محمد علی رستگاری

ارسال در موسیقی

دف، سنتور، تار، سه تار و تنبک را در حد حرفه ای می نوازم و ویولون و ارگ و کمانچه را به صورت نیمه حرفه ای بلدم.
از 13 -12 سالگی در گروه سرود استاد خسرو چناری که استاد ویولون هستند در مدرسه ابابصیر فعالیت داشتم و از سن 15 سالگی موسیقی را پیش اساتیدی چون طباطبایی، منصور اعظم کیا، سید علی اشرف صادقی و قاسم معمارزاده که علاوه بر استاد موسیقی استاد اخلاق نیز هستند، فرا گرفتم. استاد معمارزاده نقش بسیار مهمی در زندگی من دارند.
اول از دف و سنتور شروع کردم و آن را پیش استاد مهدی سرخی از همشهریان خودمان یاد گرفتم. در سن20 سالگی تار و سه تار را پیش اساتیدی چون سعید مزدک و تقریبا چند جلسه پیش مهران اعظم کیا و کامیار فانیان شروع کردم و بعد در ادامه تنبک را از آقای سلمانی فراگرفتم...

R-m-v
محمد علی رستگاری متولد 1356 و نابینا
دارنده رتبه اول کشوری در رشته دف (جشنواره ای در شیراز)
کسب تندیس جشنواره ایران زمین در اهواز به خاطر نواختن موسیقی زنده «دختر ترسا»

***
در کلاس های مقدماتی آهنگ سازی در صدا و سیما نیز شرکت کردم اما از آنجا که کتب نت شناسی به خط بریل نبود و مسیر خانه تا آنجا هم دور بود ادامه ندادم. سبک تقلیدی را هم دوست ندارم برای همین هر وقت کلاس می رفتم بعد از مدتی رها کرده و خودم تمرین می کردم تا خوب یاد بگیرم.


فعالیت هنری- اقتصادی

آلبومم به زودی وارد بازار می شود. 

در منزلم در منظریه  هم تدریس می کنم. اول به هنرآموزان می گویم کمی بنوازند تا با موسیقی آشنا شوند و در کنارش به آن ها نت خوانی یاد می دهم. در جاهای دیگر اول از کتاب شروع می کنند. من سبک خاص خودم را دارم و به نوعی دارم سبک جدیدی را می سازم. دوست دارم این سبک را مانند بسیاری دیگر از سبک ها مانند سبک درویش خانی به مردم بشناسانم. هنرآموز باید با استاد رابطه خوبی داشته باشد. خیلی از افراد شاید با من راحت باشند تا با اساتید دیگر و بالعکس.

موسیقی ماهیگیری
من در این سبک جدید تکنیک های اضافی را حذف کرده ام و سریع هنرآموز را با ردیف آشنا می کنم. خیلی از هنرآموزان وقتی می نوازند نمی دانند این کدام دستگاه است که آن را می نوازند. در این سبک هنرآموز یاد می گیرد که با دستگاه آشنا شود و ردیف بسازد و در کنارش آواز خوانی یاد بگیرد. در این سبک ردیف های ضروری آموزش داده می شود و هنرآموزان در زدن تصنیف مشکلی نخواهند داشت. البته این سبک کند پیش می رود ولی مثل دیگر سبک ها هنرآموزان آهنگ ها را از بر نمی کنند. در واقع به جای دادن ماهی به آن ها ماهی گیری یاد می دهم. آن ها در این سبک هم نواختن می آموزند و هم آهنگسازی را یاد می گیرند. هنرآموز اول باید از ظاهر موسیقی خوشش بیاید سپس موسیقی خاصی را انتخاب کرده و کمی با نت و ردیف آشنا شود. می تواند با اطلاعات خودش موسیقی دیگری را انتخاب کند. مثلا اگر از ویولون خوشش آمد اگر چه من تدریس نمی کنم اما اساتیدی را به او معرفی می کنم. البته متاسفانه با رواج موسیقی پاپ عرفان از موسیقی سنتی و اصیل ایرانی جدا شده و موسیقی بدون عرفان هیچ است.


دوست دارم...
سالنی ویژه تمرین برای هنرآموزان در شهر داشته باشیم.
هر از گاهی گروه های مختلف موسیقی به شهر دعوت شوند تا مردم با موسیقی آشنا شوند مثل چند وقت پیش که گروه «ناسوت» به خمینی شهر آمدند.
روی اشعار خاسته و دیگر شاعران شهر آهنگ سازی شود.