گرمای هوا، دليل موجهی برای بدحجابی نیست

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اجرای طرح امنيت اخلاقی، همت هر سه قوه را می‌طلبد
خبرگزاری ایمنا: بحث اصلی خطیبان جمعه‌ی شهرستان‌های استان اصفهان در روز گذشته، متمرکز بر مسئله‌ی حجاب و عفاف بود.

به گزارش ایمنا، در خطبه‌های نمازجمعه‌ی اين هفته‌ی شهرستان‌ها، خطیبان ضمن اشاره به ۲۱ تیرماه "روز ملی عفاف و حجاب" درخصوص بی‌اعتنایی به این مسئله‌ی مهم هشدار دادند.

عده‌ای مسئله‌ی حجاب و عفاف را شوخی گرفته‌اند
حجت‌الاسلام حسن دهشيري، روز گذشته در خطبه‌هاي نمازجمعه‌ي اين هفته‌ي اردستان در مسجد جامع اين شهر به مناسبت‌هاي هفته‌ي پيش رو اشاره كرد و اظهار داشت: چهارشنبه ۲۲ تيرماه مصادف با ولادت حضرت علي‌اكبر (ع) و روز جوان است و جوانان بايد در تمام زمينه‌ها از اين حضرت الگو بگيرند.
وي با بيان اين‌كه آنان كه در جواني از عمر خود بهره‌مند هستند، در پيري هم احساسي خوشحالي مي‌كنند، تصريح كرد: قابليت‌هاي جوانان ايران اسلامي از جوانان ساير كشورها به مراتب بيشتر است.
امام جمعه‌ي اردستان با اشاره به اين‌كه انقلاب اسلامي ايران برگرفته از حركت رسول اكرم (ص) است، بيان داشت: حركت‌هاي به‌وجود آمده در كشورهاي منطقه از نمازجمعه و مساجد آغاز شده و پيام قرآن در اين كشورها اثرگذار بوده است.
دهشيري در ادامه به كشتار مردم مشهد در مسجد گوهرشاد توسط رضاخان اشاره كرد و گفت: رضاخان حجاب را مانعي بر سر راه اهداف ضد اسلامي خود مي‌دانست.
وي با بيان اين‌كه عفت و حجاب هم براي زنان سفارش شده و هم براي مردان، تأكيد كرد: حجاب و عفاف به مسئله‌ي روز ايران تبديل شده است.
امام جمعه‌ي اردستان با بيان اين‌كه توطئه‌ي غرب عليه ايران بيش‌تر در بحث فرهنگي است، تصريح كرد: مسئله‌ي حجاب و عفاف بسيار جدي است كه عده‌اي آن را شوخي گرفته‌اند.
وي با بيان اين‌كه شايسته و زيبنده‌ي يك نظام اسلامي نيست كه اگر كسي نهي از منكر كرد با وي برخورد شود، افزود: كار فرهنگي به جاي خود مفيد است، اما برخورد قانوني هم بايد وجود داشته باشد و ساختارشكنان حجاب بايد احساس ناامني كنند.


بی‌اعتنایی به عفاف و حجاب، بنيادهای اخلاقی را متزلزل می‌کند
حجت‌الاسلام سيدحبيب‌الله موسوي در خطبه‌هاي نمازجمعه‌ي شهرستان سميرم با اشاره به آيه‌ي ۵۸ سوره‌ي مائده، تداوم رسالت و شريعت پيغمبر اكرم (ص) را مشروط به امامت و ولايت دانست و گفت: كسي كه به اين امر اعتقاد نداشته باشد، كافر است.
وي با بيان اين‌كه ولايت فقيه نمونه‌اي از ولايت ائمه‌ي معصوم (ع) است، اضافه كرد: ولايت فقيه تداوم‌دهنده‌ي امامت و ولايت ائمه (ع) به‌حساب مي‌آيد و مجادله و دشمني با آن در خط كفر است.
خطيب جمعه‌ي سميرم با اشاره به جنگ ۳۳ روزه‌ي لبنان در مقابل رژيم صهيونيستي، پيروزي و مقاومت لبنان را ثمره‌ي نظام ولايي جمهوري اسلامي عنوان كرد و اظهار داشت: هيچ زماني نبايد از توطئه‌هاي دشمنان غافل شويم و از پروردگار عالم مي‌خواهيم كه توفيق اطاعت و فرمانبرداري از ولايت فقيه را در وجودمان حفظ كند.
وي در ادامه با اشاره به فاجعه‌ي خون‌بار مسجد گوهرشاد در سال ۱۳۱۴، اسلام‌ستيزي را از اهداف دشمنان دانست و افزود: ملت باصلابت ايران با الگوگيري از حضرت زهرا (س) و حضرت زينب (س) در مقابل توطئه‌هاي دشمنان قيام و دشمنان را نااميد كردند.
موسوي، حجاب را از ضروريات دين اسلام برشمرد و گفت: حجاب و عفاف جزو ضروريات دين اسلام بوده و رعايت آن سلامت جامعه و پايداري خانواده‌ها را تضمين مي‌كند.
وي از پوشش نامناسب برخي مسافران انتقاد كرد و گفت: اهميت ندادن به عفاف و حجاب از سوي برخي افراد، آثار زيان‌بار فردي و اجتماعي به‌دنبال خواهد داشت و ممكن است به‌تدريج بنيادهاي ارزشي و اخلاقي را سست و متزلزل كند.
امام جمعه‌ي سميرم هم‌چنين با اشاره به ناكامي آمريكا در كودتاي سال ۵۹ بر هوشياري و بصيرت ملت ايران بر فتنه‌هاي دشمنان هشدار داد و تصريح كرد: همان‌طور كه امام (ره) فرمودند، پشتوانه‌ي اين انقلاب خداست و به لطف خدا و همت مادران باايماني كه فرزندان شجاع و دليري پرورش دادند، اين كودتا خنثي شد.
وي در ادامه ضمن گرامي‌داشت روز جوان و تولد حضرت‌ علي‌اكبر (ع)، اظهار داشت: جوانان، سرمايه‌هاي ملي و آينده‌سازان اين كشور و ملت به‌حساب مي‌آيند و به‌‌عنوان نيرويي فعال و پويا داراي نقش مهمي در توسعه‌ي پايدار و همه‌جانبه‌ي كشور هستند.
موسوي با اشاره به ظرفيت بالاي جوانان در عرصه‌هاي مختلف، گفت: جوانان كشور ما تا به حال ثابت كرده‌اند كه در هر عرصه‌اي الگوي جوانان جهان هستند.


اجرای طرح امنيت اخلاقی، همت هر سه قوه را می‌طلبد
حجت‌الاسلام اصغر قائمي در خطبه‌هاي اين هفته‌ي نمازجمعه‌ي شهرضا، اظهار داشت: ماه مبارك شعبان به‌عنوان مقدمه‌اي براي مهماني بزرگ خداوند متعال در ماه پرفضيلت رمضان است.
وي ادامه داد: همگان بايد آگاه باشند تا مشكلات دنيوي سبب فراموشي جايگاه ماه شعبان و نقش آن در تكامل و سعادت انسان‌ها نشود.
خطيب جمعه‌ي شهرضا با اشاره به برخي از اعمال سفارش‌شده در ماه مبارك شعبان، تصريح كرد: روزه گرفتن، نمازهاي مستحبي، ايجاد صلح بين مردم، كفالت يتيم و قرائت قرآن از اعمالي به‌شمار مي‌رود كه در حديث‌هاي فراواني به انجام آن‌ها سفارش شده است.
وي در خطبه‌ي دوم نمازجمعه ضمن گرامي‌داشت اعياد شعبانيه، به روز عفاف و حجاب اشاره كرد و افزود: رضاخان درحالي‌كه ادعاي هدايت ايران به سمت پيشرفت و ترقي را داشت، براي مبارزه با دين و اعتقادات مردم از هيچ جنايتي فروگذار نكرد.
قائمي افزود: واقعه‌ي مسجد گوهرشاد به‌عنوان بهترين سند در تقويم به‌عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاري شده است.
وي با اشاره به اجراي طرح امنيت اخلاقي در جامعه، تصريح كرد: اجراي اين طرح، همت و پشتيباني هر سه قوه را مي‌طلبد و در اين صورت مي‌توان به ثمرات آن اميدوار بود.
نماينده‌ي ولي فقيه در شهرستان شهرضا با اشاره به مباحث مطرح‌شده پيرامون بحث اختلاط در دانشگاه‌ها، گفت: درحالي‌كه كشورهاي غربي و كمونيست پس از سال‌ها تحقيق و پژوهش، اختلاط پسر و دختر در فضاي علمي را سبب ايجاد ركود علمي و عقب‌ماندگي مي‌دانند، ايستادگي عده‌اي از مسئولان در برابر اجراي اين طرح در جامعه‌ي اسلامي جاي بسي تعجب است.
وي ضمن اشاره به مزاياي تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها، افزود: برخي از مسئولان كه با شعار اصول‌گرايي، رأي مردم را جمع كردند و اكنون با برخي رفتارها و سخنان انحرافي در جامعه عمل مي‌كنند.
قائمي يادآور شد: مسئولان بايد بدانند كه مردم ايران هيچ‌گاه با كسي عقد اخوت نخوانده‌اند و تا زماني كه از خط رهبري خارج نشده‌اند، از حمايت مردم برخوردارند.


گرمای هوا، دليل موجهی برای بدحجابی نیست
حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعيلي در خطبه‌هاي اين هفته‌ي نمازجمعه‌ي شهرستان کاشان، اظهار داشت: بايد بدانيم استكبار قصد دارد كاري را كه در كشور آندلس و در مقطعي در تركيه انجام داد بار ديگر در جوامع اسلامي به شكل‌هاي مختلف تكرار كند.
وي با گرامي‌داشت ۲۱ تيرماه روز عفاف و حجاب، خاطرنشان كرد: رضاخان به تبع حركت ناشايست آتاتورك در كشف حجاب در تركيه، خواست در ايران نيز چنين كاري را تكرار كند اما با مقاومت متدينين و روحانيون مواجه شد.
امام جمعه‌ي موقت كاشان، افزود: اوج اين اعتراضات در مسجد گوهرشاد شكل گرفت كه با سخنراني باصلابت آقاي بهلول شدت گرفت و ديكتاتور كه تاب مخالفت نداشت، دستور كشتار مردم را در كنار ملجأ شريف امام هشتم صادر كرد كه تعداد زيادي از هم‌وطنانمان به جرم دفاع از عفاف و حجاب به خاك و خون كشيده شدند.
اسماعيلي، گرماي هوا را دليلي غيرموجه براي بي‌حجابي يا بدحجابي دانست و گفت: از امري كه در وهله‌ي نخست فريضه است و در درجه‌ي بعد يك عادت نيكوست، تخطي معنايي ندارد.
وي اسلام‌زدايي را طرحي شكست‌خورده عنوان كرد و افزود: همه مشاهده كردند تركيه پس از سال‌ها دوباره به فرهنگ اسلامي خود بازگشت چرا كه متوجه شدند جدايي از خدا جز رذالت و انحطاط براي آنان ثمره‌ي ديگري نداشت.
اسماعيلي در بخش ديگري از سخنان خود با تبريك ولادت حضرت علي‌اكبر (ع)، ‌آن حضرت را الگويي بسيار مناسب براي جوانان دانست و ابراز داشت: جوانان كربلا بهترين الگوهايي هستند كه مي‌توانيم براي جوانان مؤمن و پاكمان ارائه كنيم و نام‌گذاري سالروز تولد يكي از قهرمانان جوان دشت نينوا به‌نام روز جوان از اقدامات بجا و پسنديده است.
وي با بيان اين‌كه جوانان ايراني، جواناني مبتكر و خلاق هستند، تصريح كرد: جوانان ايراني داراي استعدادها و ظرفيت‌هاي فراواني هستند كه بايد آنان را چون معادن ناشناخته كشف كرد و از آن‌ها بهره برد.
خطيب نمازجمعه‌ي كاشان، افزود: اگر ما از پتانسيل‌ها و استعدادهاي جوانانمان استفاده نكنيم، دشمن آن‌ها را به كار مي‌گيرد و در مسير دل‌خواه خود شكوفا مي‌سازد.
وي پاسخگويي با سعه‌ي صدر به شبهات فكري جوانان را از جمله وظايف پدران و مادران عنوان كرد و گفت: اگر والدين، خود نتوانند پاسخگوي شبهات و سؤالات جوانانشان باشند بايد حتماً به كارشناس ديني مراجعه كرده و تا به پاسخ رسيدن، جوان خود را همراهي كنند.
اسماعيلي، توبيخ و تلخ‌كامي را راهي نامناسب در پاسخ سؤال، شبهه يا ابراز عقيده‌ي فرزندان دانست و ابراز داشت: شبهه همانند تيغي است كه در بدن فرو مي‌رود، اگر نسبت به آن بي‌تفاوت باشيم همين تيغ كوچك بعدها شايد با جراحي نيز التيام نيابد.
وي اضافه كرد: شبهه اگر توسط يك كارشناس خبره برطرف نشود منجر به انحرافات گسترده‌اي چون نفاق و شبهات و افكار التغاطي بسيار خطرناكي شود.


بدحجابی، غيرت دينی مردم را به جوش آورده
حجت‌الاسلام محمدعلي نكونام در نماز سياسي عبادي اين هفته‌ي شهرستان گلپايگان اظهار داشت: سه‌شنبه ۲۱ تيرماه روز عفاف و حجاب نام‌گذاري شده است و اين امر يكي از ضرورت‌هاي مهم جامعه‌ي ديني ما محسوب مي‌شود چرا كه در ايران، فرامين خداوند متعال اصل است و بايد دستورات الهي توسط مردم متدين به اجرا درآيد.
وي افزود: در قرآن كريم نسبت به حجاب و پوشش زنان سفارش بسياري شده و يكي از ضرورت‌هاي مهم اجتماعي است.
نماينده‌ي ولي فقيه در شهرستان گلپايگان با اشاره به مقوله‌ي بدپوششي در جامعه، بيان داشت: بدحجابي، چهره‌ي ناروايي به اين سرزمين داده است و غيرت ديني مردم به جوش آمده و براي ريشه‌كن كردن اين مهم تمام افراد جامعه بايد همكاري كنند.
وي ادامه داد: براي ريشه‌كن كردن بدحجابي، خانه و خانواده، متوليان امور فكري و اعتقادي و دستگاه حاكمه بايد حركت گسترده‌اي را انجام دهند تا اين درد جامعه درمان شود.
نكونام گفت: افرادي كه بدحجابي و بي‌بند و باري را در جامعه ترويج مي‌دهند، اجيرشده‌ي استكبار و دشمنان انقلاب هستند و بايد به‌شدت با آن‌ها برخورد شود.
وي در ادامه، تصريح كرد: ۱۱ شعبان ميلاد حضرت علي‌اكبر (ع)، روز جوان نام‌گذاري شده است و جوانان ما بايد از اين جوان دشت كربلا در زندگي، درس و الگو بگيرند.
امام جمعه‌ي گلپايگان، تأكيد كرد: جوانان ايراني در كمالات علمي، فقه، فقاهت و دانايي بايد درخشندگي داشته باشند و به‌درستي اين چنين است، جوانان ما بايد با مسائل توحيد و معاد و نبوت آشنا باشند و اين امور را تجزيه و تحليل كنند.
وي افزود: برنامه‌هاي تابستاني شهرستان گلپايگان با محوريت توحيد از منظر قرآن است تا باور توحيدي و آثار آن در فكر و عمل مورد توجه بيشتري قرار گيرد، جوانان ما نيازمند اين مسائل هستند و اين برنامه‌ها مي‌تواند پاسخگوي نياز آن‌ها باشد.
نكونام بيان داشت: باورمندي توحيدي از موضوعات اساسي و كليدي انبياي الهي و معصومين (ع) است، هيچ موجودي در عالم هستي نمي‌تواند به ذات خدا نزديك شود، چون تمام موجودات داراي ضعف و نقصان هستند و خدا غني محض است و نيازمند نمي‌تواند به غني محض دست پيدا كند.