ستاره مكتب اصفهان در چهارمين شب آواز ايرانی می‌خواند

ارسال در موسیقی

استاد محمدتقی سعیدی مدرس و خواننده مكتب آوازی اصفهان در چهارمين شب آواز ایرانی به اجرای آواز می€Œپردازد.
به گزارش فرصت آنلاین به نقل باشگاه خبرنگاران جوان، چهارمين شب آواز ایرانی شنبه 28 شهريور با حضور اساتید، هنرجویان و علاقه€Œمندان آواز و موسیقی ایرانی از ساعت 18 در سالن سوره حوزه هنری برگزار می€Œشود که در يكی از مهم€Œترين بخش€Œهای چهارمين نشست ماهانه شب آواز ایرانی استاد محمدتقی سعیدی مدرس و خواننده مكتب آوازی اصفهان به اجرای آواز می€Œپردازد.

آواز اين هنرمند پیشکسوت را استاد شهرام ميرجلالي، نوازنده شناخته€Œشده تار همراهي می€Œكند.

استاد محمدتقی سعیدی ولاشانی 63 ساله، به جز آواز تبحری هم در نواختن سه€Œتار، تار و تنبک دارد. وی در هنر خوانندگی تحت تعلیم استادان تاج اصفهانی و مرحوم میرزا علی آقا ترکیان نیم€Œتاج اصفهانی قرار داشته است. سعيدی فعالیتش را از سن 8 سالگی نزد پدرش عباس€Œعلی سعيدی ولاشانی که خود از خوانندگان مکتب اصفهان بود با شرکت در مراسم تعزیه که اصطلاحاً به آن بچه€Œخوان می€Œگویند درتعزیه خوانی های ولاشان وخمینی شهر آغاز كرد و از همان کودکی مورد تشویق پدرش و اساتید تعزیه من€Œجمله مرحوم میرزاعلی آقا نیم€Œتاج اصفهانی قرار گرفت. مرحوم نیم€Œتاج وی را از 12 سالگی تحت تعلیم قرار داد و برای آموختن دستگاه€Œهای موسیقی و ردیف به ايشان همت گماشت. سال 1351 روزنه€Œای از افق دنیای واقعی موسیقی ایرانی به رویش گشوده شد و با اعلام رادیو تلویزیون مرکز اصفهان جهت پذیرش هنرجو به اين سازمان مراجعه و برای اولین بار زنده یاد تاج اصفهانی را زیارت کرد و مورد پذیرش ایشان واقع شد.

سپس در مرکز فرهنگی بیشه اصفهان مشغول فراگرفتن ردیف شد و تا سال وفات آن استاد (آذر ماه 1360) در خدمت ايشان مشغول به یادگیری هنر و اخلاق بود. دیگر اتفاق بزرگ در سال 1353 برای جناب سعيدی رخ داد و آن هم شرفیاب شدن به هنرمند یگانه و نامی زنده€Œیاد استاد حسن کسایی بود که زندگی هنری او را تحت تاثیر قرار داد و با سبک خوانندگی مکتب اصفهان بيش از پيش آشنا شد. از اوایل انقلاب نيز در نزد همين استاد بزرگوار به فراگیری سه€Œتار مشغول شد. استاد سعيدی از سال 1354 همکاری خود را با رادیو و تلویزیون آغاز کرد و با اساتید بزرگی چون زنده€Œیادان جلیل شهناز، احمد عبادی و حبیب€Œالله بدیعی در تهران و استاد نعمت€Œالله ستوده (نوازنده و سازنده تار و سه تار) در اصفهان برنامه€Œهای مختلفی اجرا كرد که هم اکنون نسخه€Œهای ضبط€Œشدة آن به يادگار مانده است.

سال 1369 در خدمت دو استاد بزرگ، زنده€Œیادان حسن کسایی و جلیل شهناز سفری به چند کشور اروپایی داشت و ضمن اجرای چند برنامه به خصوص در رادیو، فعاليت€Œهايی را در عرصه تدریس آواز آغاز كرد که تاکنون کم و بیش ادامه دارد. این استاد عزیز و گرانقدر یكی از نام€Œآوران و از افتخارات ولاشان و تعزیه ولاشان و اصفهان است و ضمن فعالیت در انجمن تعزیه اصفهان، در سوگواره€Œهای تعزیه از ایشان به عنوان داور بهره می€Œبرند.