جشنواره های بین المللی شایسته هنر ایران و ایرانی نیست

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

گلپایگان - خبرگزاری مهر: انوشیروان ارجمند بازیگر نقش رفاعه در سریال مختارنامه گفت: جشنواره های بین المللی سزاوار و شایسته شان هنر ایران و ایرانی نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر، انوشیروان ارجمند صبح سه شنبه در حاشیه برگزاری تئاتر دلقک آواره گلپایگان در گفتگو با خبرنگاران بیان داشت: اندیشمندان و دانشمندان می گویند جامعه شناسان برای اینکه به وجود آدمها و طرز فکر و فرهنگ و آداب و رسوم در یک جامعه پی ببرند، اولین جایی که قدم می گذارند، تئاتر آن جامعه است چون درتئاتر آیینه تمام نمای زندگی مردمان شهربه نمایش گذاشته می شود و اگر تئاتر شاد باشد نشان از جامعه ای شاد و خوشحال دارد و اگر مضمونی غم انگیز داشته باشد، نشان از دل غمدیده و دردمند آن جامعه است.

وی گفت: در تئاتر علم و ادبیات و بسیاری از مشکلات جامعه بیان می شود و تئاتر آیینه تمام نمای جامعه است.

ارجمند به وضعیت سینمای ایران اشاره کرد و گفت: سینمای ایران راهی که قرار بود طی کند، در مواقعی با کنش و واکنشهای غیر معمول مواجه شد و از مسیر اصلی خارج شد و در جاهایی هم با کنشها و واکنشهای معمول مواجه شد و از راه خارج شد.

وی تصریح کرد: البته بحث در مورد سینمای ایران بستگی به کارگزاران فرهنگی دارد که چگونه و به چه نحو به سیاستهای ابلاغ شده، عمل کنند.

ارجمند افزود: بدیهی است اگر بخش خصوصی قدم در تولید هسته اصلی سینما نگذارد و امکانات لازم و شرایط برای فعالیت بخش خصوصی فراهم نشود، سینما هرگزنخواهد توانست به آن جایگاه بلند و رفیع خود برسد، چرا که از داشته های خود نمی تواند به نفع سینما، استفاده مطلوب را ببرد.

هنرمند قدیمی تاتر ایران ادامه داد: سالن های سینما و اقبال تماشاگران خود مبین سیاستهای گذاری های غلط بوده است و از دست دادن تماشاگران این عرصه پهناور لطمه بزرگی به ساختار سینمای ایران زده است.

وی اظهار داشت: تهیه کنندگان بخش خصوصی می خواهند، سیاست گذاران فرهنگی در کشور موجباتی را فراهم کنند که آنها هم بتوانند در این عرصه به خدمت فرهنگی خود ادامه دهند.

ارجمند یادآور شد: وقتی بخشی حذف می شود و بخش دولتی جای آن را می گیرد، سرمایه گذاری و انتخاب نیز تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت و این امر سد بزرگی ایجاد خواهد کرد.

هنرمند کهنه کار سینمای ایران ادامه داد: اگر شرایط ورود بخش خصوصی به عرصه های فرهنگی گرفته شود، عرصه ای خارج از رقابت خواهیم داشت و این مهم به ضرر و زیان مردم و حتی جامعه فرهنگ کشور خواهد بود.

وی در خصوص وضعیت تئاتر شهرستانها اظهار داشت: عملکرد فرهنگ مختص شهرهای بزرگی مانند تهران نیست و همه شهرستانها را در بر می گیرد.

ارجمند تاکید کرد: جامعه ای موفق است که بتواند در بخش فرهنگ دربرگیرنده و جامع باشد، تا بتواند در جای جای مملکت در رشد و بالابردن بضاعتهای فرهنگی تلاش کند.

وی گفت: کم نیستند کسانی که می خواهند در عرصه های تئاتر و سینما گامهای موثری بردارن، اما کارگزاران فرهنگی به دلایلی که خود واقف و مطلع هستند زمینه را طوری فراهم نمی کنند که تئاتر والا شود، سینما متجلی شود، موسیقی سامان گیرد و بخش های تجسمی آرام آرام جایگاه خود را در عرصه های بین المللی نمودار سازد.

ارجمند تاکید کرد: آنچه در جشنواره های بین المللی امروز مطرح می شود سزاوار و شایسته شان هنر ایران و ایرانی نیست .

ارجمند ادامه داد: نثر داوود میر باقری بسیار فاخر و والاست و امیدواریم که کار بعدی با نثر شیوای خودشان نگاشته شود و به شخص دیگری واگذار نکنند، چون زمانی که نوشتار را شخص دیگر بنویسد در حقیقت راهی جلوی پا گذاشته می شود که از آن محدوده نمی توان پا را فراتر گذاشت و شک ندارم که میرباقری در کارش بسیار توانمند و آگاه است و نباید خیلی جاها تحت تاثیر نوشتار قرار گیرد، شک نکنید که میر باقری یکی از بزرگان سینمای ایران است.

وی به کار در دست اجرای میر باقری اشاره کرد و بیان داشت: کاری آینده داوود میر باقری "سیاوش" نام دارد که در حال نوشتن این فیلمانه است.

وی همچنین به زندگی شخصی خود اشاره کرد و بیان داشت: در خاش بدنیا آمدم و در تهران بزرگ شدم و به مدت 20 سال رئیس اداره تئاتر و هنرهای نمایشی خراسان بوده ام و بیش از50 سال است که در عرصه نمایش فعالیت می کنم.

وی گفت: در حال حاضر در سریالی به کارگردانی احمد جو با نام اوسنه پادشاهی یا روزی روزگاری دو، در حال بازی هستم و نقش شمس وزیر را بازی می کنم و امیدواریم تا دو ماه آینده به پایان برسد و تا فصل پاییز از سیما پخش شود.

ارجمند ادامه داد: در کار هنر باید فاکتورهایی مانند صداقت ، توانایی و ایمان وجود داشته باشد و هنر تئاتر امروز نیاز به کمک و حمایت بخش خصوصی دارد.