نوشتن درباره بمباران اتمي هيروشيما و ناكازاكي سالها در آمريكا ممنوع بود

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاري فارس: تشعشعات نامرئي ناشي از بمب اتم نه تنها از بين نرفت بلكه تا سالها بعد هنوز از مردمان ژاپن قرباني مي گرفت و هزاران نوزاد ناقص‌الخلقه به دنيا آمدند. اين بمباران فاجعه اي بود كه نوشتن در مورد آن، تا سالها جزء مطالب ممنوعه در آمريكا بود.

به گزارش فارس،در روز 6 اوت سال 1945 ميلادي در ساعت 2و30 دقيقه بامداد به وقت محلي شرايط جوي هيروشيما ايده آل بود.
بمب افكن بي 29 انولا گاي(به افتخار مادر خلبان تيبتس اين نام به هواپيما داده شده بود) از فرودگاه نظامي آمريكايي تينيان در مجمع الجزاير ماريان واقع در اقيانوس آرام به هوا برخاست.
خلبان تيبتس تنها فردي در اين هواپيما بود كه از ماهيت بمب 4.5 تني به نام "ليتل بوي " كه حمل مي كرد ، باخبر بود. در ساعت 8 و 9 دقيقه شهر هيروشيما از وراي ابرها پديدار مي شود.
در ساعت 8 و 15 دقيقه و 17 ثانيه بمب رها مي شود.
در اين روز تابستاني بسياري از مردم شهرهاي نزديك به هيروشيما آمده بودند تا به پاكسازي ويراني هاي ناشي از بمباران چند روز پيش بپردازند.جمعيت شهر در آن روز حدود 350000 نفر تخمين زده مي شد ، با اين كه تابستان بود و دانشگاه ها و مدارس تعطيل بودند، اما هيچ يك از دانشجويان يا دانش آموزان به تعطيلات نرفته بودند.

*در شعاع يك كيلومتري ناگهان همه چيز بخار شده و به خاكستر تبديل مي شوند

دانش آموزان دختر و پسر به دليل جنگ هر روز در كارخانه هاي نظامي كار مي كردند ، يا به پاكسازي ويراني هاي ناشي از بمباران ها مي پرداختند. آنها از همه جا بي خبر نمي دانستند كه تا ثانيه هايي ديگر چه فاجعه اي در انتظارشان است.
خلبان تيبتس پس از رهاكردن بمب اتمي به سرعت از محل دور شد و از فاصله اي دور از لحظه انفجار عكس گرفت و به پايگاه خود بازگشت.
انفجار 43 ثانيه بعد در ارتفاع 600 متري برفراز مركز شهر هيروشيما رخ مي دهد.پس از انفجار بمب اتمي 3 تاثير ويرانگر آن نمايان مي شوند.
در نخستين ميليونيم ثانيه انرژي حرارتي در فضا آزاد شده و هوا در محوطه اي به شعاع يك كيلومتر به گلوله آتش مبدل مي شود و حرارتي معادل چند ميليون درجه براي چند ثانيه برفراز هيروشيما آسمان را به آتش مي كشد.
در زمين هنگام رسيدن هرم گرما درجه حرارت چندين هزار درجه سانتي گراد است. در شعاع يك كيلومتري ناگهان همه چيز بخار شده و به خاكستر تبديل مي شوند.
در محوطه اي به شعاع 4 كيلومتر ساختمان ها و انسان ها ناگهان آتش مي گيرند و در شعاع 8 كيلومتري مردم دچار سوختگي هاي شديد درجه 3 مي شوند.
پس از حرارت ، نوبت موج انفجار است كه تاثير ويرانگر خود را نشان دهد به دليل آزاد شدن گازهاي بسيار گرم موج انفجار با سرعت 1000 كيلومتر در ساعت مشابه يك ديوار جامد هوا است كه در شعاع 2 كيلومتر همه چيز را به غبار تبديل مي كند.
از مجموع 90 هزار ساختمان شهر هيروشيما 62 هزار ساختمان به كلي از ميان مي روند.

*نقش لباس ها و كيمونوها بر تن مردم هيروشيما مي ماند

براساس قاعده ساده "اجسام تيره نور را جذب و اجسام روشن آن را منعكس مي‌كنند " نقش لباس‌ها و كيمونوها، روي گوشت‌هاي بدون پوست شهروندان حك شده و بدين صورت عكس‌هاي درشت و سياه روي گوشت تازه و بي‌پوست آدم‌هاي زنده، نقش مي بست.
در اثر انفجار اين بمب اتمي 60 كيلويي، ستون قارچي شكلي از غبار به ارتفاع 680 متر به آسمان رفت و تا شعاع5/1 كليومتري همه چيز با خاك يكسان شد!
كمي دورتر عده اي با بدن هاي سوخته شده، زير آوار ناشي از موج انفجار له شدند وعده اي ديگر، زير مصالح ساختماني زنداني شدند تا به بدترين نوع مرگي كه تصور آن را هم نمي‌كردند، بميرند.تنِ پوست كنده شده دختربچه زنده ده ساله‌اي كه شانس اين را نداشت تا در لحظه اول بميرد، صحنه ي دلخراش وزجرآوري را بوجودآورده بود و كسي آنقدر توانايي نداشت كه به اوكمك كند.
"هيروشيما " ديگرآن "جزيره سبز " سابق نبود. رنگ همه جاي شهر عوض شده بود؛ قهوه‌اي مايل به قرمز. بوي ناشي از اجساد سوخته شده همه جا مي‌آمد. چند ساعت بعد بوي عفونت تهوع‌آوري تمام فضاي شهر رادربرگرفت. حتي حيوانات هم مرده بودند.

هيچ‌كدام از يازده خدمه هواپيماي ب- 29امريكا كه صرفاً براي حمل همين بمب "پسركوچولو " آماده شده بودند، نمي‌دانستند چه چيزي را حمل مي‌كنند و فقط خلبان "تيبتز " از ماجرا خبر داشت. يكي از خدمه كه مسئول فيلم‌برداري از حادثه بودناگهان فرياد زد: "خداي بزرگ! ما چه كرديم؟ " اما نگاه سرد و بي‌تفاوت خلبان به او فهماند كه بايد ساكت باشد.

*پنج روز زمان تا پاكسازي اجساد از خيابان هاي هيروشيما

بر اثر موج انفجار و حرارت، از 245 هزار ساكنان شهر هيروشيما، نزديك به 100هزار نفر يا درجا مردند و يا در لحظه‏ي انفجار جراحت‏هاي مرگ‏بار برداشتند. دست‏كم 10هزار نفر از اين زخمي‏ها كه هنوز مي‏توانستند گام بردارند، راهي بيمارستان اصلي شهر شدند. اما اين بيمارستان در وضعيتي نبود كه بتواند از عهده هجوم مصدومان اين نخستين فاجعه اتمي در جهان برآيد. از 150 پزشكي كه آن زمان در شهر هيروشيما زندگي مي‌كردند، 65 نفر درجا مرده و ديگران زخمي شده بودند.
پنج روز زمان لازم بود تا يك واحد از ارتش ژاپن، اجساد را از خيابان‏ها جمع‏آوري كند.

*اسهال و خونريزي داخلي موج بعدي كشتار را به راه مي اندازند

آنان كه درجا نمردند، خيلي زود به بستر بيماري افتادند، دچار تهوع و سردردهاي شديد و اسهال شدند. آنگاه در وهله‏ دوم كه 10 تا 15 روز پس از انفجار بمب آغاز شد، موي مصدومان شروع به ريزش كرد. سپس اسهال و تبي عارض شد كه گاه تا ي42درجه هم مي‏رسيد.
در ژاپن كساني كه در فاصله 500 تا 1200 متري مركز انفجار در خانه هاي چوبي به سر مي بردند و ازسوختگي و زخم هاي شديد و مرگ در امان مانده بودند پس از دو هفته مبتلا به ريزش موي سر ، تب ، اسهال ، خون ريزي زيرجلدي و مخاط ، خون ريزي لثه ها و اعضاي دروني و كم شدن تعداد گلبولهاي سفيد خون گرديده در ظرف يك هفته جان سپردند .

*بمباران هيروشيما و ناكازاكي و نوشتن در مورد آن، تا سالها جزء مطالب ممنوعه در آمريكا بود

تشعشعات نامرئي ناشي از بمب اتم نه تنها ازبين نرفت بلكه تا سالها بعد هنوز از مردمان ژاپن قرباني مي گرفت. هزاران نوزاد ناقص‌الخلقه به دنيا آمدند و هزاران مريض كه از انواع بيماري‌ها به خصوص سرطان خون - لوكمي و... كه دراثر تبعات ناشي ازاين فاجعه، يكي‌يكي مي مردند. بمباران هيروشيما و ناكازاكي فاجعه اي بود كه نوشتن در مورد آن، تا سالها جزء مطالب ممنوعه در آمريكا بود.

*كروموزوم ها در هم مي ريزند

اشعه راديو اكتيو در كروموزم هاي (Chromasomes) سلول نسل تغييراتي مي دهد كروموزم ها شكسته مي شوند و در هم مي ريزند. چون اشعه راديو اكتيو كم ولي بطور دائم تاثير كند، كروموزم ها روي هم انباشته شده و دگرگوني نسل سبب مي شود. هر قدر تاثير اشعه در بدن بيشتر ادامه يابد ضايعاتي را كه بوجود مي آورد افزايش خواهد يافت تا حدي كه مقدار اشعه كافي شود و بتواند يك تغيير ناگهاني در نسل ايجاد كند. چه بسا اختلالات و تغييرات در نسل كه سي سال ديگر ظاهر مي گردند.
در سالهاي بعد، كودكان ناقص العضو يا مبتلا به سرطان خون بيشتري از مادران آسيب ديده از بمباران اتمي هيروشيما و ناكازاكي متولد شدند و پس از مدت كوتاهي درگذشتند.

*كودكاني كه عقب مانده به دنيا مي آيند

در سال 1950 از دويست و پنجاه كودك 4تا 5 ساله ومادران آنها هنگام بارداري در معرض تشعشع بمب اتمي قرار گرفته بودند آزمايش بعمل آمد 27 كودك داراي نواقص شديدجسمي (نقص قلب، بسته بودن سوراخ مقعد، انواع بيماري هاي ريوي و مري) و 6 كودك سر بسيار بزرگ داشتند. و فهم و شعور آنها كم بود مادران اين كودكان هنگام انفجار بمب در داخل مدار 1200 متري بودند. كودكاني كه در معرض تشعشع قرارداشتند در رشد جسمي و عقلي آنها نيز اختلالات بوجود آمد هر قدر سن كودك هنگام انفجار كمتر بود اختلال بيشتر در اوظاهر مي گرديد.
عقيم شدن مردان نيز بخش ديگري از فاجعه اي بود كه در هيروشيما روي داد. بسياري از مردان توانايي جنسي خود را از دست دادند و يا دچار صدمات سخت ژنيتكي شدند.
اين صدمات سخت ژنيتكي نيز بعدها به تولد فرزندان عقب مانده و يا اختلالات شديد منجر شد.

*هيئت آمريكايي به هيروشيما مي رود

نكته جالب در اين ميان محرمانه بودن عكس هاي هيروشيما و ناكازاكي و انعكاس آن در رسانه هاي آمريكايي بود.
پس از پرتاب بمب اتمي، ترومن رئيس جمهور وقت آمريكا هيأتي يييي نفره را به ژاپن فرستاد كه تأثير و وسعت خسارات بمب اتمي را بررسي كنند. دو معياري كه بر آن عكس‌هاي نمايشگاه را برگزيدند، دقيقاً همان معيارهايي است كه هيأت اعزامي به هيروشيما تأثير و وسعت خسارات بمب اتمي را بر مبناي آن بررسي كرد.
اين هيئت گزارش جامعي از فاجعه هيروشيما و عكس هايي از خرابي هاي ناشي از انفجار اين بمب تهيه كرد.

*هيروشيما، محرمانه

ميزان اين همه خسارت، از درون عكس‏هاي گرفته شده از هيروشيما پيدا نبود. با اين حال، عكس‏هاي هيروشيما، از سوي دولت آمريكا تا مدت‏ها محرمانه اعلام شده بود و در دسترس عموم قرار نداشت.
تازه اين عكس‏ها از سال يييي از طبقه‌بندي محرمانه خارج شده‌اند، در حقيقت عكس هاي مزبور نزديك به شش سال در حالت محرمانه قرار داشتند و جهانيان از عمق فاجعه رخ داده بي اطلاع بودند.
بعدها عكس و مطالب منتشر شده در رسانه هاي جمعي نشان داد تا انسان و ابزارهاي جنگي به چه شناعتي براي انهدام بشريت نزديك شده است.