۳۵ درصد تماس‌ها با آتش‌نشانی اصفهان، مزاحمت تلفنی است؛

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

با افزایش آگاهی مردم ۵ درصد مزاحمت ها کاهش یافت
خبرگزاری ایمنا:حوالی ظهر است و به‌تدریج مدرسه‌ها تعطیل می‌شود. وقتی که بچه‌ها از مدرسه بیرون می‌آیند، هیاهوی دانش‌آموزان همه خیابان‌های اصفهان را پر می‌کند. شور و هیاهو، طبیعت کودکان و نوجوانان است.

این هیاهو موقتی است؛ نیم ساعت بعد، دانش‌آموزان رفته‌اند و دوباره آرامش به شهر بازمی‌گردد. هر دانش‌آموزی راه خود را گرفته و دور شده است. برخی از آنان دوست دارند، سریع به منزل برسند و برخی به هر بهانه‌ای از منزل فراری‌اند و می‌خواهند خود را سرگرم کنند. یکی از سرگرمی‌ها این است که پای تلفن‌های عمومی بایستند و شماره رایگان آتش‌نشانی را بگیرند؛ سرگرمی‌ای که ممکن است با مشغول کردن ماموران آتش‌نشانی، جان یک نفر محتاج واقعی کمک را به خطر بیندازد. مدیرستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اعلام کرده است که بیش از ۳۵ درصد تماس‌ها با آتش‌نشانی اصفهان، مزاحمت تلفنی است. او تصحیح فرهنگ مردم را راه‌حل نهایی کاهش این مزاحمت‌ها می‌داند.
وی می افزاید: در سال گذشته ۴۰ درصد تماس ها مزاحمت
” تعداد خطوط تلفن ۱۲۵ آتش‌نشانی اصفهان ، به ۷ خط می‌رسد. روزانه به‌طور میانگین بیش از هزار و ۲۰۰ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار می شود که بیش از ۳۵ درصد آن مزاحمت است “
بود که توانستیم با فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم ۵ درصد این گونه مزاحمت ها را کاهش دهیم.
تعداد خطوط تلفن ۱۲۵ آتش‌نشانی اصفهان ، به ۷ خط می‌رسد. روزانه به‌طور میانگین بیش از هزار و ۲۰۰ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار می شود که بیش از ۳۵ درصد آن مزاحمت است .حمید رضوانی ، تاکید می کندکه بیشتر مزاحمت‌های تلفنی به آتش‌نشانی به ترتیب از طریق شماره‌های تلفن همگانی و شماره‌های ایرانسل صورت می‌گیرد. آتش‌نشانی اصفهان برای کاهش تعداد مزاحمان، از شرکت مخابرات خواسته است که شماره‌های ایرانسلی را که برای این سازمان مزاحت ایجاد می‌کنند، قطع کند اما وقتی بخش بزرگی از مزاحمت‌ها از تلفن‌های عمومی اتفاق می‌افتد، چنین تنبیهی نتیجه‌بخش نخواهد بود.
مدیر ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به این که بیشتر این مزاحمت ها از طریق شماره های تلفن همگانی و یا خط های اعتباری صورت می پذیرد، تصریح می کند: در مواردی که بدلیل تماس مزاحمی نیرو به محل اعزام شود؛ در صورت بروز حادثه در نقطه ای دیگر در سرعت عملیات رسانی دچار مشکل خواهیم شد .
رضوانی از تجهیز سازمان آتش نشانی به سیستم اطلاعات ۱۱۸ خبر می دهد و می گوید: سازمان آتش نشانی از طریق GIS شهری کدپستی و آدرس شماره های تلفن را با سامانه ۱۲۵ لینک نموده تا در صورت تماس با این سامانه موقعیت دقیق تماس گیرنده مشخص شود تا امدادگران بتوانند در کمترین زمان ممکن خود را به محل وقوع حادثه برسانند.
وی می افزاید: سازمان آتش نشانی شماره تلفن افرادی که برای سامانه ۱۲۵ ایجاد مزاحمت
” سازمان آتش نشانی از طریق GIS شهری کدپستی و آدرس شماره های تلفن را با سامانه ۱۲۵ لینک نموده تا در صورت تماس با این سامانه موقعیت دقیق تماس گیرنده مشخص شود تا امدادگران بتوانند در کمترین زمان ممکن خود را به محل وقوع حادثه برسانند “
می کنند را به شرکت مخابرات اعلام می نماید و با شناسایی مالکان این شماره ها در مرحله نخست، تلفن آن ها به دلیل ایجاد مزاحمت به مدت یک هفته و در صورت تکرار برای ۳ ماه قطع خواهد شد.
مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان نیز می‌گوید: «تلفن‌های عمومی دارای ۴دگمه تماس اضطراری هستند که بدون کارت هم کار می‌کنند و یکی از آنها شماره آتش‌نشانی است تا درصورت بروز حادثه شهروندان بتوانند بدون نیاز به پرداخت پول و در سریع‌ترین زمان با ما تماس بگیرند. بنابراین مزاحمان تلفنی می‌توانند بدون کارت، با فشردن یک دگمه با ما تماس برقرار کنند؛ در حالی که امکان شناسایی آنان وجود ندارد. از سوی دیگر، سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل بر خلاف سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول که از شما کد ملی می‌خواهد، بدون هیچ مشخصاتی در سوپرمارکت‌ها فروخته می‌شود و مزاحمان به‌وسیله آنها می‌توانند به‌صورت ناشناس با آتش‌نشانی تماس بگیرند.»
برخورد قضایی با مزاحمت‌های تلفنی یا مذاکره با شرکت مخابرات برای برخورد با آنها، به وسیله دایره حقوقی سازمان آتش‌نشانی پیگیری می‌شود. مسئولان آتش‌نشانی اصفهان طلاع و برآورد آماری دقیقی از اینکه بیشتر مزاحمان این سازمان را چه گروهی تشکیل می‌دهند، ندارند و در این زمینه فقط چند گمانه مطرح است؛ از جمله اینکه بخشی از مزاحمت‌های تلفنی ناشی از بازیگوشی و شیطنت نوجوانان است. درهمین حال معاون عملیات آتش‌نشانی می‌گوید: «ما از نزدیک برخوردی با مزاحمان نداشته‌ایم، اما می‌توان گفت که آنها از هر قشری هستند و نمی‌شود بگوییم که فقط بچه‌ها هستند که مزاحم می‌شوند.» وی نیز می‌گوید:« اینکه بدانیم مزاحمان از چه قشری هستند، چه سنی دارند و آیا بیشتر پسرند یا دختر، ممکن نیست چون خیلی از آنها صدای خود را تغییر می‌دهند و نمی‌توان از پشت
” برخورد قضایی با مزاحمت‌های تلفنی یا مذاکره با شرکت مخابرات برای برخورد با آنها، به وسیله دایره حقوقی سازمان آتش‌نشانی پیگیری می‌شود “
تلفن فهمید کسی که زنگ زده، پیر است یا جوان یا اینکه جنسیتش چیست.» البته او شواهدی دارد که احتمال وجود سهم زیاد دانش‌آموزان در مزاحمت‌های تلفنی آتش‌نشانی را بیشتر می‌کند. رضوانی می‌گوید:
« زمانی که مدرسه‌ها تعطیل می‌شوند، یعنی ساعت ۱۲ ظهر تا ۲ بعد از ظهر، ما با بیشترین آمار مزاحمت‌های تلفنی روبه‌رو می‌شویم. رتبه نخست مزاحمت‌ها نیز از تلفن‌های کارتی است و پس از آن سیم‌کارت‌های ایرانسل.»
بیشتر مزاحمان آتش‌نشانی اصفهان ، وقتی که شماره ۱۲۵ را می‌گیرند، اعلام می‌کنند که منزلشان یا مغازه‌شان آتش گرفته است، اما برخی خلاقیت بیشتری به خرج می‌دهند و می‌گویند که دستشان در چرخ‌گوشت گیر کرده یا یک مار در منزلشان پیدا شده است. گاهی نیز با تغییر صدا خود را وحشت‌زده جلوه می‌دهند. گروهی دیگر از مزاحمان تلفنی اصلا کاری به این کارها ندارند، فقط حرف‌های زننده می‌زنند و تلاش می‌کنند پاسخگو را به‌صورت کلامی آزار دهند. معاون عملیات آتش‌نشانی می‌گوید: «همه‌جور مزاحمت تلفنی برای آتش‌نشانی پیش می‌آید. برخی مودبانه مزاحم می‌شوند و بعضی هم توهین‌آمیز، اما به هر حال، همه این مزاحمت‌ها موجب آزار نیروهای ما و کاهش توان خدمت‌رسانی آنها می‌شود.»
این در حالی است که نیروهای آتش‌نشانی اصفهان باید خیلی سریع متوجه شوند که تماسی که با آنها گرفته شده، مزاحمت است یا اینکه واقعا یک
” بیشتر مزاحمان آتش‌نشانی اصفهان ، وقتی که شماره ۱۲۵ را می‌گیرند، اعلام می‌کنند که منزلشان یا مغازه‌شان آتش گرفته است، اما برخی خلاقیت بیشتری به خرج می‌دهند و می‌گویند که دستشان در چرخ‌گوشت گیر کرده یا یک مار در منزلشان پیدا شده است “
حادثه رخ داده است. به قول مدیرستاد فرماندهی این سازمان ، نیروهای آتش‌نشانی پس از سال‌ها براساس تجربه‌ای که کسب کرده‌اند، با روش کار مزاحمان آشنایند و «برای خودشان یک پا روانشناس شده‌اند.»
وی می‌افزاید: «از روی مهارت‌های کلامی اشخاص تا حدی می‌توان فهمید که قصد تماس گیرنده مزاحمت است یا نه. روش صحبت کردن، روش پیام دادن، نشانی درست یا اشتباهی که می‌دهند، نوع کلماتی که به کار می‌برند و شماره‌ای که از آن تماس می‌گیرند، نشان می‌دهد احتمال مزاحمت چقدر است. ما سعی می‌کنیم از تماس‌گیرندگان یک شماره ثابت یا همراه دائمی بگیریم و به هر حال، تا حدی اطمینان به دست آوریم که حریق یا حادثه واقعی است.»
با این حال، ماموران سازمان آتش‌نشانی وقت زیادی ندارند که از واقعی بودن حادثه اطلاع کسب کنند. رضوانی مدیر ستاد فرماندهی این سازمان می‌گوید: «ما زمان زیادی در اختیار نداریم و در مدت کوتاهی باید مزاحمت را تشخیص دهیم و اگر مطمئن نشویم که تماس‌گیرنده قصد مزاحمت داشته است، حتما نیرو به محل اعزام می‌کنیم. آتش‌نشانی کاری بسیار حساس است و ما نمی‌توانیم برای اینکه تماسی مشکوک به مزاحمت است، با جان مردم بازی کنیم. حتی درصدی هم از اینکه چه تعداد از عملیات ما ناشی از مزاحمت بوده است، ارائه نمی‌کنیم تا پرسنل ما که تلفن‌ها را پاسخ می‌دهند تصور نکنند پایش می‌شوند، در نتیجه بخواهند انرژی زیادی برای تشخیص مزاحمت‌ها صرف کنند.»
مثل خیلی از مشکلات شهری دیگر، برای کاهش مزاحمت‌های تلفنی راهکاری بهتر از آموزش فرهنگ شهروندی پیدا نشده است. آتش‌نشانی اصفهان آموزش به کودکان از طریق مدارس را در پیش گرفته و از مطبوعات و صدا و سیمای استان خواسته است در این زمینه تلاش بیشتری به خرج دهند. وقتی که تعداد مزاحمان آتش‌نشانی کاهش یابد، تازه باید شروع به آموزش چگونگی استفاده از شماره تلفن‌های اضطراری کرد. شاید آن موقع، دانش‌آموزان این کلانشهر برای سرگرمی خود راه‌حل دیگری بیابند.