهدی نیا اظهار داشت: در طول شبانه روز حدود ۲۰۰نفر دوره گرد در سایت زباله به جمع‌آوری بازیافت و چرای ۱۵هزار گوسفند در منطقه می‌پردازند.
وی وظایف واحد خدمات موتوری را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: با صحبت‌های صورت گرفته از طریق مدیرکل خدمات شهری می‌توان کارخانه بازیافت در این منطقه احداث کرد.
قرار بود محل دفن زباله‌ها جابه‌جا شود
اما رحمت الله صاحبان عضو شورای شهر نیز در این رابطه گفت: در مصوبات قبلی با همکاری شهرداری، شبکه بهداشت، محیط زیست و منابع طبیعی مقرر شده بوده که محل دفن زباله‌ها جابه‌جا شود اما نتیجه‌ای در بر نداشته است.
صاحبان گفت: شورای شهر در طول ۴ سال گذشته هیچ گونه مصاحبه رسمی با خبرنگاران نداشته و علت این امر ناراحت شدن بعضی از مسئولان از بیان واقعیت‌ها بوده است.
وی خواستار بیان مشکلات و معضلات موجود و رفع چاره به منظور حل آن شد.
صاحبان برنامه‌ریزی در دو دوره زمانی کوتاه مدت و بلند مدت به منظور رفع مشکل دفع زباله را خواستار شد تا در رفع مشکل حاضر، کارشناسی دقیق صورت بگیرد.
ماشین حمل زباله‌های
” سايت دپوي موقت زباله به علت مكان يابي ناصحيح در مجاورت منازل مسكوني شهر واقع شده است و مشكلات زيادي براي اهالي ايجاد كرده است “
بیمارستانی و بازارچه تره بار یکی است
رییس مرکز بهداشت شهرضا نیز گفت: دفن و سوزاندن زباله از جمله زباله‌های بیمارستانی و عفونی به طور کامل صورت نمی‌گیرد.
حجت الله تنهایی مشکل جدی را یکی بودن ماشین دفع زباله‌های بیمارستانی و بازارچه تره بار شهرضا عنوان کرد و افزود:با چرای دام در منطقه و عفونی شدن زباله‌های بازارچه تره بار مشکلات دو چندان است.
تنهایی اظهارکرد: با توجه به فیلم‌ها و مشاهدات حضور افراد دوره گرد و چوپانان در منطقه محل تخلیه زباله قابل اثبات است.
وی خاطر نشان کرد: ماشین‌های جارو شهرداری که کار تمیز کردن شهر را عهده دارند خود، زباله‌ها را قبل از محل سایت زباله‌های شهر تخلیه می‌کنند.
تنهایی نزدیکی محل دفن زباله‌ها را به شهر یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و افزود: با ادامه یافتن مشکلات جدی در دفن زباله ما هم یکی از مناطق سالک خیز در منطقه می‌شویم.
سايت دپوي زباله در مجاورت منازل مسکونی
یك شهروند شهرضایی با انتقاد از كم توجهي مسئولان و متوليان بهداشتي منطقه نسبت به تامين سلامت مردم منطقه افزود: آلودگي‌هاي زيستي سايت دپوي اين منطقه، سلامت شهروندان را به خطر انداخته است و بايد نسبت به حل اين معضل تلاش و تدبير ويژه‌اي صورت گيرد.
ربیعی افزود: سايت دپوي موقت زباله به علت مكان يابي ناصحيح در مجاورت منازل مسكوني شهر واقع شده است و مشكلات زيادي براي اهالي ايجاد كرده است.
وي افزود: اين سايت به دليل نداشتن حصار به چراگاه احشام و دام تبديل شده است، در حالي كه اين امر موجب بروز مشكلات عديده‌اي براي سلامت مردم مي‌شود.
آلودگی آب‌های زیرزمینی به شیرابه‌ها
يك دوستدار محيط زيست نيز گفت: انباشت غيربهداشتي زباله در سايت شهرضا نوعي نبود طرح مديريتي مناسب را نمايان مي‌سازد و نشان از كم توجهي مسئولان امر نسبت به اين پديده است.
حسینی افزود: نفوذ پساب‌ها و شيرابه‌ها به داخل آب‌های زیر زمینی موجب از بين رفتن ذخاير آبي مي‌شود.
هر چند موضوع رهاسازی زباله‌ها بطور کاملا غیر بهداشتی در عرصه‌های طبیعی موضوع جدیدی نیست اما هیچگاه کهنه هم نخواهد شد بویژه که هر روز شاهد فاجعه جدیدتری در این زمینه هستیم.