برگریزان تابستانه؛ چرا؟!

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: اشتباه نكنيد هنوز تابستان است، تازه به نیمه مرداد رسیده ايم! اما به راستي چه اتفاقي افتاده است؛ مگر نه اين که درخت مانع گرم و خشک شدن محيط مي شود و عاملي براي لطافت و کاهش آلودگي هوا است. پس چه عواملي به خشک شدن اين درختان سرسبز در اين فصل سال منجر شده است؟

به گزارش ایمنا، همیشه وقتی حرف از برگ ریزان به میان می آمد، به یاد پائیز می افتادیم؛ ولی اكنون خزان در تابستان رخ داده و برگ های درختان سر به فلك كشیده در حال ریزش است. اگر سري به خيابان
” خزان زودرس درختان از شرق اصفهان شروع شده و به سمت غرب در حال توسعه است “
هاي شهر بزنيد و يا در پياده روها قدم برداريد، در اين گرماي تابستان شاهد جلوه هايي از پاييز خواهيد بود. برگ هاي برخي از درختان زرد و خشک شده و روي آسفالت خيابان ها و سنگ فرش پياده روها ريخته است.
شهردار اصفهان كم آبي و خشكي رودخانه زاينده رود را علت اين اتفاق مي داند و مي گويد: خزان زودرس درختان از شرق اصفهان شروع شده و به سمت غرب در حال توسعه است چرا كه درختان تنومند این کلان شهر فقط به صورت غرقابی آبياري مي شوند.
به هر روی واقعیت این است
” تاثيرات خشکسالي بر فضاي سبز اين شهر بزرگ درجوار کوير بسیار خطرناک است و در حال حاضر درختان شهر در حال خشک شدن هستند “
که فصل جوانی درختان شهر کوتاه شده و آنها در تابستان گرفتار خزان می‌شوند.
۲ میلیون اصله درخت در معرض نابودی است
رييس شوراي اسلامي شهربی آبی رودخانه زاینده رود این روزها را تهدیدی جدی برای فضای سبز و درختان این کلان شهر مي داند و مي گويد: با اين وضعيت ۲ میلیون اصله درخت اصفهان در معرض نابودی قرار گرفته اند.
حاج رسوليها با ابراز نگرانی و تاسف در این خصوص افزود: ‌مجموع درختکاري شهراصفهان درسطح سه هزار و۱۰۰ هکتار انجام شده است که براساس استانداردهاي جهاني درمدت ۲۴ ساعت مي تواند بيش از سه هزار و۶۰۰ تن گاز CO۲ و معادل ۴۴ تن گردوغبار معلق درهوارا را جذب نمايد.
وی با اشاره به این که اين ميزان فضاي سبز با توليد دوهزارو
” چاههای آب نیز روز به روز کم عمق تر می شود و امکان آبیاری به وسیله تانکر نیز از بین می رود “
۴۰۰ تن اکسيژن درهر ۲۴ ساعت نقش مهمي درتلطيف هوا وقابل تحمل نمودن محيط زندگي درشهرآلوده اصفهان دارد هشدارداد: تاثيرات خشکسالي بر فضاي سبز اين شهر بزرگ درجوار کوير بسیار خطرناک است و در حال حاضر درختان شهر در حال خشک شدن هستند.
به زودی درختان شهر خمیده می شوند
علی رضا نصر اصفهانی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز تاکید کرد: با توجه به خشکی زاینده رود اکنون فضای سبز و درختان شهر به وسیله تانکر آبیاری می شوند این درحالی است که درختان کهن شهر به وسیله تانکر سیراب نمی شوند.
وی با اشاره به این که با ادامه این روند
” هر ساله در فصل تابستان بر اثر شوک ناشي از افزايش حرارت هوا اغلب درختان پهن برگ و ضعيف دچار خزان زودرس مي‌شوند و اين موضوع در سال‌هايي که دماي هوا يکباره بالا مي‌رود، بيشتر نمود دارد “
به زودی درختان شهر خمیده و طراوت وشادابی از اصفهان رخت بر می بندد، اضافه کرد: چاههای آب نیز روز به روز کم عمق تر می شود و امکان آبیاری به وسیله تانکر نیز از بین می رود.
گرمای زیاد، کم آبی و آلودگی هوا؛ دلایل زرد شدن درختان
سرپرست سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان گرماي زياد، كم آبي و آلودگي هوا را از دلايل زرد شدن دربرگ درختان عنوان مي كند و مي افزايد: زرد شدن درختان عكس العمل طبيعي درخت در برابر تنش هاي محيطي است در واقع هر ساله در فصل تابستان بر اثر شوک ناشي از افزايش حرارت هوا اغلب درختان پهن برگ و ضعيف دچار خزان زودرس مي‌شوند و اين موضوع در سال‌هايي که دماي هوا يکباره بالا مي‌رود، بيشتر نمود دارد.
مهندس داريوش فتحي ادامه مي دهد: وقتي تعادل بين جذب آب توسط ريشه و دفع آن به وسيله برگ برهم خورد درخت تعدادي از برگ‌هاي خود را به صورت طبيعي براي ايجاد تعادل از دست مي‌دهد.
وي با اشاره به اين كه درختان زينتي، چنار و نارون بيشترين درختان موجود در شهر اصفهان هستند،
” آلاينده‌ها از طريق برگ، جذب و وارد بافت‌هاي گياه شده و فعاليت آن را مختل مي‌کنند و موجب بسته و مسدود شدن روزنه‌هاي درختان مي‌شوند، به‌ گونه‌اي که تنفس گياه با مشکل مواجه شده و به سختي صورت مي‌گيرد و برگ درختان که مواد مورد نياز درخت را فراهم مي‌کند، زرد مي‌شود “
تصريح كرد: درختاني همچون چنار تحمل دماي بالاي ۳۷ درجه را ندارد از اين رو در سال هاي اخير كه درجه حرارت هوا بسيار بالا است با اين معضل مواجه هستيم.
سرپرست سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري اصفهان با اشاره به خشكسالي اخير خاطرنشان ساخت: روزگاري با كندن ۸ متر از زمين به آب مي رسيده ايم ولي اكنون نه تنها آبي در رود جاري نيست بلكه سطح آبهاي زيرزميني نيز بسيار پايين است.
فتحي با تاكيد بر اين كه ريشه درختان از رطوبت خاك تغذيه مي كند، ادامه داد: در حال حاضر با خشك شدن زاينده رود و به دنبال آن خشكي مادي ها و انهار سطح رطوبت خاك پايين آمده از اين رو تامين آب ريشه هاي درختان امكان پذير نيست.
وي آلودگي هوا را از ديگر دلايل زردي درختان مي داند و مي گويد: آلاينده‌ها از طريق برگ، جذب و وارد بافت‌هاي گياه شده و فعاليت آن را مختل مي‌کنند و موجب بسته و مسدود شدن روزنه‌هاي درختان مي‌شوند، به‌ گونه‌اي که تنفس گياه با مشکل مواجه شده و به سختي صورت مي‌گيرد و برگ درختان که مواد مورد نياز درخت را فراهم مي‌کند، زرد مي‌شود.
وي راهکار اصلي براي جلوگيري از خشک شدن درختان به ويژه در زماني که درختان داراي برگ هستند را شستشوي ماهيانه درختان سطح شهر دانست و افزود: با شستشوي برگ درختان مواد سمي و آلودگي‌هاي ناشي از گرد و خاک موجود در هوا شسشته شده و برگ راه تنفس پيدا مي‌کند.
فتحي اظهار داشت: البته اكنون كه با كم آبي مواجه هستيم متاسفانه نمي توان اين اقدام را انجام داد چرا كه منابع آبي محدود و نياز گياهان نامحدود است.