کارآفرینی افزایش و روش غلط مدرک گرایی حذف می شود

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

امروزه گذشتن از سد کنکور ارزش شده است
خبرگزاری ایمنا: معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر تقویت جذب دانش آموزان در مدارس فنی و حرفه ای گفت: در این صورت جوانان زودتر وارد بازار کار شده و به دنبال آن روش غلط مدرک گرایی حذف خواهد شد.

به گزارش ایمنا، سید جواد پورحسینی با بیان اینکه میزان جذب دانش آموزان در مقاطع متوسطه کمتر به سمت مراکز آموزشی فنی و حرفه ای و کاردانش رفته است، اظهار داشت: این روند طبق برنامه چهارم توسعه نبوده و میزان جذب دانش آموزان در این مراکز از مقدار پیش بینی شده کمتر بوده است.
وی با اعلام
” مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه سهم دانش آموزان نظری در سالجاری باید به ۵۷ درصد کاهش یافته و در این راستا شاهد افزایش ۶ درصدی دانش آموزان فنی و حرفه ای باشیم. “
اینکه در برنامه چهارم توسعه سهم آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش در کشور به میزان ۸/۴۴ درصد پیش بینی شده بود، بیان داشت: متاسفانه به دلیل عدم تحقق هدف های پیش بینی شده این میزان به ۵/۳۶ درصد رسیده است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه سهم دانش آموزان نظری در سالجاری باید به ۵۷ درصد کاهش یافته و در این راستا شاهد افزایش ۶ درصدی دانش آموزان فنی و حرفه ای باشیم.
پورحسینی با بیان اینکه توزیع دانش آموزان در شاخه نظری و در رشته های سه گانه متناسب با پذیرش دانشگاه ها نبوده است، گفت: در حال حاضر تراکم دانش آموزان در رشته های تجربی و انسانی بیشتر از تقاضای دانشگاه ها است.
وی توسعه شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش را متناسب با برنامه چهارم توسعه نداست و عنوان کرد: عدم تربیت نیروی ماهر و مولد در این مدارس و وجود فارغ التحصیلان فاقد کار و مهارت لازم نشان دهنده تجدید نظر مسوولین در برنامه ریزی های شان است.
پورحسینی با اشاره به نگرش های
” در حال حاضر تراکم دانش آموزان در رشته های تجربی و انسانی بیشتر از تقاضای دانشگاه ها است. “
منفی در جامعه که راه را برای وورد به مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش سخت تر کرده است، تصریح کرد: اکثریت افراد جامعه معتقدند ارزش برتر در عبور از سد بزرگ کنکور و رفتن به دانشگاه است.
وی افزود: این نگرش جامعه ما را دچار التهاب و تب کاذب کرده و نیاز به هدایت تحصیلی مناسب را بیش از پیش اعلام می کند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان از نقش چشم و هم چشمی در انتخاب رشته دانش آموزان سال دوم نظری نیز غافل نشد و گفت: این آفتی است که متاسفانه جامعه ما را به خود مبتلا و از حالت طبیعی خود خارج کرده است.
پورحسینی ضمن اشاره به ۱۵ شاخص توسعه یافتگی یونسکو، خاطرنشان ساخت: از میان این شاخص ها می توان به شاخص
” متاسفانه اکثریت افراد جامعه معتقدند ارزش برتر در عبور از سد بزرگ کنکور و رفتن به دانشگاه است. “
ثبت نام دانش آموزان در مدارس حرفه ای اشاره نمود.
وی مدیران، معلمان، مشاوران و والدین دانش آموز را چهار عامل موثر در هدایت تحصیلی دانش آموزان اعلام کرد و بیان داشت: سرانه تشکیل یک کلاس در شاخه فنی و حرفه ای ۱۰ برابر کلاس های نظری است.
پورحسینی با تاکید براینکه باید دانش آموزان مستعد را به سمت رشته های فنی و حرفه ای هدایت کرد، گفت: حرکت دانش آموزان و هدایت تحصیلی آن ها به سمت اینگونه رشته ها، صرفه جویی درمنابع و تجهیزات است.
وی به دلایل محدود کننده ای که زمینه استقبال کمتر برای ادامه تحصیل دراین رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش را فراهم کرده است اشاره کرد واظهار داشت: عدم امکان ادامه تحصیل دانش آموزان هنرستانی در دانشگاه ها به
” متاسفانه درصد زیادی از دانش آموزان از هدایت تحصیلی خود راضی نبوده و براساس تحقیقات صورت گرفته اکثر دانشجویان به این علت در ترم های اولیه تقاضای انصراف یا تغییر رشته می دهند. “
خصوص برای دختران وهزینه های سنگین رشته های فنی و حرفه ای را می توان از عوامل مهم این موضوع برشمرد.
پورحسینی ادامه داد: البته در حال حاضر که متولی آموزشکده های فنی و حرفه ای وزارت علوم است امکان ادامه تحصیل با مدرک قابل قبول افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: در سال جاری نیزآزمون این آموزشکده تنها برای فارغ التحصیلان برگزار شد که نوعی امتیاز برای آن ها محسوب میگردد.
پورحسینی عدم توجه به فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان در مقطع اول دبیرستان را نگران کننده دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه درصد زیادی از دانش آموزان از هدایت تحصیلی خود راضی نبوده و براساس تحقیقات صورت گرفته اکثر دانشجویان به این علت در ترم های اولیه تقاضای انصراف یا تغییر رشته می دهند.
به گقته معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش، دو هفته اول تیرماه زمان هدایت تحصیلی دانش آموزان است و مشاورین مدارس در این میان رسالت مهمی را برعهده دارند.
پورحسینی با تاکید بر اینکه اولیاء دانش آموزان نباید با اظهار نظرهای سلیقه ای و غیر علمی، شرایط انتخاب رشته نامناسب فرزندان خود را فراهم کنند،
” نیاز امروز و فردای جامعه ماگسترش آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی است و در حال حاضر یکی از معروف های مهم در جامعه گسترش فرهنگ آموزش های مهارتی می باشد که منجر به کارآفرینی می شود. “
گفت: نیاز امروز و فردای جامعه ماگسترش آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی است و در حال حاضر یکی از معروف های مهم در جامعه گسترش فرهنگ آموزش های مهارتی می باشد که منجر به کارآفرینی می شود.
وی معتقد است: تقویت جذب دانش آموزان در مدارس فنی و حرفه ای باید دنبال شود چرا که در این صورت جوانان زودتر وارد بازار کار شده و به دنبال آن روش غلط مدرک گرایی حذف خواهد شد.
پور حسینی با بیان این که برنامه ها را باید به سمتی پیش برد که از مجموع افراد وارد شده به مقطع متوسطه درصد بیشتری جذب مدارس فنی و حرفه ای شوند، تاکید کرد: این موضوع می تواند مشکلات در زمینه ادامه تحصیل در دانشگاه ها را برطرف کرده و متقاضیان تا مدارج بالا تحصیل کنند.
وی با اعلام اینکه باید ورود دانش آموزان به رشته تجربی به شدت کنترل شود، گفت: برای افزایش سهم ورود دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای، وررود به رشته ریاضی باید افزایش و رشته ادبیات نیز تا حدودی کنترل گردد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در خاتمه یادآور شد: در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ باید تعداد دانش آموختگان فنی و حرفه ای در استان از ۵/۳۷ درصد کل دانش آموزان به ۵/۴۲ درصد برسد که در این خصوص رشد دانش آموزان ورودی این رشته ۶ درصد خواهد بود.