خشكي زاينده رود، افزايش بيابان زايي به سمت اصفهان را در پي دارد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان - مدير كل حفاظت محيط زيست استان اصفهان گفت: كاهش حجم آب و خشكي زاينده رود، اثرات زيست محيطي، اقتصادي و اجتماعي در استان اصفهان دارد كه يكي از انها افزايش بيابان زايي به سمت شهر اصفهان است.
خشكي زاينده رود، افزايش بيابان زايي به سمت اصفهان را در پي دارد
'احمدرضا لاهيجان زاده' روز شنبه در گفتگوي اختصاصي با ايرنا، يكي از مهم ترين اثرات زيست محيطي خشكي زاينده رود را خشك شدن تالاب گاوخوني دانست كه منجر به حذف يك اكوسيستم ارزشمند در حاشيه كوير مركزي ايران شده است.
وي اظهار داشت: اكوسيستم با ارزش تالاب گاوخوني، اثرات زيادي در مناطق همجوار داشت و رطوبت منطقه بويژه شهر اصفهان را تا حدي تامين مي كرد.
به گفته لاهيجان زاده از بين رفتن تالاب، به خشكي محيط به شدت افزوده كه اين امر به كاهش ميزان رطوبت خاك منطقه منجر شده و تشديد ميزان گرد و غبار در منطقه را به همراه دارد.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان اصفهان خاطر نشان كرد: تالاب گاوخوني از گسترش بيابان و شن زار به سمت اصفهان جلوگيري مي كرد و با از بين رفتن اين مانع طبيعي و ارزشمند، رشد بيابان زايي را به سمت شهر اصفهان شاهديم و عرصه خود تالاب نيز به كانون توليد غبار و ذرات تبديل شده است.
وي تصريح كرد: با خشكيدگي زاينده رود، كشت زمينهاي كشاورزي در شرق اصفهان نيز بسيار كم شده كه اين كاهش سطح كشت نيز مي تواند علاوه بر كاهش رطوبت خاك منطقه، رشد و توسعه مناطق بياباني به سمت شهر اصفهان را در پي داشته باشد.
لاهيجان زاده اظهار داشت: به دليل اينكه كشاورزي در منطقه شرق اصفهان صورت نمي گيرد از زايندگي زاينده رود در شرق استان به شدت كاسته شده و يكي از منابع تامين آب مناطق انتهاي رودخانه و تالاب، تقريبا از بين رفته است.
وي افزود: آبياري باغها و بيش از دو هزار هكتار بيشه زار و درختان منطقه 'ناژوان' به عنوان ريه شهر اصفهان و بيش از چهار هزار هكتار از فضاي سبز و كمربند سبز شهر كه به صورت مستقيم يا غير مستقيم وابسته به زاينده رود بوده با خشكيدگي آن با مشكل جدي مواجه شده و در صورت استمرار خشكسالي خطرات مهمتري اين حوزه را تهديد خواهد كرد.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان اصفهان گفت: با خشك شدن زاينده رود، امكان رقيق سازي فاضلاب تصفيه خانه هايي كه وارد اين رودخانه مي شود ازبين رفته و اين پساب ها كه به عنوان منبع آبياري مزارع كشاورزي استفاده مي شود مي تواند در شيوع بيماري ها بويژه در فصل تابستان موثر باشد.
وي تصريح كرد:خشكي زاينده رود به لحاظ روحي- رواني نيز تاثير غم انگيز و ناراحت كننده اي بر روحيه مردم داشته است زيرا تاريخ و مدنيت و فرهنگ مردم شهر اصفهان به اين رودخانه وابسته است.