بازتابهای فرصت 39

ارسال در بازتاب ها

baztab*تحلیل روزنامه نصف جهان بر فرصت
*تشکر از فرماندار به خاطر پیگیری الحاق
*یک پیشنهاد به محقق تاریخی
* و ...
تحلیل روزنامه نصف جهان بر فرصت
روزنامه نصف جهان در ستون رسانه یکشنبه 5 دی خود به نشریه فرصت پرداخت و در تیتری با عنوان «خمینی شهر بعد از عاشورا» اینگونه نوشت:
 طبیعی است وقتی شما تصمیم بگیرید دوهفته نامه فرصت را که دفتر آن در خمینی شهر است بعد از ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تهیه کنید و بخوانید، باید انتظار داشته باشید که در جریان گزارش کاملی از وضعیت این شهرستان در این دو روز قرار بگیرید. بر همین اساس هم این نشریه در شماره یکشنبه گذشته خود سعی کرد چنین کند و گزارش ویژه خبری و تصویری از حال و هوای شهرستان (خمینی شهر) در دهه اول محرم را به عنوان اصلیترین مطالب خود برگزیند.
این دوهفته نامه محلی اصفهان در سرمقاله شماره اخیر خود هم به همین موضوع پرداخته و می نویسد: «... تدبیر مسؤولان و عقلانیت مردم، فضار را آرام کرد و در نهایت، جلوه ای باعظمت و پرشور به حسینیه ایران بخشید و اندک حاشیه ها هم نتوانست این چهره را مخدوش کند و البته به اذعان همه، ثمرات مثبتی هم داشت.»
فرصت در صفحه دوم خود و در ستون شنیدهایم که هم خبری دارد که به نظر می رسد با آن اندک حاشیه ها در ایام تاسوعا و عاشورا چندان بی‌ربط نباشد: «... امسال و در شب عاشورا، نیروهایی از یگانهای ویژه نیروی انتظامی استان، در برخی مدارس شهر مستقر شدند و این استقرار، این ذهنیت را ایجاد کرد که نیروهای مزبور برای برخورد انتظامی با قمه زنی آماده می شوند حال آنکه، تأمین امنیت مردم و حضور در شهر در صورت نیاز و نیز برخورد با هرگونه فتنه انگیزی احتمالی از جنس واقعه چابهار و نظایر آن، از جمله مهمترین دلایل استقرار نیروهای مزبور بود.»
البته فرصت نوشته است که امسال میزان قمه زنی در خمینی شهر، نسبت به سال قبل کاهش داشته است؛ «... گفته می شود فیلمهایی که توسط نهادهای مسؤول از قمهزنی صبح عاشورا گرفته شده نیز از کاهش آمار حکایت دارد. همچنین براساس آمار، میزان جمعیت مشایعت کننده نیز کاهش داشته است.»
جالب آنکه همین دو هفته نامه در همین شماره اخیر خود، در ستون بی پرده با خودمان چیزی نوشته که در نوع خود کاملاً تأمل‌برانگیز است: «از پارسال تا حالا همه مسؤولان شهرستانی و استانی قرار بوده که واسه برخی مسائل عزاداری کار فرهنگی بکنند. اما هیچ کاری نکردند و حالا که محرم شده میخواهند با چند تا جزوه آموزشی و ارسال پیامک، نصب بنر و حتی توزیع غذای نذری قضیه را جمعش کنند، اما خودتون که دیدید این کارها تأثیری نداشت... هفتم محرم آدریون را میگم و صبح عاشورا را ... دیدید که؟!»

فرماندار به دنبال الحاق
در شماره های قبل، خبرهایی درج کردیم مبنی بر اینکه فرماندار پیگیر موضوع الحاق است. یکی از شهروندان بابت پیگیریهای فرماندار در زمینه الحاق اینگونه تقدیر کرد: «از آقای صالحی بخاطر پیگیری موضوع الحاق خمینی شهر به اصفهان تشکر می کنم. ایشان آدم قاطعی است و ما انتظار داریم کارهای بزرگی برای این شهرستان انجام بدهد.»
تخیل یا واقعیت؟
ستون تاریخی سده از مطالبی است که با بحث سلمان فارسی حسابی جنجال کرد و بازتابهای متعددی داشت. یکی از شهروندان هم در واکنش به ستون تاریخی سده اظهارنظر كرد كه: بخشي از اين مطالب تخيلي است. وي به آقاي صرامي پيشنهاد داد یک هیات حفاری به شهر دعوت کنند تا به صورت کارشناسی و علمی روی آثار خمینیشهر تحقیق کنند.
اختلاس چی شد؟
حدود شش ماه پیش، گزارشی از اختلاس بزرگ شهرداری زدیم که سالها پیش رخ داده بود. یکی از شهروندان با اشاره به بلاتکلیف ماندن پولهای اختلاسی گفت: «نشریه فرصت اگر مردمی است چرا قضیه یک میلیارد تومان اختلاس شهرداری را دنبال نمیکند؟ بالاخره پولهای اختلاس برگردانده شد یا نه؟ چرا در این زمینه شهرداری به مردم گزارش نمیدهد؟ آیا مردم نامحرمند؟» وی ادامه داد: «از طرف دیگر چرا نماینده یک جلسه پرسش و پاسخ در محله خوزان نمی گذارد تا به سوالات مردم جواب دهد؟!»
فرصت: در مورد اختلاس، در شماره‌هاي قبلي به تفصيل سخن گفتيم و به تشريح اصل ماجرا و حكم صادره و ... پرداختيم. اين شهروند عزيز مي‌توانند به آن شماره‌هاي فرصت مراجعه كنند.


لطفاً شفافسازی شود
یکی از شهروندان که از اهالی جبهه و جنگ است و تاکید داشت اسمش درج نشود به گزارش مباهله اشاره کرد و گفت: «ظاهراً این بیماری مُسری آمارهای متناقض مسئولان کشوری به خمینی شهر هم سرایت کرده است. در جشن مباهله، آمارهای متناقضی مطرح شد که برای خمینی شهر بازتابهای منفی دارد. وی از گزارش تصویری عزاداری محرم هم تقدیر کرد و گفت: «بابت انعکاس عزاداری همه محلات در شماره قبل، ممنون هستم. ذهنیتهای منفی نسبت به خمینی شهر کم شده و نشان میدهد خمینی شهر، شهر حسینی است.»
ظرافتهای ستون اخلاقی
موسوی از جوانان دانشجوی شهر که در دانشگاه آزاد خمینی شهر تحصیل میکند ضمن تقدیر از ستون سخنان اخلاقی بزرگان، نقد ظریفی هم در این باره عنوان کرد که قابل تامل است: «از اینکه ستونی را به سخنان اخلاقی بزرگان اختصاص داده اید تشکر میکنم. فقط یک نکته مهم وجود دارد. برخی از بزرگان بویژه شخص آیتا... فاطمی نیا گاهی یک مقدمه طولانی می گویند تا یک نکته را بیان کنند. حالا اگر این سخنان به صورت حسابشده تلخیص نشود، منظور ایشان را درست نمی رساند. چون من در جریان صحبتهای ایشان هستم میدیدیم که گاهاً این مشکل در متن شما هست. در مورد کتابخوانی هم بگویم که روز کتابخوانی گذشت ولی شما هیچ مطلبی در این مورد نزدید!»