بازتابهای فرصت / 46

ارسال در بازتاب ها

-baztabنگاهی از بیرون به خمینی شهر

-هیچ خبری از مردم مخفی نماند

- خسته شده ایم از این خط و خط بازی ها

- و ...

 

نگاهی از بیرون به خمینی­ شهر

راه ­اندازی سایت فرصت، بازتابهای متعدی در بین مخاطبان به همراه داشت. یکی از مزایای این سایت، فراهم کردن زمینه استفاده از فرصت برای مخاطبان خارج از شهر و حتی کشور بود. پرفسور جعفری یکی از این مخاطبان ساکن آلمان است که از طریق سایت،  در جریان آخرین مطالب شهر قرار گرفته است. وی دیدگاهش در مورد افق شهرستان را اینگونه بیان کرده است:

«به گفته مولانا ، در جهان یک فضیلت وجود دارد و آن آگاهی و تنها یک گناه و آن هم جهل است و یا به گفته شریعتی فقر در یک اجتماع تنها گرسنگی و عریانی نیست بلکه تیغه های ماشین بازیافتي است که روزنامه های ناخوانده برگشتی را خرد می کند. در این راستا رسانه همگانی می تواند ابزارکاری درراه پیشرفت های فرهنگی و ضروری جامعه باشد. رسانه همگانی خود فرآیندی ضروری برای پدید آوردن بینش و داوری در خواسته ها و فراهم آوردن ابزارکارهای رشد اجتماعیست.

زیربنای بیشتر سازندگی های اجتماعی ایجاد زمینه های رشد فرهنگی جامعه است. بنابر این دست اندرکاران شهر ما بایستی هر چه بیشتر در ارتقاء رشد  فرهنگ جامعه کوشا باشند. با رشد فرهنگی، مردم در مقام آن قرار می گیرند تا بهتر در راه برداشتن موانع بازدارنده ی رشد اجتماعی داوری کنند. دیدگاه های خیر و نیک اندیشی مردم در امور اجتماعی شهر زمانی رشد می یابد  که دسترسی به اظهار نظرهای گوناگون ارباب تشخیص مصلحت امکان پذیر باشد. برای دسترسی به نظرهای گوناگونِ اولیای امر، رسانه گروهی ضروری است. بنابراین هر فرد مردم دوستی که خواهان رشد فرهنگی و اجتماعی باشد، مورد ستایش است و می تواند کوتاه و یا درازمدت باری که در اثر  نقصان های سالهای خمودگی و خاموشی عقل گرایی جامعه بجای مانده را مرتفع کند. من بعنوان یک شهروند ساده و آرزومند به خرد همگانی دست هر فردی که در راه روشنایی نقاط تاریک فرهنگی شهر ما قدم بردارد را می بوسم و به عملکرد او ارج می نهم. شاید تاکنون در میان اربابان تشخیص مصلحت شهر ما ، خمینی شهر ، بیشتر تغییرات فیزیکی و ظاهری مورد نظر بوده است. ولی ما بر این باوریم که تغییرات فیزیکی در شهر ما نمی تواند جایگزین نقاط ضعف فرهنگی شود ، که سالها جامعه خمینی شهر را همراهی کرده اند.

خوشبختانه با مطالعه ی آخرین شماره نشريه اجتماعی " فرصت" بیشتر با دیدگاه های شورای منتخب شهر از جمله  آقای صهری و نقطه نظرهای شهردار برگزیده­ی شهر آقای پورکاظم آشنا شدم. با درنظر گرفتن بینش و افق دید این اولیا، امکان آگاهی و شاید اظهار نظر ما برای دگرگونیهای بنیادی اجتماعی ـ اقتصادی در جامعه فراهم آمده است. در بستر نوآوریها با اعتقاد به دگرگونیهای بنیادی در فرهنگ شهر می توان امیدوار بود که شهر در انتظار جهش های فرهنگی ـ اقتصادی نوینی باشد.

همانطوری که در بیشتر اظهارنظرهای مسؤولین دیده می­شود، تعامل و تفاهم دست اندرکاران جامعه با یکدیگر، یکی از پایه های درمان پذیری دردها و مشکلات یک شهر را شامل می شود . امروز نقش وسایل ارتباط جمعی در شدت بخشیدن یا راکد کردن رشد ملی و ساختارهای زیربنایی آن یعنی اقتصاد و در این رابطه کم کردن معضلات اجتماعی و پیشبرد رشد فرهنگی بر هیچکس پوشیده نیست. اگر دست اندرکاران شهر ما چشم اندازهای رهبر فرزانه انقلاب را در رابطه جهاد اقتصادی مد نظر داشته باشند، خود موجب فراهم آوردن ساختارهای زیربنایی رشد در جامعه خواهد شد. با این منظر برای عملی کردن این امر بایستی در بستر جامعه پیش فرضهای لازم را فراهم آورد و یکی از اساسی ترین پیش فرضهای بایسته می تواند آمادگی افکار عمومی در این راه باشد که باز وسایل ارتباط جمعی و در شهر ما بولتن خبری "فرصت" می تواند نقش خود را با درنظر گرفتن هماهنگی اولیای امور و تعامل و یکدلی و با درنظرگیری افقهای باز و  دوری از برخوردهای  محلی و کوته نظری های فردی یا بمعنای دیگر اصل قرار گرفتن  رشد اجتماعی ایفا نماید. با رشد فرهنگی و خرد همگانی  می توان امیدوار بود که به عوامل ترمزکننده رشد اجتماعی و بیماری های بازدارنده ی شکوفایی اقتصادی خود فائق آییم . برای گشایش این مهم ، انتخاب انسانهایی با دید باز و تحلیل گر می تواند بسیاری از مشکلات که موجب آسیب پذیری رشد فرهنگی و اقتصادی ما شده را از پیش پا بردارد. باتوجه به نقطه نظرها و گفتمانهایی که در نوشتارهای "فرصت" آورده شده، رئیس محترم شورای شهر آقای صهری، و بویژه شهردار محترم آقای پورکاظم به این نظر پرداخته اند که عوامل بازدارنده رشد اجتماعی شهر ما بیشتر در مشکلات اقتصادی شهر دیده می شود. بنابراین برای فراهم آوردن بسترهای رشد اجتماعی و برطرف کردن کمبودهای اقتصادی می توان امیدوار بود که بتوانیم سنگلاخهای رشد جامعه را هموار سازیم . پس بکوشیم که دیدگاههای بهینه در راه رشد اقتصادی و عوامل بازدارنده ی آنرا مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا بتوانیم شهرمان را با تعامل دست اندرکاران به جایگاه بایسته و منزلت اجتماعی شایسته ارتقاء بخشیم.»

 

هیچ خبری از مردم مخفی نماند

یکی از شهروندان هم به راه­اندازی سایت فرصت اشاره کرد و در این زمینه گفت: «از فرصت آنلاین بسیار متشکرم. امیدوارم تمامی خبرهای شهرستان را پوشش دهد و هیچ خبری از مردم مخفی نماند.»

 

خسته شدیم از این خط و خط بازی ها

در شماره قبل گزارشی از جلسه شورای اداری زدیم. در این جلسه به درستی چند تن از مدیران شهر از وضعیت سیاسی کاری و خط­ بازی شهر انتقاد کرده و آن را مانع رشد و پیشرفت شهر اعلام کردند. یکی از شهروندان در تماس با ما در این زمینه گفت:  «ضمن تشکر از مطلبی که برای جناح بازی ها نوشته بودید، این خط و خط ­بازی ها واقعاً باعث پسرفت ما شده است. من چند سال عضو انجمن های اولیاء و مربیان مدارس بوده ام. همین جناح ­بازی ها باعث مسائل آموزش و پرورش شد. شهر ما یک شهر حداقل 2500 ساله است. ما دوستدار علم و فرهنگ شهر هستیم دلمان می خواهد اگر فرصت پیشرفت برای ما نبود، بچه هایمان جای پیشرفت داشته باشند. اما با این وجود سیاسی بازی ها ما پیش نمی بریم.»

وی در مورد بیمارستان منظریه هم یک پیشنهاد داد: «در مورد بیمارستان هم یک پیشنهاد دارم اگر دولت نمی تواند بسازد و مسؤولین شهر نمی توانند کاری بکنند، ساخت آن را سهامی کنند تا مردم خودشان بسازند. یک هیأت امنا در مسجد تشکیل شود تا سر یک سال ساختش تمام بشود.»

یکی از شهروندان هم گفت: « نماینده محترم در جلسه تودیع و معارفه فرماندار گفته است که نمی دانم اختلاف شهرداری با سازمان مسکن و شهرسازی استان، حق است یا ناحق. اين امر تعجب آور نيست؟»

 

قمه­ زنی

برخي شهروندان هم از سخنان تعدادي از مسئولان شهرستان در جلسه توديع و معارفه فرماندار كه در حضور مسئولان استاني برگزار شد گلايه كرده و گفتند: بعضي از مسئولين شهر ما چه اصراري دارند كه در هر جلسه با مناسبت و بي مناسبتي اين بحث را به عنوان يك معضل مطرح مي كنند؟ چرا دست از سر طرح اين موضوع بر نمي دارند؟ چرا به درد مردم نمي رسند؟

 

یک پیشنهاد

در شماره­ های گذشته، به معرفی چند تن از بزرگان شهر پرداختیم. یکی از شهروندان در این زمینه پیشنهاد داد: «از نشریه خوبتان تشکر می کنم و از اینکه برای آیت الله جبل­ عاملی نوشتید. از شما می خواهم حاج آقا جمال الدین صهری پدر حاج آقا صهری را هم معرفی کنید ایشان در زمان خودشان جایگاه بسیار والایی بین مردم داشتند. آن زمان برای سخنرانی به کشورهای عربی می­رفتند. در مراسم تشییع جنازه از مسجد سید اصفهان تا آرامگاهشان در مصلی مردم ایشان سر دست آوردند. اما متأسفانه 99 درصد مردم شناختی از ایشان ندارند.»

 

عکس، قدیمی بود

یکی از شهروندان اهل دقت به نام ماهوش هم به عکس­ نوشتی که در مورد معضل ورود کامیون به شهر زدیم اشاره کرد و گفت: «در عکس های صفحه آخر فرصت 45، عکس آخری مربوط به 6-5 ماه پیش است چون در این عکس دوربین های راهنمایی و رانندگی نیست.»

 

وقتی چکش­کاری می ­کنید...!

یکی از شهروندان هم به یک ستون پرمخاطب اشاره کرد و گفت: «در چکش کاری ستون مسؤولان نخوانند یک جایی جمله ای حذف شده، و یک جمله دیگر جایگزین شده اما متن جمله قبلی پاک نشده. لطفاً اگر چکش کاری می شود دقت بشود.»

یک خانم از شریعتی شمالی تماس گرفت و گفت: «شما راجع به بازیافت نوشته بودید. ما از یک هفته قبل عید تا به حال مأمور بازیافت ندیده ایم.»

 

فقط خوب گوش می دهید

یکی از شهروندان هم از فرصت انتقاد کرد که: «باز هم یک فرصت بی جدول، تازه بعد از عید هم که خیلی تأخیر افتاد. شما انتقاد پذیر نیستید. فقط خوب گوش می دهید. ولی عمل نمی کنید.» یک پزشک هم در تماس با ما گفت: «شما در ستون گردونه فرصت 45 نوشته اید «دکتر» خسروانی. ایشان کارشناس تغذیه اند.»

 

از تجلیل، تجلیل کنید!

یکی از شهروندان به برگزاری همایش تجلیل از ورزشکاران اشاره کرد و گفت: «روزهای آخر اسفند تجلیلی از 201 قهرمان شهرستان در سینما فرهنگ به عمل آمد با حضور مقامات بلند پایه ورزشی  و پیشکسوت ها که مجری هایش از صدا و سیمای اصفهان بودند. چرا در نشریه حرفی از این مراسم نیاورده اید؟»

 

تکراری شده ­اید!

خانمی هم در تماس با نشریه گفت: «فرصت دارد یکنواخت پیش می رود دچار تکرار شده است. موضوعات تکراری آلایندگی و دانشگاه صنعتی خواننده را خسته کرده است. بعضی از فرصت خوان ها را می شناسم که دیگر فرصت را نمی خوانند. آن شماره ها که با افرادی مثل پروفسور دینانی صحبت می کنید خیلی به دل می نشیند، من اصلاً ایشان را نمی شناختم و از این مطلب خیلی خوشم آمد.»