احساسات تماشاچیان ورزشی باید هدایت شود

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

گاهی بازیکنان یا مربیان زمان پیروزی یا شکست رفتارهایی از خود نشان می دهند که شایسته آنها نیست. بنابراین باید روی بازیکنان، مربیان، فضا و حتی لیدرتیم‎‌ها کار شود.
باشگاه جوانی برنا/دلیل پرخاشگری، سردادن شعارهای غیراخلاقی،هتاکی تماشاچیان رشته‌های ورزشی به ویژه فوتبال چیست؟ چطور می‌توان این رفتارها را اصلاح کرد؟

دکترغلامرضا قاسمی كبریا استاد دانشگاه،مدیر عامل موسسه قلم صنع: افرادی که با هزار امید و آرزو برای تشویق تیم مورد علاقه‌شان به سالن‌ها یا استادیوم‌های ورزشی می روند واکنش‌های احساسی زیادی نشان می دهند و هر کسی چنین علاقه‌ای ندارد. فرض کنید عده‌ای صورت‌شان را رنگ می کنند و اگر بازیکن تیم حریف به بازیکن آنها نزدیک شود ضربان قلب‌شان تا مرز سکته قلبی می رود، این یعنی فرد در اوج احساس قرار دارد.

اگر مدیریت فرهنگی این موارد را هدایت نکند رفتارهای نابهنجار و غیر ارادی در این افراد بروز می کند. رفتارهای غیر ارادی یعنی اینکه نسبت به مساله ای واکنش زیادی نشان بدهی و خیلی در وجودت رخنه کرده باشد ناخودآگاه وقتی از آن ضربه بخوری ناسزا می گویی یا عصبی می شوی.

وقتی فرد به امید پیروزی تیم مورد علاقه خود است برای تیم مقابل و طرفداران آن به قول معروف کری می خواند،اما وقتی پیروزی محقق نمی شود، شروع به پرخاشگری می کنند و مشکل اینجاست که این افراد احساسی هستند و آستانه تحمل‌شان کم است و سر زدن این رفتارها تا حدودی غیرارادی است.در این زمینه مدیریت فرهنگی ورزشی بسیار مهم است. باید رفتارها و هیجانات را کنترل کنند تا افراد به راحتی شکست‌ها را بپذیرند. گاهی حتی می بینیم واکنش مربیان تیم‌ها از طرفداران احساسی تراست.

گاهی بازیکنان یا مربیان زمان پیروزی یا شکست رفتارهایی از خود نشان می دهند که شایسته آنها نیست. بنابراین معتقدم باید روی بازیکنان، مربیان، فضا و حتی لیدرتیم‎‌ها کار شود تا بتوانند هیجانات خود را زمان تشویق،حمایت، پیروزی یا شکست تیم خود با کلمات مودبانه و رفتارهای درست نشان بدهند. باید این افراد هیجانات خود را بروز دهند اما باید این هیجانات کنترل و هدایت شوند.درصورتی که هدایت نشود، پرخاشگری این افراد به تدریج به زندگی خانوادگی، جامعه، روابط اقتصادی سرایت می کند و بنابراین به راحتی نمی شود آن را کنترل کرد.