استانداردسازي سينما به مهندسي فرهنگي و ترتيب نيروي متخصص نياز دارد
تهران - مدير عامل موسسه امور جشنواره ها گفت:براي دستيابي به استانداردهاي جهاني در عرصه سينما به مهندسي فرهنگي و تربيت نيروهاي انساني متخصص و زبده نياز است.
'مهدي مسعودشاهي' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا گفت: استاندارد سازي را بايد در سينماي ايران تعريف كرد و بايد ببينيم اين استانداردسازي در سينما به عنوان يك عرصه فرهنگي مصداق دارد يا ندارد.
وي افزود: صنعت و هنري مانند سينما، تركيب تعدادي تخصص و هنرهاي متفاوت است و برآيند اين بخش ها، سينما را تشكيل مي دهد.
مدير عامل موسسه امور جشنواره ها يادآور شد: مديريت، نيروي انساني، تكنولوژي و خلاقيت در كنار يكديگر به فرآورده اي بنام فيلم و سينما تبديل مي شود.
مسعودشاهي تاكيد كرد: نيروي انساني فعال در عرصه سينما بايد شناخت دقيقي از اين هنر داشته و از استانداردهاي جهاني در بخش هاي مختلف آگاه باشد و اين امر اجتناب ناپذير است.
وي ادامه داد: منظور از استانداردهاي سينمايي، علم، آگاهي، دانش و بينش جهاني مورد نياز نيروي انساني است، از اين رو آموزش هايي كه به نيروي انساني سينمايي داده مي شود بايد به روز و براساس آخرين دستاوردهاي جهاني باشد.
دبير بيست ونهمين جشنواره فيلم فجر تاكيد كرد: تكنولوژي كه در سينما به كار مي بريم بايد به روز باشد تا محصول ما بر اساس استاندادهاي جهاني ساخته شود و بايد خود را به اين شاخص هاي جهاني توليد در سينما نزديك كنيم.
مسعودشاهي گفت: چنانچه ابزار روز سينمايي دنيا را در اختيار داشته باشيم اما نيروي متخصص استفاده از آن را در اختيار نداشته باشيم، نمي توانيم به استانداردسازي در سينماي ايران اميدوار باشيم زيرا اين دو بخش لازم و ملزوم يكديگرند.
وي ادامه داد: البته واژه استاندارد، ميزان ما در مسايل فرهنگي نيست و بايد علاوه بر مسلح شدن به امكانات روز دنيا، بنبال نمود فضايل فرهنگي، اخلاقي، اسلامي خود در آثار سينمايي بود.
مدير عامل موسسه امور جشنواره ها يادآور شد: در سال 64 كه سينماي تجربي را بنا كردم در اساسنامه آن ذكر شد كه اين مركز با هدف انسان سازي بنا مي شود و منظور ما انساني است كه انديشمند است و بر اساس تفكرات الهي از هنر استفاده مي كند.
مسعود شاهي تاكيد كرد: بايد نگاه خود را درباره استانداردسازي در سينما مشخص كنيم. علاوه بر استاندارد فني، نيازمند خلق آثار سينمايي بر اساس تفكرات برگرفته از فرهنگ اسلامي ايراني هستيم.
دبير بيست ونهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر گفت: ابزار نوين چنانچه در دست افراد نابلد و بدون خلاقيت و فكر باشد، موجب عقبگرد سينماي ايران مي شود.
مسعودشاهي ادامه داد: منابع غني بسياري براي تراز محتوايي سينمايي داريم و بايد علاوه بر حركت به استانداردسازي هاي فني، بايد از اين منابع به بهترين نحو ممكن استفاده كنيم.
مدير عامل موسسه امور جشنواره ها با بيان اينكه نيروي انساني بايد از پايه آموزش ببيند، يادآور شد: نيروهاي انساني كشور براي حضور فعال در عرصه فرهنگ و هنر بايد از پايه، آموزش صحيحي داشته باشند و مواد آموزشي متناسبي براي آنان تدوين شود و در عين حال اساتيدي مجرب، اين قشر از جامعه را براي ورود موفقيت آميز به عرصه فرهنگ و هنر آماده كنند.
وي افزود: پس از آموزش صحيح نيروي انساني، نيازمند مهندسي فرهنگي هستيم كه مقام معظم رهبري بارها بر اين امر مهم تاكيد فرموده اند.
دبير بيست ونهمين جشنواره فيلم فجر تاكيد كرد: بدون مهندسي فرهنگي نمي توانيم در عرصه استانداردسازي سينما حركت كنيم و متاسفانه تاكنون در اين زمينه نتوانستيم موفق باشيم.
مسعودشاهي گفت: ايده هاي بسيار خوبي داريم اما براي خلق هر ايده اي به نيروي انساني متخصص و زبده نياز داريم كه به مباني فرهنگي اسلامي ايراني به درستي آگاه باشد.
وي افزود: متاسفانه در سال هاي گذشته نيروهاي انساني پرورش يافته در كشور، به ديگر كشورها مهاجرت كرده و سرمايه هاي كشور اينگونه از بين رفته اند كه اين امر از عدم پيوستگي آموزش در كشور نشات مي گيرد.
موسس مركز گسترش سينماي مستند و تجربي گفت: نبايد از آزمون وخطا در اين عرصه هراس داشته باشيم و بايد براي استفاده از خلاقيت قشر جوان، بستر مناسبي را فراهم كنيم.
مسعودشاهي گفت: اگر بخواهيم سينماي تراز و متناسب با فرهنگ اسلامي ايراني داشته باشيم، بايد فرصت را براي جوانان در هنرستان ها ايجاد كنيم و به نسل جوان انجام كار تيمي را ياد دهيم.
وي يادآور شد: چنانچه نتوانيم در آموزش نيروهاي انساني مديريت درستي داشته باشيم، در سال هاي آينده نمي توانيم در اين زمينه موفقيتي كسب كنيم.