بازتابهای فرصت 63

ارسال در بازتاب ها

baztab- نقدی بر جامعه حرافان

- دلم می سوزد و ...

- بودجه گرفتنی است، نه دادنی!

- و ...

دلم می سوزد و ...

در شماره قبل گزارشی از محرومیت جوی آباد جدید زدیم با نام «جوی آباد جدید به روایت تصویر» زحمت عکسهای این گزارش را یکی از هنرمندان جوان شهرمان به نام رسول مختاری کشیده بود که نام ایشان در تراکم کاری جا مانده بود. این را هم بگویم که ایشان دارنده رتبه اول کشوری فیلم کوتاه دانش آموزی است.

این گزارش بازتابهای متعددی داشت. یکی از اهالی جوی آباد تشکر کرد و گفت: «از اینکه به مشکلات این منطقه پرداختید تشکر می کنم، امیدوارم این نوع گزارشها باعث شود مسئولان استان به خودشان بیایند و کاری انجام دهند.»

قصه جوی آباد جدید، قصه پرفراز و نشیبی است، قصه حاشیه نشینی... قصه مردم محرومی که با کوله باری از امید قصد رنگ و لعاب نصف جهان کردند و گرانی خانه گرفتن در اصفهان آنها را وا داشت در حاشیه اصفهان، درست مرز بین خمینی شهر و اصفهان ساکن شوند... با کمترین امکانات... در زمینهایی که تعریف شده کاربری کشاورزی باید داشته باشد فقط.

تو را با غير مي ‌بينم صدايم در نمي ‌آيد
دلم مي ‌سوزد و کاري ز دستم بر نمي ‌آيد

بودجه گرفتنی است، نه دادنی!

درج گزارش بودجه های فرهنگی سال 89 و سهم 7 دهم درصدی خمینی شهر از این بودجه ها تاکنون بازتابهای متعددی داشته است. انتقاد شدید حجت الاسلام سالمی امام جمعه از چگونگی تقسیم این بودجه ها در خطبه های نمازجمعه، دکتر اسماعیلی معاون سیاسی استاندار و مسئول تقسیم این بودجه ها را راهی خمینی شهر کرد تا ضمن سخنرانی در نمازجمعه طی جلسه ای در خصوص بودجه های فرهنگی از دست رفته چاره جویی نماید. در مورد کم و کیف تصمیمات گرفته شده سخنانی به گوش می رسد ولی باید منتظر ماند و دید سرانجام چه می شود. گرچه نمی توان از تجربه اینگونه مسائل گذشت؛ «بودجه گرفتنی است، نه دادنی»

نقدی بر جامعه حرافان

در جامعه مطبوعاتی مرسوم است که کمتر مقاله ای است که خوانندگان را درگیر خودش کند، مقاله شماره قبل فرصت با عنوان «نقدی بر جامعه حرافان» اما از مقاله هایی است که شدیداً مورد استقبال قرار گرفت. خانمی تماس گرفت و از این مقاله تشکر کرد: «از نویسنده این مقاله تشکر می کنم، ایشان به طرز زیبایی حرف دل ما خمینی شهری ها را زده است. در همین نشریه فرصت ما وعده های زیادی از طرف مسئولان شنیدیم که اکثراً حرف بود و هیچ وقت به عمل تبدیل نشد.»

آقای به نام ریاحی هم تماس گرفت و گفت: «می خواستم تشکر کنم از نویسنده مقاله «جامعه حرافها» ولی چرا اسمش را ننوشته؟ کسی که حرف حق می زند چرا نامش را نمی گوید و متاسفانه این در مملکت ما یک رسم شده است.» وی ادامه داد: «در مصاحبه با آقای جعفری رئیس بسیج صداوسیمای تهران، ایشان خیلی از کلمه «مراسمات» استفاده کرده در صورتی که این طور جمع بستن کاملاً غلط است و از شما انتظار می رود این اشتباه را اصلاح کنید.»

فرصت: از تذکر شما در مورد رعایت اصول نگارش ممنون هستیم. در مورد اول هم باید گفت گاهی یک نفر تصمیم می گیرد بدون اسم بنویسد تا حرفش در نطفه خفه نشود.

باز هم جوی آباد

شهروندی هم که ظاهراً جوی آبادی است و خود را پورمند معرفی کرد با فرصت تماس گرفت و گفت: «شما در مورد اصفهان و تبعیضی که در مورد خمینی شهر روا می دارد مطلب می نویسید. باید بگویم همین نگاه تبعیض آمیز را خمینی شهر در مورد جوی آباد دارد.»

مسئولان! تعارف بس است

گفتگوی برخی از مسئولان شهرستان با مدیرکل صداوسیمای اصفهان و حرف های رد و بدل شده هم بازتابهای زیادی داشت. یکی از شهروندان در این زمینه گفت: «عملکرد صداوسیمای اصفهان در مورد خمینی شهر پر از بی مهری است. ما از مسئولان شهرستان انتظار داریم در اینگونه موارد تعارف را کنار بگذارند و حرف دل مردم را بزنند» مصاحبه این شماره فرصت، گفتگویی صریح و بی پرده با مهندس کلباسی است. حتماً بخوانید.