کتاب "پیش طرح الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" منتشر شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

كتاب 'پيش طرح الگوي اسلامي ايراني پيشرفت' منتشر شد

كتاب 'پيش طرح الگوي اسلامي - ايراني' به قلم عليرضا علي احمدي با نگرش سيستمي و مديريت راهبردي به بررسي الگوي اسلامي پيشرفت پرداخته است.

عليرضا علي احمدي وزير سابق آموزش و پرورش در اين كتاب ضمن تبيين صورت مساله ، به تعريف الگو ، ويژگي هاي آن ، كاركردهاي مورد انتظار از الگو به عنوان يك سند بالا دستي ، نحوه دستيابي به الگو ، دلايل انتخاب كلمه 'پيشرفت '، وجوه تشابه و تفاوت 'توسعه ' و 'پيشرفت' پرداخته است.

علي احمدي در مقدمه اين كتاب نوشته است: 'حسب تكليف مقام معظم رهبري و با توجه به تجارب حاصله در طراحي و تدوين الگوي تحول بنيادين در آموزش و پرورش كشور كه در زمان مسئوليت در دولت نهم حاصل شده بود و با توجه به تلاش هاي مطالعاتي قبلي در حوزه مديريت اسلامي كه فهرست تعدادي از آنها در اين مجموعه منتشر شده است، اين مجموعه را به رشته تحرير درآورده‌ام.'

نويسنده تفكر ، علم ، زندگي و معنويت را عرصه هاي پيشرفت دانسته و ذيل مبحث ابعاد اسلامي الگوي پيشرفت به بررسي 'توحيد و مبدا عالم'، 'معاد ، محاسبه و زندگي پس از مرگ' ، پيوستگي دنيا و آخرت'، 'نگاه اسلام به انسان' ، نگاه اسلام به حكومت ' ، نگاه اسلام به اقتصاد' ، 'نگاه اسلام به عدالت ' و' نگاه غير عادي به اقتصاد پرداخته است.

در صفحه 61 در تبيين حوزه‌هاي نظريه پردازي و نظريه‌هاي ارزش محور در پيشرفت و تعالي، شاخص هاي زير معرفي شده است:

-نظريه مردم سالاري ديني

- نظريه عدالت اجتماعي

- نظريه ولايت فقيه

- نظريه بلوغ اجتماعي

- نظريه فطرت انساني

- نظريه استقلال قوا

- نظريه علوم قدسي

- نظريه اصولگرايي اسلامي

- نظريه شناخت شناسي و معرفت شناسي اسلامي

وي ضمن بررسي جايگاه حوزه ها و عرصه هاي طراحي الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت درباره پيش نيازهاي طراحي الگو بحث هايي را ارائه كرده است.

به باور نويسنده طراحي الگوي پرورش انسان سعاتمند و كامل ، خانوده مستحكم و با ايمان ، شهر و روستاي اسلامي ، جامعه اسلامي - ايراني ، از حوزه هاي اصلي طراحي الگو هستند.

وي طراحي دولت اسلامي ، نظام اسلامي ، كشور پيشرفته ، تمدن اسلامي و عزت امت اسلامي را از مراحل ايجاد حكومت عدل جهاني دانسته و به بررسي ابعاد و الزامات تحقق الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت پرداخته است.

در پيوست اين كتاب فرم نظر خواهي درباره مباني نظري طراحي الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت و نيز حوزه ها و محورهاي اصلي طراحي الگو و متن بيانات مقام معظم رهبري در نشست انديشه هاي راهبردي و نيز بخش هايي از بيانات ايشان در سخنراني هاي مختلف پيرامون الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت آمده است.

اين كتاب در 244 صفحه و در شمارگان 1000 نسخه و با قيمت 4500 تومان توسط انتشارات توليد دانش به چاپ رسيده است.