اصفهان ژنو آسیا می شود

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: شهردار اصفهان با تاکید بر این که پروژه سالن همایش های بین المللی با تایید مقام معظم رهبری و علمای بزرگ کشور در این کلان شهر اجرا می شود گفت: با احداث این مجموعه، اصفهان ژنو آسیا خواهد شد.

به گزارش ایمنا، دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد در بخش دیگری از مصاحبه مطبوعاتی خود به سووالات خبرنگاران در خصوص ساخت سالن های اجلاس کشورهای غیر متعهد، سهم حق آبه شهر و خشکی زاینده رود سرمایه گذاری در پروژه های مشارکتی و قطار شهری پاسخ داد و افزود: تا پایان تیرماه مقررشده بود شرط غیر شمول بودن پروژه سالن همایش های بین المللی مشخص شود اما متاسفانه با توجه به پیگیری های رییس مجلس، آیت الله جنتی، استاندار و مدیریت شهری اصفهان این مهم ابلاغ نشد همچنین بودجه سال ۹۰ آن نیز در نظر گرفته نشده است.
وی به اقدامات انجام شده برای ساخت سالن های اجلاس سران کشور های غیر متعهد در اصفهان اشاره و اذعان کرد: با توجه به این که هنوز اعتبارات مورد نیاز ساخت این سالن ها در اختیار شهرداری اصفهان قرار نگرفته است اما عملیات اجرایی آن با سرعت
” توجه به این که سازمان ملل به دنبال یک نماینده در آسیا به خصوص کشور جمهوری اسلامی ایران است، با احداث این مجموعه سالن ها اصفهان ژنو آسیا خواهد شد “
دنبال می شود.
شهرداری با تمام تلاش این طرح عظیم ملی را اجرایی خواهد کرد
وی با بیان این که از ۱۰۰ میلیارد تومان فقط ۲۰ میلیارد تومان از سوی دولت به این پروژه آن هم به صورت غیر شمول اختصاص یافته اظهار داشت: شهرداری با تمام تلاش این طرح عظیم ملی را اجرایی خواهد کرد چرا که تحقق این مهم محور توسعه بزرگی را برای اصفهان با ساخت پاویون، بین المللی شدن فرودگاه، راه اندازی قطار سریع السیر و جاری شدن آب به صورت دائمی در رودخانه به ارمغان خواهد آورد.
شهردار اصفهان خاطر نشان کرد: با توجه به فرصت کمی که تا برگزاری اجلاس سران کشور های غیر متعهد در اصفهان باقی مانده و این نکته که این رویداد یک رویداد فرا ملی و بین المللی است درخواست می شود تا با وحدت کلمه همکاری های لازم را در این زمینه داشته باشند تا این اجلاس هرچه با شکوه تر در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی برگزار شود.
اصفهان ژنو آسیا خواهد شد
وی با اشاره به این که با برگزاری همایش های بین المللی در اصفهان کارگروههای مختلف سازمان ملل در این کلان شهر تشکیل خواهد شد ادامه داد: با توجه به این که سازمان ملل به دنبال یک نماینده در آسیا به خصوص کشور جمهوری اسلامی ایران است، با احداث این مجموعه سالن ها، اصفهان ژنو آسیا خواهد شد و این امر منجر به جذب توریست و گردشگر می شود همچنین رویدادهای فرهنگی متعددی در اصفهان رخ خواهد داد.
دکتر سقاییان نژادبه بازدید های انجام شده از کشور های با تجربه در زمینه برگزاری چنین اجلاس هایی
” رودخانه آمازون با ۴ هزار کیلومتر طول هیچ کسی حق تجاوز به آن را ندارد اما چرا ۲۰۰ متر مکعب آب زاینده رود بدون در نظر گرفتن طومار شیخ بهایی به جایی دیگر می رود “
اشاره و اذعان کرد: شهرداری زمینه بازدید های مختلف را از کشورهایی که در گذشته میزبان چنین اجلاسی بوده اند برای مجریان و متولیان این پروژه فراهم کرده است تا با انتقال تجارب، اجلاس سران کشور های غیر متعهد در ایران را به بهترین نحو برگزار نماییم.
هیچ جاذبه ای همانند زاینده رود نیست
وی در خصوص خشک شدن رودخانه زاینده رود نیز گفت: هیچ جاذبه ای برای اصفهان همانند زاینده رود نیست و نمی توان این مهم را از این کلان شهر حذف کرد، رودخانه ای که از قبل از دوران اسلام در آن شکل گرفته و با مدنیت اصفهان عجین شده است.
وی با تاکید بر این که مرگ زاینده رود به واسطه خشکسالی نیست، تصریح کرد: رودخانه آمازون با ۴ هزار کیلومتر طول هیچ کسی حق تجاوز به آن را ندارد اما چرا ۲۰۰ متر مکعب آب زاینده رود بدون در نظر گرفتن طومار شیخ بهایی به جایی دیگر می رود .
شهردار اصفهان با مطرح کردن این سووال که آیا برای نمایندگان اصفهان مسئله ای مهمتر از آب زاینده رود وجود دارد اذعان داشت: لازم است این موضوع که در حد فاجعه است به صورت جدی پیگیری شود تا افسردگی مردم درمان شود و از فضای سبز و پارک های شهر اصفهان که متعلق به همه مردم است حفاظت گردد.
دهها پروژه مشارکتی در شهر اصفهان در حال اجرا است
وی در رابطه به سرمایه گذاری در پروژه های مشارکتی افزود: از مباحث مهم کلان شهرها سرمایه گذاری داخلی و خارجی در طرح های مشارکتی می باشد و تاکنون در این خصوص همایش های متعددی در سطح کشور برگزار شده این در حالی است که موانع متعددی در قوانین و مقرارت وجود دارد و با
” مباحث سیاسی و تحریم ها نیز در سرمایه گذاری طرح های شهری تاثیر داشته که امید است با تمهیدات مجلس این مشکلات مرتفع شود “
توجه به این که مجلس سعی کرده این مشکلات را مرتفع نماید اما هنوز این مسایل در کوچه پس کوچه ها مانده است.
وی با بیان این که دهها پروژه مشارکتی با اعتباری بالغ بر ۳۰۰میلیارد تومان در شهر اصفهان در حال اجرا است بیان کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان این مبلغ از سوی چینی ها و مابقی را سرمایه گذاران دوملیتی تامین کرده اند.
دکترسقاییان نژاد از تدوین پیشنهاداتی جهت رفع موانع سرمایه گذاری در شهرها از سوی شورای عالی استان ها خبرداد و اعلام کرد: مباحث سیاسی و تحریم ها نیز در سرمایه گذاری طرح های شهری تاثیر داشته که امید است با تمهیدات مجلس این مشکلات مرتفع شود.
علت تاخیر در روند اجرای پروژه مترو اصفهان
وی درباره تاخیر در روند اجرای پروژه مترو اصفهان اذعان داشت: از حدود ۸ سال پیش مقررشد اصل ۴۴ برای پروژه مترو اجرایی شود که در این راستا شركت مادر تخصصي حمل و نقل ریلی كشور به منظور ریل گذاری ۴۰۰ کیلومتر تشکیل شد اما مباحثی در خصوص خرید واگن و بودجه های اختصاصی از سوی مجلس پیش آمد که منجر به تغییرات متعدد مدیریتی و غیره گردید.
وی به سهم يكسان شهرداري و دولت كه هر كدام بايد ۵۰ درصد از بودجه مترو را تامين كنند اشاره و تاكيد كرد: تامين و پرداخت اين سهم به دليل هزينه‌هاي گزاف ساخت قطار شهري از سوي شهرداري‌ها مقدور نيست این در حالی است که ساختار اساسنامه این سازمان باید اصلاح
” بايد بدانند عوارضي كه پرداخت مي‌كنند در واقع مستقيماً خرج شهرشده وبه خود آنها باز مي‌گردد “
شود.
وي تصريح كرد: با توجه به پرداخت سهم ۵۰ درصدي بودجه سالانه قطار شهري اصفهان كه از طريق پرداخت بودجه‌هاي نقدي، جابجايي تاسيسات، آزاد سازي و تامين معوض‌ها از سوي شهرداري انجام مي‌شود هنوز وضعيت ساخت مترو اصفهان مشخص و روشن نيست.
شهردار اصفهان با انتقاد از اين كه دولت با عدم تخصيص اعتبار كافي و بلاتكليفي در خريد واگن، باعث شده زمان بهره‌برداري اين پروژه مهم و موثر به تعويق بيفتد گفت: مباحث میراثی و حاشیه ای از دیگر دلایل به تعویق افتادن راه اندازی مترو اصفهان است.
بدهکاری دولت به شهرداری اصفهان با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها
وی در خصوص بدهکاری دولت به شهرداری اصفهان با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، گفت: در آبان ماه ۱۳۸۹ هيئت وزيران مبلغ ۴ هزار ميليارد ريال اعتبار را براي كمك به تأمين هزينه‌هاي ناشي از هدفمندسازي يارانه‌ها براي شهرداري‌هاي كشور در نظر گرفت كه با توجه به نسبت جمعيتي شهر اصفهان از كل كشور، پيش‌بيني مي‌شود در حدود ۹۴۰ ميليارد ريال آن سهم شهرداري اصفهان باشد كه هر چند رقم كمي از افزايش هزينه‌هاي شهرداري اصفهان را پوشش مي‌دهد اما همين رقم نيز تا كنون پرداخت نشده است.
سقائیان نژاد با اشاره به افزایش
” مساحت شهرك سلامت اصفهان سه برابر شهرك سلامت شيراز خواهد بود و به عنوان الگویی براي شهر هاي ديگر كشور تبديل خواهد شد “
نرخ کرایه اتوبوس در شهرهای مشهد، شیراز، تبریز و تهران ادامه داد: این در حالی است که در شهر اصفهان هنوز نرخ کرایه حمل و نقل عمومی افزایش نیافته لذا لازم است سهم شهرداری جهت توسعه و آبادانی شهر پرداخت شود.
وی بيان داشت: مردم بايد بدانند عوارضي كه پرداخت مي‌كنند در واقع مستقيماً خرج شهر شده و به خود آنها باز مي‌گردد البته لازم است در اين خصوص فرهنگ‌سازي هاي لازم صورت گيرد كه شهرداري نيز تاكنون ‌در اين زمينه تلاش‌هايي را آغاز كرده اما براي اجراي اين مهم ابزارهاي قانوني نيز ضروري است كه لازم مي باشد مراجع ذي‌صلاح تمهيدات لازم را بينديشند چرا كه چنانچه شهرداري در تأمين هزينه‌هاي خود دچار مشكل شود، هزينه آن را كل مردم شهر پرداخت خواهند نمود.
علت تعویق ساخت شهرک سلامت
شهردار اصفهان در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر علت تعویق ساخت شهرک سلامت، اذعان داشت: با توجه به اين كه تملك زمين اين محل هنوز كامل نشده بود مراحل اجرايي آن با تاخير رو به رو شد.
وي با بيان اين كه اين شهرك در زميني به وسعت بيش از ۳۳ هزار متر مربع احداث خواهد شد، خاطر نشان كرد: اين شهرك سه برابر شهرك سلامت شيراز خواهد بود كه به ياري خداوند به يك الگو براي شهر هاي ديگر كشور تبديل خواهد شد.
سقائيان نژاد با تاكيد بر اين كه آزاد سازي هاي مورد نياز اين پروژه به صورت ۵۰-۵۰ با طرف سرمايه گذار انجام شد اظهار اميدواري كرد كه اين عمليات اجرايي اين پروژه ظرف ۴۵ روز آينده شروع شود.