بن لادن که بود؟

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

روزگاری در صحراهای عربستان پیشوای القاعده بود و در عراق هم نماینده داشت. مریدانش با فرمان او، با هواپیمایی که ربوده بودند برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی، که نماد سرمایه داری است را فروریختند اما صبح امروز رئیس جمهور آمریکا او را در ویلایش غرق در خون کرد. اسامه بن لادن که قریب به ده سال نماد شکست آمریکا در افغانستان بود و تهدیداتش غرب را به وحشت می‌انداخت حالا کشته شده است تا وزیر خارجه فرانسه آن را نشانه پیروزی دموکراسی‌ها بداند.

پدر این تروریست جهانی، محمد بن عوض بن لادن، از یمن به عربستان مهاجرت کرده و صاحب یکی از بزرگترین پیمانکاران ساختمانی عربستان بود. محصول 27 ازدواج پدرش 25 پسر بود. او در یک سانحه هوایی مرد و برای فرزندانش 16 میلیارد دلار سرمایه به ارث گذاشت. بی‌شک هفدهمین فرزندش سهم الارث خود را در راه مبارزه با آمریکا خرج کرد.

از کودکی تا هجرت به افغانستان

اسامه بن لادن در شهر ریاض به سال 1957 متولد شد. او تحصیلات دانشگاهی نیز داشته است. گویا در دانشگاه ملک عبدالعزیز اقتصاد و مدیریت بازگانی خوانده است. برخی دیگر از منابع او را دانش آموخته مدیریت دولتی نیز دانسته‌اند. اما او در این مدت درگیر مسائل دینی بوده و شعر هم می گفته است.

دست سرنوشت برای او داستان دیگری نگاشته بود. او در سال 1979 به افغانستان رفته و به "مکتب الخدمه" می‌پیوندد. مکتبی که تلاشی بود برای جهاد بر علیه سیطره شوروی در افغانستان. با انشقاقی که توسط بن لادن در مکتب الخدمه به وجود آمد "القاعده" تشکیل شد. بن لادن در 1989 به عربستان برگشت اما اعتراض برعلیه همکاری عربستان با آمریکا در بیرون راندن عراق از کویت، باعث شد سلطنت عربستان او را تاب نیاورد و در 1992 او را به سودان تبعید کند.

بازگشت القاعده

اشراف‌زاده جهادی عربی در سودان نیز گروهی جهادی تشکیل داد و در سال 1994 با جهاد اسلامی مصر به رهبری ایمن ظواهری متحد شد. آن سازمان همان سال در ترور حسنی مبارک شکست خورد و این باعث شد تا مجبور شود از سودان رخت عزیمت به افغانستان ببندد.

القاعده دوباره با برگشت اسامه، به افغانستان بازگشته بود. او را در افغانستان با نامهای شاهزاده، مجاهد شیخ و ابومحمد هم می‌خواندند. القاعده به جنبش طالبان به رهبری ملا عمر پیوست. طالبان سودای تشکیل امارت اسلامی در سر داشتند.

طالبان در سال 1996 کابل را تصرف کرده و امارت اسلامی افغانستان را تشکیل داد. بی‌شک رهبری دینی امارت اسلامی افغانستان باید مجاهد شیخ می‌شد. به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و تثبیت حکومت، زمان جهاد بر علیه آمریکا را فراهم می‌کرد. در سال 1998 بود که ابو محمد، فتوای جهاد بر علیه آمریکا را صادر کند و انفجارهای جهادی آغاز شد. در سال 2000 نیروهای القاعده به کشتی یو اس اس در خلیج عدن حمله کردند و یازده ملوان آمریکایی این ناو یک میلیارد دلاری را کشتند. باز حمله به سفارتخانه‌های آمریکا در دارالسلام و نایروبی در کارنامه جهادی القاعده قرار دارد. اما شاهکار تروریستی القاعده را باید در یازده سپتامبر 2001 به مرکز تجارت جهانی جست.

از فروپاشی حکومت طالبان تا مرگ بن لادن

انفجار برج های دوقلو آغاز حمله آمریکا به افغانستان و فروپاشی حکومت طالبان را به همراه داشت. بوش برای سر "شاهزاده" 27 میلیون دلار جایزه تعیین کرد و به حکومت چهارساله طالبان در افغانستان پایان داد. حالا بن لادن با استفاده از پیام های صوتی و تصویری اش به جهاد دعوت می‌کرد.

با ورود آمریکا به عراق شاخه القاعده در آنجا به رهبری ابومصعب زرقاوی که اردنی بود، تشکیل شد. عمر شاخه عراق مانند شاخه اصلی پر دوام نبود. دو سال پس از تشکیل در سال 2004 بود که زرقاوی توسط نیروهای آمریکایی کشته شد.

غیبت بن لادن شایعات فراوانی را درباره اش ایجاد کرده بود. عده‌ای می‌گفتند او به علت درد کلیه مرده است و عده ای فکر می‌کردند در کوه‌های تورابورا جان داده است. محل اقامتش را مرز افغانسان و پاکستان می‌دانستند. اما امروز باراک اوباما خبر از کشتن او در ویلایی در 100 کیلومتری اسلام آباد داده است. به گزارش آسوشیتدپرس، آمریکایی‌ها چند سال بود قاصد مخصوصش را تعقیب می‌کرده‌اند تا اینکه جمعه همین هفته ویلای مخصوص رهبر جهادیان سلفی را می‌یابند و امروز کارش را یکسره می‌کنند.

حکایتی که همچنان باقی است

حالا که رهبر گروه تروریستی القاعده مرده است کرزای به طالبان می‌گوید از سرنوشتش درس بگیرند. اما سوال آنجاست که آیا راه بن لادن نیز با مرگش خواهد مرد؟ مرگ بن لادن اگر چه چون بمبی خبری بود اما گویا حالا مرد شماره دو القاعده باید رهبری آن را بر عهده گیرد. ایمن الظواهری چندی پیش بود که از مسلمانان خواست بر علیه نیروهای ناتو و قذافی در لیبی وارد جنگ شوند. ملا عمر و طالبان نیز هنوز پس از یازده سال موی دماغ کرزای و آمریکایی‌ها هستند. گویا حکایتی که بن لادن آن را آغاز کرده بود در غیاب نگارنده‌اش هنوز ادامه دارد