احتمال آغاز ماه رمضان از روز دوشنبه بسيار ضعيف است

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاري ايمنا: امسال با توجه به شرايط بحراني رصد هلال ماه رمضان، پيش بيني مي شود ماه مبارك رمضان از روز سه شنبه يازدهم مرداد ماه آغاز شود. ‌

به گزارش ايمنا مدير مركز آموزش نجوم اديب با اعلام اين خبر،‌ افزود: البته اين پيش بيني حاصل داده ها و اطلاعات موجود و در دسترس است و نتيجه قطعي پس از رصد ظهر روز يكشنبه مشخص مي شود.
مهدي اسحاقي با اعلام اين مطلب كه نهم مرداد ماه سال جاري، دو گروه هشت نفره از رصدگران مرکز نجوم ادیب برای رویت هلال ملاه رمضان به دو منطقه روستای اسفرجان در جاده شیراز و قله مارشنال در جاده نائین اعزام می شوند و تعداد گروه هاي اعزامي از سراسر استان نيز ۱۰ گروه است،‌ خاطرنشان كرد: امسال شرايط رویت هلال ماه رمضان در وضعيت بحرانی و بسیار سختي قرار دارد.
وي در خصوص علت به وجود آمدن دشوار رويت هلال ماه به خبرنگار ايمنا گفت: ارتفاع ماه از سطح افق در هنگام غروب خورشید شامگاه یکشنبه، ۵/۱ درجه است و مدت زمان مکث که عبارت از بازه زمانی غروب خورشید و غروب ماه است در حدود ۱۵ دقیقه خواهد بود،‌ یعنی ماه ۱۵ دقیقه پس از غروب خورشید، غروب می کند بنابراین فرصت رصد هلال ماه بسیار کوتاه است.
اسحاقي ادامه داد: رویت هلال ماه رمضان به دلیل ارتفاع بسیار پایین ماه از سطح افق و کوتاه بودن زمان مکث، بايد در روز، قبل از غروب خورشید و توسط قوی ترین تلسکوپ ها صورت گیرد زيرا در صورتي كه امکان رویت فراهم نشود ديگر فرصت مناسب از دست می رود، به همين منظور دو تیم اعزامی از مرکز نجوم ادیب ظهر روز یکشنبه در حدود ساعت یک تا دو بعد از ظهر به دو منطقه اعلام شده فرستاده می شوند تا فعاليت خود را در اين زمينه آغاز كنند.
مدير مركز آموزش نجوم اديب با اشاره به اين نكته كه امکان رصد هلال ماه در شهر اصفهان به دلیل هوای غبار آلود وجود ندارد لازم است تا گروه ها به خارج از شهر بروند.
وي با يادآوري اينكه احتمال رویت هلال ماه بر اساس محاسبات انجام گرفته و داده های موجود در روز یکشنبه بسیار ضعیف است که البته نمی توان در این خصوص نظر قطعی ارائه داد و نتیجه نهايي پس از انجام رصد مشخص می شود، افزود: يكشنبه وضعيت خوبي براي رصد در هيچ يك از استان هاي سراسر كشور پيش بيني نمي شود.
اسحاقي به مطلوب بودن وضعيت رويت هلال ماه در استان اصفهان نسبت به ساير استان هاي كشور اشاره و بيان داشت: استان اصفهان داراي بيشترين تعداد گروه هاي رصدي براي رويت هلال ماه در كشور است كه در اين زمينه يكي از قوي ترين استان هاي كشور محسوب مي شود.