مجید خان احمدی

ارسال در موسیقی

 


 نام:                    مجید خان احمدی

متولد :                1350 خمینی شهر

خواننده

رشته  تحصیل :     مکانیک.

 

چه انگیزه هایی شما را به سمت موسیقی سوق داد؟
از همان دوران کودکی علاقه زیادی به خواندن داشتم و برادران و دایی هایم نیز صداهای خوبی داشتند که به فاصله سه سال هر دو برادر و دایی ام را از دست دادم و این ضربه روحی بزرگی برای من بود، البته دایی دیگرم تعزیه خوان است و سال هاست که در نقش چوپان بازی می کند. به همین دلیل به "حیدر چوپان" معروف است. تشویق دوستان و آشنایان، همچنین تاثیری که از دایی ام داشتم، باعث شد که سراغ موسیقی بروم.

 

از کجا و چطور شروع کردید؟
در ابتدا نزد غیور اصفهانی ردیف های آواز را فراگرفتم و بعد از محضر اساتیدی چون جناب طباطبایی و علی رستمیان بهره بردم. همچنین صداسازی و سلفژ را نزد استاد هوشنگ کیا که از اساتید پیانو هست، آموختم. مدتی نیز محضر استاد ایرج خواجه امیری بودم. همچنین از کاست های محمود کریمی و دوامی و استاد شجریان استفاده کردم و قدم به قدم موسیقی را فراگرفتم.

 

آیا در این مدت تدریس هم داشتید؟
بله، من در سال 78 مجوز تدریس آواز را از اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان گرفتم و مدتی در آموزشگاه های اصفهان، خمینی شهر و فولاد شهر تدریس کردم.

 

در چه عرصه هایی از سبک های خوانندگی فعالیت می کنید؟
در هر دو عرصه پاپ و سنتی کار می کنم.

 

آیا در خمینی شهر با گروه های موسیقی همکاری داشتید؟
بله در خمینی شهر مدتی با گروه نغمه کار کردم و در اصفهان با گروه های مخلتفی از جمله گروه موسیقی روابط عمومی ذوب آهن همکاری داشتم.

 

لطفا از آلبوم هاتون بگید؟
در سال 82 اولین آلبوم با عنوان " گل من" با آهنگسازی مجتبی صادقی و اشعار رهی معیری، مجتبی صادقی و چند شعر از خودم با صدای خودم به امتیاز صدا و سیما در شبکه های صدا و سیما پخش شد. بعد از انتشار این آلبوم شبکه 5 سیما و شبکه جام جم با بنده مصاحبه کردند. بعد از آلبوم " گل من" ، دو آهنگ دیگر در گام دشتی در سوگ امام حسین(ع) و مدح امام علی(ع) با صدا و آهنگسازی بنده در تلویزیون پخش شد و بعد از آن چند تصنیف با اشعار عبدالعلی صادقی از شاعران بنام خمینی شهر برای صدا و سیما ساختم که یکی از آنها با این مطلع آغاز می شود: بیا تا زیر نگاه آسمون/ باز بشیم مثل گذشته همزبون. در سال 88 دومین آلبوم با عنوان " دو تا ماهی" به آهنگسازی و صدای خودم همچنین تنظیم و صدا برداری استاد ساسان جمالیان و نیما جاویدی در سراسر کشور منتشر شد. اشعار این آلبوم از سعید بیابانکی، رهی معیری و فروزان ایران دوز می باشد و تهیه کنندگی آن برعهده شرکت سپاهان طنین به مدیریت حسین علی عمادی است. سبک آهنگ های این آلبوم پاپ، سنتی و تلفیقی از هر دو سبک می باشد.

 

آلبوم دیگری در راه نیست؟
آلبوم آخرم، مراحل پایانی خود را سپری می کند و به زودی به بازار می آید.

 

سبک خوانندگی شما چیست؟
سبک خوانندگی من با توجه به حفظ آرمان های گذشتگان سبک اصفهان است، البته سبک تهران را نیز آموخته ام.

 

نظر شما در مورد موسیقی شهر چیست؟
متاسفانه در شهر ما کمتر به موسیقی چه از لحاظ معنوی، چه از لحاظ مادی توجه می شود و با وجود این که خمینی شهر مردم فرهیخته ای دارد و از سطح مادی بالایی نیز برخوردار است اما نسبت به هنر بسیار کم لطف است خصوصا هنر موسیقی که هنرهای دیگری مثل مداحی و تعزیه را نیز پوشش می دهد. از مشکلات دیگر موسیقی شهر می توان به نبودن امکانات ضبط و تنظیم آهنگ اشاره کرد. همچنین نوازندگان شهر کمتر در زمینه کار در استودیو تجربه دارند.

 

پیشنهاد شما برای برطرف کردن ضعف ها چیست؟
تشکیل گروه های مختلف در بخش های مختلف از جمله مداحان، تعزیه خوانان، خوانندگان و... و انسجام در موسیقی، همچنین سرمایه گذاری در زمینه هنر از سوی سرمایه داران شهر از پیشنهادهایی است که می توانم عنوان کنم. همچنین به مداحان و تعزیه خوانان و یا کسانی که در سبک های مختلف موسیقی کار می کنند، پیشنهاد می کنم که با همکاری با ما سبک های جدید و ریتم ها را فراگرفته و به صورت علمی و کلاسیک کار کنند. ایجاد موسسات فرهنگی در سطح شهر نیز به انسجام هنرمندان کمک می کند. شرکت ها و کارخانه ها هم می توانند برای تبلیغات کالای خود از موسیقی استفاده کنند، با این کار هم به فروش و معرفی کالای خود پرداخته اند، هم به پیشرفت هنر و موسیقی شهر کمک کرده اند.

 

حرف آخر؟
در پایان، از کلیه دوستان، خانواده، خصوصا همسرم تشکر می کنم. از آقایان رحمت ا... بلالی، سیف ا... همتیان، حسین علی عمادی، فتح الله حداد، آقای ملک پور و کلیه افرادی که در عرصه هنر قدم برمی دارند و برای پیشرفت فرهنگ شهر تلاش می کنند قدردانی می کنم.