بازتاب های فرصت 43

ارسال در بازتاب ها

baztab- اصغر فرهادی به روایت پروفسور جعفری

- آیت زهد

- چرا هفته نامه نمی شوید؟

- و ...

 

 

اصغر فرهادی به روایت پروفسور جعفری

پروفسور جعفری طی ایمیلی به فرصت، از برگزاری جشنواره برلین آلمان و موفقیت اصغر فرهادی خبر می دهد: «این روزها در شهر ما برلین، جشنواره ی برلیناره بر گزار می¬شود. من خیلی خوشحال شدم که آقای اصغر فرهادی برنده ی خرس طلایی این جشنواره از شهر ما آمده است. من مشخصات این هنرمند سدهی را برایتان میفرستم و شما می توانید آنطوری که در شأن شماست ایشان را به اهالی معرفی کنید.»

 

آیت زهد

در شماره قبل، ویژه نامه  آیت ا... املایی منتشر شد، در این ویژه نامه به گوشه هایی از زندگینامه و جایگاه علمی ایشان پرداخته و بخشی از خاطرات پیرامون این روحانی بزرگ خمینی شهری درج شد. یکی از شهروندان ضمن استقبال از این ویژه نامه گفت: کاش بیشتر به معرفی پسر ایشان شهید محمدحسین املایی پرداخته بودید، او انسان بزرگی بوده و جا دارد یک ویژه نامه هم مخصوص ایشان چاپ کنید. یکی از شهروندان هم ضمن تقدیر از ویژه نامه آیت ا... املایی پیشنهاد داد: در مورد امامزاده حضرت سید محمد هم مطلب بنویسید. مردم ما مرتب به زیارت این امامزاده بزرگوار می-روند ولی شاید در حد یک خط هم نتوانند در مورد ایشان صحبت کنند. بجز این از آقای صرامی می خواهم درصورت امکان درمورد تاریخچه این آرامگاه در طول 1300 سال اخیر مقاله بنویسند.

یکی از شهروندان هم درخصوص سال تولد آیت ا... املایی گفت: در این ویژه نامه ذکر شده که سال تولد ایشان سال 1333 بوده و 95 سال هم در بین مردم خمینی شهر زندگی کرده اند. در این مورد توضیح می دهید؟

فرصت: همانطور که در ویژه نامه به نقل از خود آیت ا... املایی قید گردیده تاریخ تولد ایشان سال 1333 هجری قمری است یعنی 99 سال پیش. با احتساب اینکه 4 سال هم از وفات ایشان می گذرد، تاریخ مذکور درست است.

 

چرا هفته نامه نمی شوید؟

تعداد زیادی از شهروندان هم درخواست کرده اند که نشریه به صورت هفته نامه چاپ شود. یکی از شهروندان به نام ملکوتی در این مورد گفت: خبرهایی که در نشریه شما چاپ می شود در روزنامه های سراسری و استانی هم چاپ می شود ولی چون شما دوهفته نامه اید اکثراً تاریخ گذشته اند و تازگی و طراوت خود را از دست داده¬اند.

فرصت: براي تبديل مجوز فرصت از دوهفته نامه به هفته نامه مكاتباتي انجام شده و نتايج آن بزودي به اطلاع مردم مي رسد. در خصوص كهنه شدن خبرها هم با نظر اين خواننده عزيز موافق نيستيم چون خبرهاي شهرستان در مطبوعات استان به تفصيل منتشر نمي شود و تنها به گوشه كوچكي از خبرها آنهم بصورت كوتاه و حتي گاه ناقص مي پردازند.

 

شهیدبهشتی

از ستونهای پرخواننده فرصت، ستون نیمه پنهان ماه است که به گوشه های از حیات سیاسی آیت ا... شهید بهشتی می-پردازد. یکی از شهروندان به نام حاجیان در این مورد گفت: «چرا در شماره 42 در قسمت نیمه پنهان در قسمت نیمه پنهان در مورد شهید بهشتی لفظ مرحوم را بکار برده اید؟ ایشان شهید هستند.» یکی دیگر از شهروندان هم در این باره گفت: «در دو شماره قبل، یکی از شهروندان گفته بود که شهید بهشتی که خمینی شهری نیست... در پاسخ به او می-گویم که شهید بهشتی اصفهانی و افتخار همه است. این نوع موضع¬گیری ناسیونالیستی است. ایشان مثل تمامی بزرگان از آن همه مردم ایران است.»

 

کارگر که نبوده!

خانم رجایی هم در تماس با نشریه گفت: شما در ویژه¬نامه انقلاب از مصطفی رجایی به عنوان اولین شهید انقلاب خمینی شهر یاد کردید. ایشان عموی من بودند. از اینکه از او یاد کردید تشکر می کنم ولی شما نوشتید که او یک کارگر ساده بوده است. درباره این شهید، شما بی مهری کردید و بی¬مهری می کنند. بعد از 30 سال نام ایشان را از روی کوچه برداشتند. ایشان دانشجوی تربیت معلم بود نه یک کارگر ساده. بعد از شهادتش هم رژیم شاه ما را خیلی اذیت کرد.

 

تشکر از مقالات سلمان فارسی

یکی از شهروندان هم به نام کیانی گفت: از آقای صرامی تشکر می کنم که در مورد مسائل تاریخی شهرمان ما را آگاه می کنند. به عنوان یک شهروند از مقالات ایشان بویژه مقالاتی که در مورد سلمان فارسی می نویسند، تشکر می کنم. یکی از خوانندگان هم گفت: در اخبارتان تاریخ خبر را بزنید که خوانندگان بدانند مربوط به چه زمانی است. مثلا گاهی مشخص نیست جلسه ای که نوشته اید در چه روزی بوده است.

 

يك نامه سراسر انتقاد از فرصت

بر خلاف نظر قبلي، يكي از شهروندان در نامه اي به نشريه از پرداختن مكرر به خميني شهري بودن سلمان فارسي انتقاد كرد. او نوشته است: در خصوص سلمان فارسی و اینکه خمینی شهری است یا نه هم بگوییم که دیگه بسه خسته شدیم. چه دردی دوا می شود اگر ثابت کنیم سلمان خمینی شهری است (گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل) و بر فرض هم که سلمان فارسی خمینی شهری بوده یکبار مطرح شد دیگر کافی است چه لزومی دارد در هر شماره مرتب این موضوع را ادامه می دهید؟ حداقل بروید سراغ یک شخصیت دیگر و ثابت کنید خمینی شهری است!

اين شهروند محترم، در ادامه نامه خود انتقادات ديگري هم از نشريه داشت كه درج برخي از آنها به دليل عبارات و تعبيرهاي تند مقدور نيست اما في الجمله ايشان از انتشار ويژه نامه آيت الله معرفت، انتشار خبر سفر دكتر حدادعادل، ضميمه هاي گزارش عملكرد شهرداري، نصب برخي بنرها در سطح شهر و ... انتقادات فراواني را مطرح كرده است. اين شهروند گرامي ابراز عقيده كرده كه ارائه گزارش عملكرد مسئولان به مردم سرپوش گذاشتن روی کم کاری آنهاست و از جمله به گزارش عملكرد شهرداري اشاره كرده است.

اين شهروند عزيز در بخش ديگري از نامه خود كه نقد فرصت است نوشته: چرا از انتقاد از مسئولان هراسانید؟ دیواری کوتاه تر از اتوبوس رانی پیدا نکردید هر وقت می خواهید انتقاد کنید فقط چند تا اداره و راننده را می بینید؟ بین 4 هزار معلم آموزش و پرورش 30 نفر می روند فرمانداری برای حمایت رئیس آموزش و پرورش و شما گزارش می زنید حمایت معلمان از رئیس مربوط؟ گزارشگر اسم خودش را بالای گزارش نمی آورد اما هر جا به نفع شماست اسامی گزارشگران می آید. فقط از چند مدرسه دخترانه بخصوص خبر می زنید بقیه مدارس را اصلاً نمی دانید کجا هست. یک راننده اتوبوس حرف زشتی زده بزرگش می کنید اما رئیس [...] که به کارشناس خود در یک دعوای لفظی حرف زشت تر از زشتی می زند اما اشاره ای نمی کنید. چرا یک بار از انجمن های دانشجویان شهر حمایت نمی کنید که مکانی برای برگزاری جلساتشان ندارند و هیچ کس ریالی کمکشان نمی کند؟ چرا یک بار گزارش نمی زنید که دانشگاه های شهرمان چند درصد دانشجوی بومی دارند و چند درصد غیر بومی؟ فقط مشکلات در طلب شهرداری از دانشگاه خلاصه نمی شود و خلاصه یک کم رسالت خبرنگاری داشته باشید. هر طور صلاح می دانید موارد فوق را انعکاس و یا حداقل در فرصت اشاره ای به آن نمایید.

فرصت: اين ديدگاه شهروند محترم كه ارائه گزارش مسئولان به مردم سرپوش گذاشتن بر كم كاري است بايد گفت دقيقاً برعكس است. اين همه از لزوم پاسخ گويي مسئولان مي گوئيم. خوب! راهكار و كانال اين پاسخگويي و ارائه عملكرد چيست؟ يكي از بهترين راههاي آن مطبوعات است. اساساً اگر مسئولي كم كاري كند چه چيزي را مي تواند به مردم گزارش دهد؟ پس گزارش دادن اگر صادقانه باشد نشانه پركاري است.

انتقاداتي هم اين شهروند نسبت به رويه فرصت كرده اند بخشي را وارد مي دانيم و بخشي را نه اما براي احترام به نظر مخاطب از توضيح صرفنظر مي كنيم. به نظر مي رسد اكنون و بعد از 43 شماره، مخاطبان به رويه و اصول فرصت و نيز محدوديتهاي كار خبرنگاري در خميني شهر وقوف كافي يافته اند.

 

گزارش¬سازی ممنوع

دو تن از همشهریان به نامهای حاجیان و شفیعی تذکر دادند که: «در زندگینامه شهید کیانی، تاریخ شهادت ایشان که 29 اسفند 60 است را اشتباهاً 29 اسفند 89 چاپ کرده اید. این تاریخ هنوز نیامده که!!» یکی از شهروندان گفت: «فکر می کنم حداقل جای یک پیام تسلیت برای جانباز شهید آقای شریفیان کم بود. ضمناً اگر امکانش نیست روزنامه شوید، حداقل هفته نامه شوید.» خانم ربیعی از باغ بانوان هم تماس گرفت و در مورد بازیهای ورزشی بسیج –که شماره قبل درج شد-گفت: «این مراسم با همکاری باغ بانوان و شهرداری انجام شده بود که شما نامی از این دو مرکز نیاوردید.»

فرصت: این خبر به نقل از مسئولان مربوطه درج شده است. متاسفانه یکی از مشکلات ارگانهای فرهنگی ما، گزارش-سازی است. به نوعی که گاهی در اعداد و ارقام اغراق می کنند و گاهی هم  در برنامه هایی که بصورت مشترک توسط چند مرکز برگزار می شود- برای بزرگتر جلوه  دادن برنامه¬های فرهنگی، نام دیگر مراکز را حذف می کنند و اصطلاحاً به نام خودشان ثبت می کنند.