سی و سه پل میترکد!
فرارو- سی و سه پل اصفهان، ترک خورد. ترکهایی نه چندان بزرگ که به چشم مسؤولان بیاید و نه آن اندازه کوچک که از نگاه مردم و کارشناسان میراث فرهنگی، پنهان ماند. همچون بسیاری موارد مشابه، کارشناسان و افراد دلسوز، از مدت زمانی پیش، هشدارهایی را مطرح کردند و باز همانند بسیاری موارد، مسؤولان مربوطه عینک انکار به چشم نهادند و عبارت «ما، خود بهتر میدانیم» را سرلوحه بیتوجهیهایشان قرار دادند. سرانجام آنچه نباید، بر سر این بنای تاریخی 400 ساله آمد، و البته هیچ کس نه پذیرفت و نه گردن گرفت.
به گزارش فرارو؛ چندی است در دهانه ششم از ضلع غربی سی و سه پل، ترکهایی دیده شده که پیش از این وجود نداشت، کارشناسان، عبور دستگاه حفاری مترو از زیر پایههای پل و تكانهای ناشی از آن را، اصلیترین عامل چنین پدیدهای میدانند. برخی هم بر این باورند که بیتوجهی متولیان میراث فرهنگی کشور، طی سالهای گذشته، سبب بروز این شکافها شده است.
بلافاصله پس از این رخداد پراهمیت، سازمان میراث فرهنگی اصفهان، داربستهای مرمتی خود را روی شانههای پل نصب کرد، تا نشان دهد با بندکشی از عمیقتر شدن شکافها جلوگیری میکند، در حالی که کارشناسان مرمت، بیش از مرمتهای دستی، ضرورت بررسیهای علمی و ریشهیابی دقیق را متذکر میشوند.
حفر تونل مترو و ضربه به پل
اواسط سال 88 برای نخستین بار خبری شنیده شد مبنی بر اینکه دستگاه حفار تونل متروی اصفهان، منحرف شده و با سی و سه پل برخورد کرده است. حدس و گمانها در مورد خسارات احتمالی و عواقب این جریان، درحالی شدت میگرفت که نه خبرنگاران اجازه داشتند وارد تونل شوند و نه کارشناسان میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان، حق اظهارنظر داشتند.
با توجه به اینکه هیچگاه اجازه تحقیق و بررسی در مورد این اتفاق صادر نشد، مساله مترو و سیوسه پل همچنان در هالهای از ابهام باقی ماند. سرانجام در اواخر سال 90، مسوولان شهری اصفهان و شركت مترو این شهر اعلام کردند که بعد از توقف دوساله، كار خود را برای اصلاح مسیر دستگاه از سر خواهند گرفت.
همان روزها، حادثهای دیگر در فاصله كمتر از 10متری از رمپ جنوبی پل رخ داد که مسؤولان به صورت شبانه آن را پر كردند و اطلاعاتی دقیق از دلایل اصلی آن منتشر نكردند.
انکار مسؤولان و خبرهای پشتپرده
تا اینکه بار دیگر، تخریب و صدمه به بدنه سی و سه پل شدت یافت. شورای شهر اصفهان، مسؤولان میراث فرهنگی و مسؤولان شهری همگی، خبر ترکهای سی و سه پل را تكذیب كردنند. سخنگوی شورای شهر اصفهان نیز ترکهای سی و سه پل را با عملیات احداث تونلهای مترو، بیارتباط دانست و اظهار داشت که علت اصلی این اتفاق، مرمت انجام گرفته در زمان طاغوت است که مصالحشان با مصالح استفاده شده در زمان ساخت پل، همخوانی نداشته است.
یکی از جالبترین اظهار نظرها، مربوط به مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان بود که به جای بیان دلایل خود درباره ترکهای سی و سه پل در اثر حفر تونل مترو، این موضوع را به راهپیمایی روز قدس ربط داد و عنوان کرد که طرح چنین موضوعاتی، راهپیمایی حماسهآفرین و پرشور مردم را در روز جهانی قدس تحت شعاع قرار میدهد!
در همین حین، یك منبع آگاه در اداره كل میراث فرهنگی استان اصفهان، كه ترجیح داد نامش، فاش نشود، به شرق گفت: «در آسیب رساندن دستگاه و مترو اصفهان به سیوسه پل هیچ شكی نیست، هم اكنون نیز دستگاه شانه به شانه ضلع جنوبی پل و روبهروی هتل متوقف شده است.»
این کارشناس ادعا کرد که تعدادی از كارشناسان سازمان برای دیدن وضعیت یكبار وارد تونل شدهاند؛ اما هیچكدام اجازه مصاحبه و اعلام نظر ندارند.
بسیاری پیشبینی میکنند که با وجود این شكافها و تبعات دیگری که تكانههای عبور قطار برای این سازه تاریخی خواهد داشت، باید منتظر آسیبها و شكافهای بیشتری در بدنه این پل بود.
از این رو كارشناسان معتقدند كه تكذیب و انکار دردی را دوا نخواهد کرد و مسؤولان مربوطه باید به فكر چارهای برای نجات سی و سه پل باشند. به طوری که یکی از پژوهشگران میراث فرهنگی، چشم پوشی از علت اصلی این ترکها و پر کردن آنها با ماله را خطرناکتر از ترکهای به وجود آمده میداند