احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد

ارسال در تجارت


مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان، با هشدار در باره احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان از ایجاد ستاد مدیریت بحران در استان برای مقابله با این بیماری خبر داد.
شهرام موحدی در گفتگو با خبرنگار ایمنا افزود: تاکنون هیچ موردی از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است ولی امکان بروز آن وجود دارد به همین دلیل باید مراقبت ها و اقدام های پیشگیرانه لازم انجام شود.
وی در مورد علت شیوع این بیماری در نیمه دوم سال گفت: گزارشات گذشته در مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نشانگر گسترش وسیع بیماری به ویژه در کشورهای همسایه ما که وضعیت بهداشتی مناسبی در حوزه دام و طیور ندارند بوده است در کنار این در نیمه دوم سال با مهاجرت پرندگان آزادپرواز مهاجر از شمال خط سیبری به سمت خط استوا از طریق کانال‌های هوایی همیشگی که یکی از این کانال‌ها از کشور ما عبور می‌کند، این پرندگان بعنوان مخازن ویروس هنگام عبور ویروس را در تمام نقاط کشور پخش می‌کنند و پس از پخش شدن ویرووس به طرق مختلف از طریق وسایل مکانیکی ماشین کفش و پرندگان آزادپرواز منتقل می‌شود.
مدیرگل دامپزشکی اصفهان افزود: پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند. خوک به عنوان میزبان واسط ویروس‌های آنفلوانزای طیور و پستانداران است، مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از پرندگان حساس به بیماری هستند.
وی با بیان اینکه این بیماری دارای علائمی مشهود است گفت: شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله، انتشار ناگهانی بیماری در گله، بیحالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم‌مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا علائم این بیماری است.
موحدی در ادامه یادآور شد: اصفهان با بیش از ۲۶۰۰ واحد پرورش طیور و حدود بیش از ۲۳ میلیون قطعه مرغ گوشتی و تخمگذار، بلدرچین و بوقلمون بزرگترین مجموعه پرورش کشور را در اختیار دارد
وی در خاتمه یادآور شد: در حوزه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و بیماری‌های مرتبط و مشترک اگر فرآورده‌های دامی کد نظارت دامپزشکی نداشته باشند ما سلامت این محصولات را تایید نمی‌کنیم