ساعت‌هاي آفتابي اصفهان در حال نابودي است

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

رئيس سابق مركز نجوم اديب اصفهان گفت: ساعت‌هاي آفتابي بسيار با ارزشي در استان اصفهان وجود دارد كه به دليل ناشناخته ماندن آنها، نابود شده و يا در حال نابودي هستند.

سيدرضا منجمي صبح امروز در نود و هشتمين نشست باشگاه نجوم در مورد انواع ساعت‌هاي آفتابي سخنراني مي‌كرد، اظهار داشت: به دليل نبود شناخت صحيح در مورد ساعت‌هاي آفتابي، بسياري از اين ساعت‌ها كه امروز به عنوان آثار باستاني از آن ياد مي‌شود، نابود شده يا در شرف نابودي است.

سيد رضا منجمي تاكيد كرد: وظيفه منجمان، اين است كه با شناساندن صحيح اين آثار با ارزش به ساير مردم، از نابودي اين ميراث فرهنگي با ارزش، جلوگيري كنند.

*آينده انسان در فضا مهم‌ترين پرسش نجومي

در ادامه اين نشست علمي و نجومي، محقق نجوم اصفهاني گفت: در كهكشان‌هاي بيضوي و كهكشان‌هايي كه حالت غير مارپيچي دارند، شانس حضور حيات بيشتر است.

پيام احمدي اظهار داشت: اختر زيست شناسي، در بين موضوعات نجومي، موضوعي جديد به حساب مي‌آيد كه بحث، پيرامون اين موضوع از دهه نود ميلادي، آغاز شده است.

وي عوامل موثر در تشكيل حيات را حضور در منطقه حيات، وجود عناصر لازم و ثبات ستاره مادر دانست و تصريح كرد: اندازه و جنس سياره، اندازه قمر سياره و سيارات همسايه از ديگر عوامل موثر در تشكيل حيات است.

احمدي با بيان اينكه به آن بخش از زيست شناسي كه به دنبال ساختار زنده خارج از محيط زندگي به وجود مي‌آيد در اصطلاح برون زيست شناسي مي‌گويند، تاكيد كرد: با وجود باكتري‌هاي EXTREMOPHILE يا باكتري‌هاي افراط دوست كه در شرايط بسيار سنگين از نظر اسيدي يا بازي بودن محيط يا ساير شرايط سخت قادر به ادامه زندگي هستند، وجود حيات را در نقاط ديگر امكان پذير مي‌كند.

وي در پايان صحبت‌هاي خود اشاره‌اي به حيات شهاب سنگي كرد و گفت: طبق اين نظريه آمينو اسيدهاي موجود در زمين از فضا بر روي اين كره ريخته شده كه اين نظريه بر اساس كشف چند شهاب سنگ به وجود آمده كه مهم‌ترين آنها شهاب سنگ 84001 است.

*ماه‌گرفتگي 25 خرداد منحصر به فرد بود

در ادامه عضو ارشد مركز نجوم اديب، تاكيد كرد: تاريكي منحصر به فرد، زمان گرفت طولاني و حضور ماه در قلب كهكشان راه شيري در زمان گرفت، از ويژگي‌هاي منحصر به فرد ماه گرفتگي 25 خرداد است.

عطا مقتدري تصريح كرد: رصد عمومي كه به اين منظور در مركز نجوم اديب بر گزار شد، از نظر استقبال علاقه‌مندان فوق‌العاده بود.

در پايان نشست باشگاه نجوم عنوان شد، نشست نجومي مرداد ماه به دليل برابر شدن با ماه مبارك رمضان بر گزار نمي‌شود.