لزوم مدیریت در منابع آب

ارسال در نامه های مردمی

مسوولان محترم خمینی شهر با اهدای سلام

احتراما ضمن قدردانی از زحمات شما، اینجانبان تعدادی از شهروندان خمینی شهر به عرض می رسانیم که با توجه به خشکسالی بی سابقه در سال های اخیر لازم است در امر مدیریت آب شهرستان تدابیر جدی اندیشیده شود.


مسوولان محترم! در سال جاری رودخانه زاینده رود به مدت کمتر از 40 روز به روی کشاورزان باز بوده و مقدار اندکی از این آب سهمیه خمینی شهر بوده است. تا امروز سیزدهم دی ماه نیز کمتر از یک میلیمتر آب باران نصیبمان شده و دمای هوا نیز مشابه هوای اواسط اردیبهشت می باشد که وجود تابستانی گرم و طاقت فرسا را اخطار می دهد. در عوض آب های زیرزمینی به شدت کاهش یافته زیرا چاه های شهر و چاه های بخش خصوصی از ابتدای سال تاکنون به شدت از آب جهت مصارف کشاورزی، فضای سبز و کارخانه ها برداشت کرده اند. بازیافت فاضلاب شهرستان نصیب شهرهای مجاور می شود. چندین هکتار از زمین های کشاورزی در تابستان گذشته زیر کشت برنج بوده، طبق آمارهای شهرداری فضاهای سبز زیادی ایجاد شده که در آن چمن کاری، کاشت درخت مورد و شمشاد و گل های فصلی انجام شده و ده ها اشتباه استراتژیک دیگر که خدا می داند چنین اقدامات خطرناکی را کدام یکی از مسؤولین شهرستان بر عهده می گیرد؟


مسوولان محترم! با ادامه این وضعیت به کجا خواهیم رسید؟ پایتخت کشور مالزی، کوآلالامپور، با بارش بیش از 300 سانتیمتر آب باران در طول سال و رودخانه ای پر آب، تابستان گذشته جیره بندی آب داشته و در شهرستان خمینی شهر برنج کشت شده که قیمت تمام شده آن از برنج شمال هم بیشتر شده است، در دانشگاه صنعتی با وسواس و احتیاط درخت کاری می شود در حالی که هم چشمه و آب زیرزمینی بیشتری در اختیار دارند و هم پساب دانشگاه بازیافت می شود و در شهرستان ما هنوز با روشهای قدیمی آب به هدر می رود و مسؤولان آمار چمن کاری و فضای سبز را به اطلاع مردم می رسانند. شهروندان آموزش مصرف بهینه آب را ندیده اند و روزها ده ها تانکر آب به کارخانه های اطراف شهر ارسال می گردد.


مسوولان محترم! بر بن شاخه نشسته ایم و شاخه می بریم؟ شاید اگر در گذشته آب کشاورزی مدیریت شده بود امروز شاهد نابودی بیش از نیمی از زمین های کشاورزی و باغ های شهرستان نبودیم. لذا اینجانبان نگران از تشدید فزاینده آلودگی هوا، خشکسالی شدید و از بین رفتن فضای سبز شهرستان نکات زیر را که معتقدیم در شرایط کنونی بایستی مورد توجه قرار گیرد یادآوری می نماییم باشد که به همت مسولین محترم شاهد حل معضل کم آبی و آلودگی هوای شهرستان باشیم.


1- برگزاری جلسات مشاوره و همفکری با کارشناسان و اساتید دانشگاه و استفاده از نظرات علمی و عملی صاحبنظران


2- آمورش مداوم شهروندان در هر سطح و مقامی جهت استفاده و مصرف بهینه آب