استقرار صنايع در غرب و مركز اصفهان ممنوع است

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاري فارس: سرپرست معاونت شهرسازي و معماري مسكن و شهرسازي استان اصفهان گفت: بر اساس قانون و به دليل كاستن از آلاينده‌هاي زيست‌ محيطي استقرار صنايع در غرب و مركز اصفهان ممنوع اعلام شده است.

لهون اسدي امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به ممنوعيت استقرار بسياري از صنايع در قسمت غرب و شعاع كمتر از 50 كيلومتر از مركز استان اصفهان اظهار داشت: بر اساس قانون، احداث صنايع در چنين شعاعي ممنوع است و از آنجا كه جهت مسير باد از سمت غرب به شرق استان است ايجاد صنايع در محدوده غرب سبب گسيل آلايندگي به سمت شهر اصفهان و افزايش ميزان آلودگي شده است.
وي ادامه داد: علاوه بر ممنوعيت استقرار صنايع سنگين در منطقه غرب استان ايجاد يك چنين صنايعي در منطقه مركزي استان نيز ممنوع اعلام شده است.
سرپرست معاونت شهرسازي و معماري مسكن و شهرسازي استان اصفهان تصريح كرد: صنايع بايد در منطقه‌اي خارج از شعاع 50 كيلومتري و به سمت شمال و شرق استان توسعه يابند.
وي آلودگي‌هاي زيست محيطي و شيوع انواع بيماري‌ها و عدم توان پالايش محيطي طبيعت را از مهم‌ترين مشكلات استقرار صنايع در اين محدوده برشمرد و گفت: ايجاد سازگاري بين فعاليت‌هاي صنعتي و كشاورزي و رعايت ملاحظات زيست‌ محيطي در توسعه صنعتي استان را از جمله راهبردهاي طرح آمايش استان است.
اسدي بيان داشت: محدود كردن توسعه صنعتي كلان شهر اصفهان به صنايع با فناوري برتر و پاك در مناطق شهري و استقرار آنها در فضاهاي مناسب از سياست‌هاي طرح آمايش استان اصفهان در نظر گرفته شده است.
وي در تشريح عوامل تشويق براي اسكان جمعيت در شرق و شمال استان اصفهان، تصريح كرد: ايجاد تعادل نسبي در توزيع و تركيب جمعيت در استان را با استفاده از ابزار استقرار فعاليت و زيرساخت‌ها، بهبود شرايط اقتصادي و اجراي طرح بيابان‌زدائي شرق اصفهان از جمله اين عوامل است.
اسدي اضافه كرد: با گذر از صنايع آلاينده و ايجاد صنايع با تكنولوژي بالا كه سبب كاهش آلاينده‌هاي زيست‌محيطي در فضاي استان شوند، همچنين توسعه علوم، آموزش، پژوهش و فن‌آوري در اين زمينه و برگزاري آموزش‌هاي لازم در عرصه ايجاد و بهره‌برداري از صنايع سنگين از ديگر راهكارهاي كاهش تراكم و تمركز جمعيت و فعاليت در مناطق پرتراكم و غرب استان اصفهان است.