تشکیل اتاق فکر در اصفهان ضروری است

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: تشکیل این اتاق در اصفهان سبب افزایش ارتباطات نخبگان با یکدیگر و حتی با صنایع مختلف خواهد شد و از کاهش انگیزه ها جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، شاهین گوانجی مخترع برتر اصفهان با بیان اینکه نخبگان از سرمایه های ملی هر کشوری محسب می شوند، اظهار داشت: این نخبگان هستند که با پیشرفت خود زمینه های لازم برای پیشرفت کشور را فراهم می کنند، درواقع درک نخبگان و فراهم آوردن شرایط مناسب برای رشد آنان موجبات پیشرفت کشور را فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در ایران برنامه ریزی اصولی برای نخبگان در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: این در حالی است که در ایران مخترعان بسیار زیادی وجود داشته که عدم توجه به این قشر مانعی برای پیشرفت آنان محسوب می شود.

این مخترع اصفهانی با بیان اینکه عدم توجه به مخترعان موجب رکود آنان خواهد شد، افزود: در واقع بی توجهی به این قشر موجب بی علاقگی آنان برای ادامه فعالیت و از پیشرفت آنان جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه فراهم آوردن امکانات برای نخبگان موجبات پیشرفت و شکوفایی آنان را فراهم می آورد، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای این قشر و رفع مشکلات شخصی آنان توسط دولت و ارگان های دولتی زمینه را برای رشد آنان فراهم می آورد.

شاهین گوانجی با اشاره به اینکه عدم ثبت جهانی اختراعات از بزرگترین مشکلات مخترعان داخلی است، بیان داشت: به طور کلی عدم ثبت جهانی اختراعات ایرانیان به نوعی موجب سرقت طرح توسط افراد سودجو شده تا از این طرح برای مطرح کردن نام خود استفاده کنند به عبارتی دیگر  عدم قرار گیری طرح های مخترعان ایرانی در سازمان ثبت اختراعات جهانی موجب دلسردی آنان از ادامه کار خواهد شد.

وی ادامه داد: اختراعات مخترعان ایرانی تنها به ثبت ملی رسیده و در صورت ثبت جهانی آنان هزینه زیادی از مخترعان گرفته می شود، به طور کلی مخترع برای ثبت اختراع جهانی خود ناگزیر به گرفتن وکیل و در نهایت معرفی اختراع خود به جهانیان خواهند شد که عملا این کار برای مخترعان ایرانی غیر ممکن است.

این مخترع اصفهانی با بیان اینکه عضویت ایران در سازمان ثبت اختراعات جهانی موجب رشد علمی در کشور خواهد شد، تصریح کرد: عضویت در این سازمان موجب عدم سرقت اختراعات، شرکت آزادانه برای انتشار مقالات علمی در مجلات بین المللی و در نهایت اخذ patent  بین المللی خواهد شد.

گوانجی با اشاره به اینکه عدم ثبت ایده نیز از دیگر مشکلات گریبان گیر مخترعان است، بیان داشت: در تمامی کشورهای دنیا سیستم ثبت ایده وجود داشته به گونه ای که افراد با ورود به این سیستم ایده های خود را به ثبت رسانده تا بعدها و در زمان مناسب بتوان از آن برای پیشرفت کشور بهره برد.

وی افزود: عدم حمایت بین المللی از اختراعات نیز موجب فرار مخترعان از کشور خواهد شد، در حالیکه حمایت کامل از مخترعان داخل کشور و فراهم آوردن شرایط مناسب برای پیشرفت آنان از مراجعه آنان به کشورهای خارجی جلوگیری خواهد کرد.

این مخترع برتر اصفهانی با بیان اینکه کمبود و یا به عبارتی عدم برگزاری جشنواره های بین المللی در داخل کشور از دیگر مشکلات پیش روی مخترعان ایرانی است، اظهار داشت: در حال حاضر جشنواره خوارزمی و رازی به صورت جهانی برگزار می شوند اما جشنواره بین المللی که مختص اختراعات باشد وجود نداشته و این امر به نوعی موجبات دلسردی مخترعان را فراهم کرده است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه و جشنواره ای که توسط بنیاد ملی نخبگان به صورت ملی نه جهانی برگزار می شود، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه داوران این جشنواره از افراد برتر کشور محسوب می شوند اما پاسخگوی نیاز مخترعان و نخبگان نمی باشند.

گوانجی با بیان اینکه در ایران صندوقی برای حمایت از مخترعان و نخبگان تعبیه نشده است، اظهار داشت: در نظر گیری صندوق حمایت از مخترعان و اختراعات در کشور برای این گروه زمینه های لازم برای سفر این افراد را به خارج از کشور جهت شرکت در مسابقات بین المللی فراهم می آورد.

وی با اشاره به اینکه فراهم آوری شرایط لازم برای تشویق مخترعان سبب ایجاد انگیزه در آنان خواهد شد، بیان داشت: در حال حاضر تعداد زیادی مخترع و مکتشف در سطح کشور وجود دارد که هیچکدام صاحب مقام خاصی نبوده اما اختراعات متعدد وخوبی داشته و تشویق از این افراد موجبات بروز استعدادها و ایجاد انگیزه برای ادامه کارخواهد شد.

این مخترع برتر اصفهانی با بیان اینکه عدم برخورداری از شغل مناسب یکی از بزرگترین دغدغه های نخبگان است، خاطرنشان کرد: عدم برخورداری ازشغل و جایگاه اجتماعی مناسب در ایران موجب فرار مغزها و در نهایت از بین رفتن استعدادها و اشتغال آنان در خارج از مرزهای ایران خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مشکل مالی و وجود دغدغه مالی از بزرگترین مشکل نخبگان ایرانی است، افزود: این مشکل به گونه ای است که از هدفمند شدن افکار نخبگان و هدایت آنان به سمت پیشرفت جلوگیری کرده به گونه ای که فرد مخترع به جای اینکه به فکر تحقیق و پژوهش باشد تنها به بعد مالی و نتیجه آن فکر کرده و از پیشرفت بازخواهد ماند.

گوانجی با بیان اینکه حمایت دولت از اختراعات موجب تولید بهتر و سریعتر کارهای تحقیقاتی خواهد شد، بیان داشت: در حال حاضر در کشور نخبگان دسته بندی شده یا به صورت علمی توسط بنیاد ملی نخبگان مورد بررسی قرار می گیرند، این در حالی است که اگر هر فردی با مقتضیات زمانی و مکانی خود مقایسه شود مخترعان زیادی شناخته شده و تحت حمایت قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف دنیا وزارت علوم و حتی ریاست جمهوری آن منطقه مسئولیت برگزاری مسابقات مخترعان را برعهده دارند، اظهار داشت: در اصفهان نیز با توجه به شرایط تاریخی و عملی خاص آن و با حمایت و همکاری شهرداری و حتی ارگان های مختلف می تواند بهترین گزینه برای مسابقات بین المللی اختراعات باشد.

این مخترع برتراصفهانی بیان داشت: شناسایی دانش آموزان مستعد و سرمایه گذاری بر روی این قشرموجب پیشرفت آنان و هدایت افراد مستعد در یک جهت مشخص خواهد شد و روحیه خلاقیت و نوآوری آنان نیز با ایجاد کلاس های مختلف و برنامه ریزی مناسب در این زمینه به نحو احسن دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایجاد اتاق فکر و ایده های نو یکی از ملزومات کشور است، خاطرنشان کرد: تشکیل این اتاق در اصفهان سبب افزایش ارتباطات نخبگان با یکدیگر و حتی با صنایع مختلف خواهد شد، به علاوه این اتاق در تولید و تجاری سازی اختراعات مفید بوده و موجب حمایت از مخترعان داخلی خواهد شد.