بازتابهای فرصت 54

ارسال در بازتاب ها

baztab-واكنش نصف جهان به واكنش هاي فرصت به اصفهان زيبا

-مصاحبه با مهندس نفري شهردار شاهين شهر

-گزارش مصلی

-و ...

واكنش نصف جهان به واكنش هاي فرصت به اصفهان زيبا

روزنامه اصفهان زيبا چند هفته قبل (16 تيرماه)، مطلبي به زبان طنز در خصوص جنايت باغ خميني شهر نوشت كه به نظر افراد منصف، طنزي نامناسب و توهين كننده بود. فرصت در شماره 51 خود، به اين مطلب واكنش نشان داد و البته در قالب عبارات و كلماتي بدور از توهين تا خداي ناكرده تداعي كننده همان رويه مطلب طنز روزنامه مذكور نباشد. در آن واكنش نوشتيم: از گردانندگان فهيم و تحصيلكرده اصفهان زيبا انتظار نمي رود صفحات خود را به مطالب سست و بي پايه بيالايند.

اين واكنش، در روزنامه نصف جهان بازتاب يافت و البته اين روزنامه، در مطلب خود تلاش كرد جانبدارانه نگاه كند و به نوعي از فرصت به دليل انتقادش به اصفهان زيبا، انتقاد كند. اين در حالي بود كه اصفهان زيبا، خود واكنشي نشان نداده بود. اما به دنبال درج مطلب طنز در اصفهان زيبا، موجي از تماس شهروندان خميني شهري با دفتر فرصت آغاز شد كه درخواست مي كردند به مطلب اصفهان زيبا پاسخ محكم تري داده شود. بسياري از شهروندان هم نوشته هايي در نقد مطلب طنز اصفهان زيبا ارسال نمودند كه برخي از آنها در شماره 52 درج گرديد و بسياري از آنها هم درج نگرديد.

اما بايد اذعان كنيم كه يكي از اين نقدها كه در صفحه 10 شماره 52 با عنوان چون قافيه تنگ آيد درج شد، حاوي برخي الفاظ نامناسب بود كه به نوعي در فضاي فشار و هيجان از دست سردبيري فرصت در رفت و نبايد درج مي گرديد چرا كه برخي از اين الفاظ، رفتن به راه همان طنز نامناسب بود. لذا از اين بابت از روزنامه اصفهان زيبا پوزش مي خواهيم اگر چه اين روزنامه هنوز از بابت مطلب نامناسب خود از مردم خميني شهر عذرخواهي نكرده است.

اما نصف جهان؛ اين روزنامه اصفهاني كه روزهاي يكشنبه به بررسي و نقد مطبوعات استان مي پردازد و نگاهي حرفه اي بدين موضوع دارد در خصوص اين ماجراي خاص، باز هم واكنش نشان داد. اين روزنامه هفته اخير در نقد مطالب شماره 52 فرصت در مطلبي با تيتر آیا می دانید دو هفته نامه فرصت، ول کن روزنامه اصفهان زیبا نیست؟! نوشت: ماجرا از این قرار است که روز شانزدهم تیرماه (یعنی یک ماه قبل) اصفهان زیبا یک مطلب طنز، پیرو حادثه باغ وحشت نوشت که به شدت به نشریه فرصت برخورد و این نشریه، طنز مزبور را توهین مستقیم به مردم خمینی شهر به حساب آورد و از آن روز تا حالا به جان اصفهان زیبا افتاده که چرا چنین مطلبی را منتشر کردید؟! اما شماره گذشته فرصت، اوج اعتراضی فرصتی ها به اصفهان زیبایی ها بود به طوری که هفتاد هشتاد درصد از مطالب صفحه با مخاطبان آشنای این دو هفته نامه، به همین موضوع اختصاص یافت و از جمله در یکی از آن مطالب، نویسنده طنز مزبور با صفات مختلف به شدت مورد نوازش قرار گرفت: پر سوء نیت، عقده ای، معلوم الحال، لیچارگو، بلغور کننده دشنام، شیپورزن شقاقی، روزی نامه نویس و ... در یک مطلب دیگر همین صفحه از دوهفته نامه فرصت هم، در واکنش به انتشار طنز اصفهان زیبا، یک قیاس عجیب و غریب شده است که آن هم خواندنی است: ... مثل این است که در اصفهان یا تهران حادثه ای رخ بدهد، آنگاه ما، مردم خوب اصفهان را در کنار نام هیتلر و موسولینی قرار دهیم و بگوییم باز هم به هیتلر که باعث معروفیت کشورش شد و آن را در روزنامه های کشور تیتر کنیم....

فرصت از نصف جهان به خاطر توجه دادن ما به اشتباه مان و از نقدي كه از فرصت مي نمايد تشكر مي كند و البته ذكر اين نكته ضروري است كه آنچه در لابلاي نقد طنز اصفهان زيبا در شماره 51 فرصت پيرامون روزنامه هاي اصفهان درج كرديم نظر ما نبود بلكه نظر مدير كل ارشاد استان بود كه بطور خاص، در آن مطلب به كار آمد. فرصت، وجود 4 روزنامه در شهر و استان اصفهان را فرصتي مغتنم براي اعتلاي فضاي فرهنگي و رسانه اي استان مي داند.

مصاحبه با مهندس نفري شهردار شاهين شهر

شماره قبل گفتگویی داشتیم با ناصر نفري شهردار اسبق خميني شهر و شهردار فعلي شاهين شهر. این گفتگو مورد استقبال شدید خوانندگان قرار گرفت، به گونه ای که فراتر از پیش بینی ما بود و متعجب شدیم. يكي از شهروندان به نام دباغی در اين زمينه گفت: «از مصاحبه بسیار خوبتان با آقای نفری خیلی تشکر می کنم. ناگفتنی هایی که خیلی ها جرات گفتنش را ندارند را او گفته است. در مورد شورای فرهنگ عمومی هم می گویم مصوباتی که شما از آن جلسه چاپ کردید نشان می دهد که مسئولین هیچ کاری نکرده اند و این همه انرژی را هدر داده اند.»

یکی دیگر از شهروندان از زاویه ای دیگر به این مصاحبه نگاه کرد و نظرش را اینطور بیان کرد: «شما در این مصاحبه از برخی افراد بدگویی کرده اید و برخی از مسئولان سابق را بالا برده اید از جمله کمالی در حالی که معاون او اختلاس کرده است.» يكي ديگر از شهروندان هم به آمار مقايسه اي كه توسط نفري بيان شده بود اشاره كرد و گفت: «اين آمار نشان مي دهد كه بين خميني شهر و شهرهاي اطراف از نظر امكانات چقدر فاصله است. مسئولان بايد اين شكاف را پر كنند وگرنه تبعات زيادي به همراه دارد.»

تيم ووشوي شهرستان يا...؟

در شماره قبل خبر قهرماني يكي از تيمهاي شهرستان را به نقل از هيات ووشو زديم. اين خبر مورد اعتراض سرپرست اين تيم قرار گرفت. وي در اين خصوص گفت: «اين تيم به نام تيم ووشوي شهيد عادليان و با همت مجموعه خودمان راهي مسابقات استان شده است و هيئت ووشو در اين خصوص كاري نكرده است.»

فرصت: در خصوص قهرماني تيم ووشو، دو خبر به دستمان رسيد. يكي از طريق نامه هيئت ووشو و يكي از طريق گفتگوي اختصاصي خبرنگار فرصت با سرپرست تيم شهيد عادليان كه يكي از اين دو خبر درج شد.

گزارش مصلی

گزارش شماره قبل فرصت پیرامون وضعیت مصلاسازی در کشور و استان، و بررسی وضعیت مصلای خمینی شهر بازتابهای متفاوتی داشت. برخی از شهروندان این گزارش را مستندی دانستند که مصلای خمینی شهر عقب است و باید هرچه زودتر احداث آن آغاز شود. یکی از شهروندان هم گفت: «اگر قرار است ساخت این مصلی مانند بیمارستان منظریه طول بکشد و به نتیجه هم نرسد همان بهتر که احداث آن شروع نشود.» یکی از شهروندان هم گفت: «شما در این گزارش از مهندس سیف اللهی و آیت ا... طاهری طرفداری کرده اید. شما طرفدار چپها هستید!»

فرصت: گزارش مصلاسازی، به بررسی وضعیت مصلاسازی در کشور و استان پرداخته است. در ادامه این گزارش به صورت عینی به وضعیت مصلی سازی در برخی از شهرهای استان از جمله شهر اصفهان اشاره شده است. در بررسی وضعیت مصلای اصفهان، اساسنامه این مصلی و اعضای هیات امنای آن از جمله افراد فوق ذکر گردید سپس به نقل از منابع موثق عنوان گردید که مشکل اصلی این مصلی کمبود اعتبارات مالی نیست و اساسنامه و ترکیب هیات امناء بزرگترین مانع احداث این مصلی است. درج این موضوع به دور از مسائل سیاسی و تنها عین واقعیت می باشد. اما اینکه درج این مسائل تعریف از هیات امناء است یا انتقاد به آنان را به خوانندگان واگذار می کنیم. به هر حال یکی از مصائب این شهر، سیاست زدگی افراطی برخی از سیاسیون شهر است.

به هر حال به اين سياست زده هاي افراطي عزيز مي گوئيم:

نه چپ نه راست منم، اين منم برابر تو

به چشم من بنگر، اين منم برادر تو

شوکِ شوکران!

یکی از شهروندان به نام حاجیان هم به تهیه مستند شوک اشاره کرد و گفت: «شوک خمینی شهر هدفش چیست؟ برای 4 دقیقه می خواهند 40 دقیقه فیلم تهیه کنند؟ چرا مسئولان عکس العمل نشان نمی دهند. این مستند، شوکران خمینی شهر است.»

خیلی زیباست اما...

یکی از شهروندان گفت: «در شماره 53، یک شعر از آقای صفاریان نوشته بودید که خیلی زیباست اما بین مصراعهای آن آنقدر فاصله هست که نمی دانیم سطری بخوانیم یا ستونی؟»

طفره رفتند!

یکی از شهروندان با بیان اینکه ستون انتقادات و پیشنهاداتتان کوچک شده و باید بزرگتر از این باشد گفت: «چند سال پیش روزنامه ایران یک کاریکاتور از ترکها کشید، ترکها ریختند بیرون و مقامات عذرخواهی کردند ولی الان می بینیم که روزنامه ای به مردم شهری که نام مقدس امام خمینی بر روی آن است اينگونه مي نويسد و همه بی خیالند. من یکبار زنگ زدم به آنها و اعتراض کردم ولی آنها طفره رفتند و ....»