غریبه پرستی

ارسال در تجارت

به گفته محمدحسین فردجو دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی، بیش از 95 درصد از اسباب بازی ها در سطح کشور، خارجی است. 85 درصد از حجم بازار پوشاک کشور را نیز اجناس خارجی به خود اختصاص داده است. واردات بی رویه یکی از مشکلاتی است که رهبر انقلاب بارها در سخنرانی های خود از مسوولان خواسته اند که برای آن چاره اندیشی کنند و کارشناسان نیز همواره داروهایی مانند مبارزه با رانت خواری و فساد اقتصادی و... را تجویز می کنند. داروهایی که مطمئنا مفید و موثر هستند اما به نظر می رسد که یک نکته در این رابطه مغفول مانده و آن استقبال و تمایل مردم به خرید اجناس خارجی است. دکتر محمد رضا ایروانی جامعه شناس و استاد دانشگاه دراینباره می گوید: «ترویج مصرف کالای داخلی و دوری از تجمل گرایی و مصرف گرایی و در پی آن استقلال اقتصادی تنها با عمل کردن گروه های مرجع مانند مبلغین مذهبی، دانشگاهیان، هنرمندان و ... و همچنین برنامه ریزی کلان کشوری محقق می شود.»


استقبال از کالای خارجی و تمایل به خرید کالایی از کشور دیگر قصه پرغصه جامعه امروز ما نیست. ردپایش را اگر بگیریم به نوشته های جلال آل احمد نیز برمی خوریم. سال ها و دهه هاست که جامعه ما را غریبه پرستی آزار می دهد. بنابراین پدیده ای که با تار و پود ما عجین شده و به عبارتی جزیی از ساختار ژنتیکی تاریخی ما گشته است را نمی توان با همایش، پند و نصیحت و... تغییر داد اما آنچه که در این باره مهم تلقی می شود، هشدارهایی است که باید به یک ایرانی داد و به او متذکر شد که با خرید کالای خارجی یک هموطن بیکار و یک گام به فقر نزدیک می شود و در نتیجه جامعه به آسیب های اجتماعی آلوده تر می گردد. بنابراین خرید کالای خارجی مساوی با آسیب پذیرتر شدن جامعه و به تبع آن مشکلاتی است که گریبانگیر هر شهروند ایرانی اعم از مصرف کننده و تولید کننده می شود.