بازتابهای فرصت 55

ارسال در بازتاب ها

baztab- انتقاد از خود

- درباره حجت الاسلام صفارنژاد

- موانع رشد خمینی شهر از نگاه مفاخر

- و ...

انتقاد از خود

سید حسام ابطحی خبرنگار فرصت كه اغلب خبرهاي قرآني را پوشش مي دهد به انتقاد از شماره گذشته پرداخت. او نوشت: طبق روایات هر چیزی را بهاریست و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است. یکی از مراسمی که در طول ماه مبارک در مساجد، حسینیه‌ ها، پایگاه‌های بسیج و حتی در منازل برگزار می‌شود، مراسم جزءخوانی قرآن کریم بود. مراسمی که در شهرستان خمینی‌ شهر در صدها نقطه برپا می‌شد. خبرنگار قرآنی نشریه «فرصت» تصمیم گرفت گوشه ‌ای از این مراسم باشکوه را در قالب تصویر گزارش کند؛ بنابراین سعی کرد به تمامی محلات شهرستان سر بزند و از مراسم آنها عکس بگیرد. به دلیل محدودیت در امر رفت و آمد و اینکه شهرستان گسترده است و شهرها و محلات بسیاری دارد، فقط توانست از 15 نقطه شهرستان از شهرک منظریه تا محله قرطمان عکس بگیرد و مناطقی مانند دستگرد، جوی‌آباد جدید و حتی شهرهای درچه، کوشک و اصغرآباد در این برنامه قرار نگرفتند که بدین وسیله از ایشان پوزش می‌طلبیم. در بین محلاتی که خبرنگار رفت، مراسم جزءخوانی محله فروشان و آدریان بسیار باشکوه برگزار می‌شد. ولی به دلیل محدودیت امکانات قرار شد از هر محلی فقط از یک مراسم عکسبرداری شود. با این وجود به‌خاطر استقبال فراوان از دو مراسم محله فروشان عکس گرفته شد. در شماره 38 همین نشریه در دو صفحه بزرگ وسط نشریه عکس‌هایی بزرگ از مراسم عزاداری شهرستان چاپ شد. تازه نصف عکس‌ ها هم از محله خاصی بود! و دیگر محلات شهرستان و شهرهای درچه و کوشک نادیده گرفته شده بود. ولی در شماره قبل عکس ‌های مراسم جزءخوانی به صورت کوچک و فقط در صفحه پایانی قسمت ضمیمه نشریه چاپ شد. که این خود گویای مهجوریت قرآن می‌باشد! در پایان از مراکز فرهنگی شهرستان تقاضا داریم تا گزارش فعالیت‌های قرآنی خود را به دفتر نشریه ارسال کنند تا در این رسانه منعکس گردد.

درباره حجت الاسلام صفارنژاد

ستون «مسئولان نخوانند» یکی از ستونهای پرمخاطب فرصت است که خوانندگان زیادی دارد. در شماره قبل، نویسنده این ستون با تقدیر از برگزاری دعای ابوحمزه ثمالی در محله خوزان به نام و یاد مرحوم دکتر صفارنژاد، انتقاد کرده بود که همین محله خوزان بزرگان دیگری همچون آیت ا... اشرفی اصفهانی هم دارد و جا دارد علاوه بر مرحوم صفارنژاد، برخی از این مراسمات به یاد این بزرگان هم برگزار شود. همین موضوع مورد سوءتفاهم و در نتیجه انتقاد تعدادی از مردم این محله قرار گرفت. در اين باره ذكر اين نكته ضروري است كه منظور آن مطلب، انتقاد از بزرگداشت ياد مرحوم دكتر صفارنژاد نبود بلكه توصيه براي زنده نگه داشتن نام ديگر بزرگان محله خوزان با همين قوت و اراده بود وگرنه هيچ كس منكر شخصيت ارزشمند، متدين و انقلابي و خودساخته مرحوم حجت الاسلام صفارنژاد و تلاش هاي ارزنده آن عزيز در جهت طرح و بسط معارف الهي و ارتقاي معنوي جوانان شهر نيست. از همين رو بود كه فرصت در سالگرد درگذشت آن شخصيت گرانقدر، در مورد او مطلبي منتشر ساخت. دکتر صفارنژاد بنیانگذار مراسمات دعای ابوحمزه در محله خوزان بوده و ارادتمندان ایشان به یاد وی و با هزینه شخصی خود این مراسمات را برگزار می کنند و همين عشق و علاقه جوانان نشان مي دهد كه آن روحاني وارسته تا چه ميزان در جذب قلوب به سوي دين و معارف ديني موفق بوده است و شيوه وي كه بر پايه محبت استوار بود تا چه حد اثرگذار است؛ شيوه و روشي كه اين روزها براي تبليغ دين به شدت بدان نيازمنديم!

خیلی متاثر شدم...

چاپ مقاله فرصت با عنوان «سخنی با نماینده» بازتابهای متعددی داشت. یکی از مسئولان سابق شهر در این زمینه گفت: «از شنیدن اقدام نماینده خیلی متاثر شدم، تصور نمی کردم چنین برخوردی انجام بدهد.» یکی از شهروندان هم در این زمینه گفت: «وقتی مسئولی از انعکاس اخبار به مردم جلوگیری می کرد به نوعی مردم را نامحرم می داند، به نظر من این کار بي مهري به مردم است.» البته بازتابهاي ديگري هم داشت كه بماند!!!

موانع رشد خمینی شهر از نگاه مفاخر

پروفسور جعفری به عنوان یکی از مفاخر خمینی شهر، طی ایمیلی به فرصت، نظر خود را درخصوص عوامل بازدارنده رشد اجتماعی خمینی شهر و رسالت فرصت در این زمینه اعلام کرد. انشاءا... در ماه آینده شاهد حضور این اندیشمند در شهر خواهیم بود. در این مقاله آمده است:

«تعامل و تفاهم و هم اندیشیِ دست اندرکاران جامعه با یکدیگر، می تواند خود در راه بهبودی و شاید درمان دردها و کاستن  مشکلات شهر، مارا یاری دهند. امروزه وسایل ارتباط جمعی می توانند در راه بالا بردن رشد فرهنگی و استحکام ساختارهایِ زیر بنایی رشد اجتماعی یعنی اقتصاد، کردار و رفتار های پسندیده نقش عمده ای  بازی کنند.

اگر دست اندرکاران شهر ما چشم اندازهای رهبر فرزانه انقلاب را در رابطه جهاد اقتصادی مد نظر داشته باشند، خود موجب فراهم آوردن ساختارهای زیربنایی رشد در جامعه و کاهش بیشتر معضلات خواهد شد. با این منظر برای عملی کردن این امر بایستی در بستر جامعه پیش فرضهای لازم را فراهم آورد. برای رسیدن  به این مقصود، رسانه یِ فرصت می تواند زمینه را برای روشنگری های لازم و آمادگی افکار عمومی برای آشنایی با مشکلات پیشِ روی مردم فراهم آورد. خوشبختانه در این راه بولتن خبری "فرصت" با بکارگیری شیوه های خبر رسانی الکترونیکی مدرن، یک شبه ره چند ساله را پیموده است. این ره آورد مدرن خود ابزار کارهای اشاعه و دسترسی به آگاهی های لازم را برای اولیای امور  فراهم آورده که بتوانند با همدلی، هماهنگی، تعامل و با درنظرگیری افقهای باز و دوری از برخوردهای  محلی و کوته نظری های فردی به راهگشایی مشکلات و کمبود های اساسی مردم بپردازند. باتوجه به نقطه نظرها و گفتمانهایی که در نوشتارهای "فرصت" آورده شده ، عوامل بازدارنده رشد اجتماعی بیشتر در مشکلات اقتصادی نسل جوان و عوامل سنتی بازدارنده  و عقب نگهدارندۀ فرهنگی شهرمان دیده میشود. بنابراین با فراهم آوردن بسترهای رشد اجتماعی و برطرف کردن کمبودهای اقتصادی و علمی می توان امیدوار بود که بتوانیم سنگلاخهای رشد جامعه را هموار سازیم و دیدگاههای کارشناسان برای بهینه سازی رشد اقتصادی و عوامل بازدارنده ی آنرا مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا بتوانیم شهرمان را با تعامل دست اندرکاران به جایگاه بایسته و منزلت اجتماعی شایسته خود ارتقاء بخشیم.

دلمان سوخت...

چاپ مصاحبه فرصت با علی الهی قهرمان دومیدانی کم بینایان جهان و درج دردِدلهای او از دیگر مطالبی بود که بازتابهای زیادی به همراه داشت. تعداد زیادی از شهروندان در گفتگو با فرصت ابراز تاسف کردند که چرا باید امکانات شهر و نحوه برخورد با علی الهی به گونه ای باشد که چنین ورزشکار افتخارآفرینی مجبور شود علی رغم میلش از خمینی شهر کوچ کند. یکی از شهروندان در این زمینه گفت: «وقتی این خبر را خواندیم خیلی دلمان سوخت. میخواستیم از این طریق، همراهی خودمان را با این ورزشکار اعلام کنیم.» یکی دیگر از شهروندان هم در این زمینه گفت: «مسئولان ادارات ما تنها خودشان را در مقابل مافوقهایشان –آنهم بخاطر اینکه میزشان را ازشان نگیرند- پاسخگو می دانند. برخورد تربیت بدنی با چنین ورزشکاری اصلاً درست نبوده است.» یکی دیگر از خوانندگان هم ضمن ابراز تاسف از اینکه به چنین ورزشکاری پیشنهاد شغل پارکبانی داده اند گفت: «باید به او شغلی متناسب با حرفه و توانایی اش در اداره تربیت بدنی پیشنها بدهند. البته می دانم که در کشور ما تا وقتی که آقازاده ها هستند جا به ورزشکاری مثل ایشان نمی رسد.»

البته يكي از صاحبان سنگبري هاي محمودآباد هم با دفتر نشريه تماس گرفت و اعلام آمادگي كرد در صورت برگشتن الهي به شهر خودش، همه هزينه هاي تمرين او را بپردازد. اميدواريم اين امر اتفاق بيفتد.

بازتابهای درخشش خمینی شهری ها

در شماره قبل با برترینهای کنکور خمینی شهر از جمله احمدرضا مومنی سدهی رتبه 5 کنکور مصاحبه کردیم. اعلام این خبر بازتابهای زیادی به همراه داشت. تعداد زیادی از شهروندان با تاکید بر اینکه خمینی شهر استعدادهای فراوانی دارد و کسب چنین موفقیتهایی دلیلی بر این مدعاست خاطرنشان شدند: «جوانان و نوجوانان ما در زمینه های مختلف می درخشند و نشان داده اند که در کل کشور جوانان و نوجوانان خمینی شهری نبوغی خاص دارند. متاسفانه مسئولان و فضای شهرستان ما به چنین استعدادهایی که کم هم نیستند چنان که باید بها نمی دهند. باید برای ساماندهی این استعدادها فکر اساسی کرد.» یکی دیگر از شهروندان هم ضمن تبریک این موفقیت گفت: «جوانان و نوجوانان خمینی شهر در دو سه ماه اخیر در زمینه های مختلف از جمله نجوم، قرآن، ورزش، کنکور و مسابقات دانش آموزی نتایج خیره کننده ای در استان و کشور بدست آورده اند. جای دارد مسئولان برای بهره وری از این موفقیتها تلاش کنند.» یکی دیگر از شهروندان اما با نگاهی متفاوت به این موضوع نگاه کرد و گفت: «اگر دقت کنیم می بینیم که اکثر کسانی که رتبه های خوبی از خمینی شهر به دست آورده اند در مدارس دانشگاه صنعتی و یا در خود اصفهان مشغول به تحصیل بوده اند و از امکانات آنجا بهره برده اند. اگر این امکانات در اختیار سایر دانش آموزان شهرستان هم قرار بگیرد آنها هم می توانند رتبه های درخشان دیگری کسب کنند»

چرا از پروژه ها سوال نکردید؟

تعدادی از شهروندان هم نظراتشان را درخصوص مصاحبه فرصت با رئیس آموزش و پروش شهرستان اعلام کردند. یکی از فعالان آموزش و پرورش در این زمینه گفت: «تعداد زیادی از پروژه های آموزش و پرورش از جمله سالن اجتماعات دوشاخ، سالن ورزشی لادره و ... در چند ماه اخیر و با رفتن رئیس سابق آموزش و پرورش کاملاً متوقف شده و بعضاً زباله دانی شده است. بهتر بود در این زمینه ها از آقای مدینه می پرسیدید و در این زمینه چند وعده هم از ایشان می گرفتید. البته هنوز دیر نشده شما می توانید عکس این پروژه ها را بگیرید و چاپ کنید تا ایشان در این زمینه به مردم توضیح بدهد.» یکی دیگر از فرهنگیان شهر هم در این زمینه گفت: «بخشنامه هایی که در این چند ماه مدیریت جدید برای ما ارسال شده، با بخشنامه های قبلی تفاوت دارد. بخشنامه های این مدت بیشتر روزمرگی است تا اقدامات اساسی. کاش بجای سوالات غیرضروری، در مورد علت این موضوع سوال می کردید.» در این مصاحبه به اشتباه بجای مدارس موفق، مدارس تیزهوشان به عنوان نماد تبعیض در آموزش و پرورش درج شده بود که برخی به آن اشاره کردند.

فرصت: البته برخي مخاطبان عزيز كمي عجله دارند. آقاي مدينه تنها چند ماهي است مستقر شده و بايد صبر كرد تا نتيجه اقدامات و فعاليت هاي مديريتي وي ديده شود.