موزه‌ها جذام ندارند، به دیدن‌شان برویم

ارسال در هنر های تجسمی

امروز - 28 اردیبهشت - روز جهانی موزه نامگذاری شده اما در کشوری با تمدن 2500 ساله، مردم با موزه€Œ ها قهر هستند و باید بپذیریم که علاقه€Œ ای به موزه €Œها نداریم.
به گزارش فرصت آنلاین به نقل از سرویس میراث فرهنگی ایسنا، وقتی بیشترین تعداد بازدیدکننده از موزه€Œ ها ۱۰ میلیون نفر در تعطیلات سال نو باشد - آن هم با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل - و تازه این آمار تمام ۵۰۰ موزه کشور را شامل شود، باید کمی بیشتر در این موضوع تامل کرد که چرا مردم به این فرهنگ و تمدن غنی روی خوش نشان نمی €Œدهند؟
به طور میانگین سهم هرکدام از موزه€Œ های ایران از گردشگران نوروزی، 20 هزار نفر می€Œشود که متاسفانه نسبتِ گردشگر داخلی به خارجی آن نیز مشخص نیست.
موزه قرار بوده جایگاهی مقدس برای هنر و صنعت گذشتگان باشد. اما به نظر می €Œرسد در ایران کمتر کسی حوصله سر زدن به میراث گذشته خود را داشته باشد، در حالی که در سایر کشورها میزان بازدید از موزه€Œ ها یکی از ملاک€Œ های توسعه به شمار می€Œ آید.

 

نداشتن موزه€Œهای خصوصی، قابل قیاس نبودن میزان جذب گردشگر، تمرکز موزه€Œ های ایران بر اشیای داخلی و مواردی از این دست مانع از قیاس آمار بازدید گردشگران ایران و کشورهایی که در این زمینه موفق بوده €Œاند می€Œ شود.


دکتر «امان€Œالله قرایی مقدم» - جامعه€Œ شناس و استاد دانشگاه - ریشه€Œ این موضوع را در عدم توجه آموزش و پرورش و میراث فرهنگی به بحث آموزش می€Œ داند و می€Œ گوید: مدرسه یکی از بهترین مکان€Œ ها برای آموزش افراد است. شما در درس تاریخ، میراث فرهنگی را یاد نداده €Œاید. میراث فرهنگی باید بخش عمده€Œ ای از کتاب€Œ های درسی ما را به خود اختصاص دهد. در کتاب های درسی ما دیگر صحبت از پادشاهان گذشته نیست.


وی ادامه داد: ابتدا باید یاد بدهید تا بعد توقع داشته باشید مردم به موزه بروند. دانشجو باید بودجه گردش علمی داشته باشد. دانشجو هنوز نمی€Œ داند موزه ایران باستان کجاست؟ مردم به موزه نمی€Œروند، چون با هویت ملی بیگانه شده€Œ اند. در کدام مدرسه مجسمه بزرگان شهر را گذاشته€Œ اند؟ تلویزیون هم مردم را تشویق نمی€Œ کند. آدامس خروس نشان را تبلیغ می€Œ کند، ولی موزه را نه!


وی با اشاره به نقش مهم میراث فرهنگی در عواطف ملی مردم یک کشور گفت: آشنایی با میراث فرهنگی یکی از بهترین دلایل علاقه مردم به سرزمین€Œشان و دفاع در برابر بیگانگان است.

 

موزه یک مرکز تفریحی صرف نیست
قبل از پرداختن به عوامل و راهکارهایی که منجر به افزایش بازدید از موزه€Œها می€Œشوند، باید بدانیم این تاکید بر افزایش بازدیدکننده چه تاثیراتی بر موزه€Œها خواهد داشت؟ آیا موزه€Œهای ما ظرفیت پذیرش تعداد زیادی گردشگر را دارند؟


«علیرضا دبیری نژاد»، کارشناس موزه€Œداری کشور در این€Œباره گفت: ما فکر می€Œکنیم هر موزه€Œای بازدیدکننده بیشتری داشته باشد، موفق€Œتر است. تاکید صرف بر افزایش آمار بازدیدکننده به میزانی بزرگ شده که باقی عملکردها و وظایف موزه هم فراموش شده است. در حالیکه مسئله اینجاست که موزه یک مرکز تفریحی صرف نیست که تنها یک کارآیی داشته باشد. بازدید از موزه وسیله€Œای برای رسیدن به اهدافی دیگر است. اگر در این بازدیدها تاثیرات و ارتقای فرهنگی صورت نگیرد، معنایی ندارد. خیلی از موزه€Œهایی که آمار بازدیدکننده بالایی دارند، عملا نقش تاثیرگذاری ندارند.


وی با اشاره به تنوع موزه€Œ ها و نوع فعالیت آنها گفت: بین موزه €Œها کمتر فعالیت آموزشی و پژوهشی وجود دارد. همه موزه€Œ ها را با یک عنوان می€Œ شناسیم، در حالی که آنها پدیده €Œهای بسیار متنوعی هستند. از کاخ موزه€Œ ها و باغ موزه €Œها تا موزه€Œ های فنی و هنری. ما نمی€Œ توانیم تنوع مخاطب یا برخوردی که با موزه€Œ های هنرهای معاصر می€Œ شود را با کاخ چهلستون یکی تلقی کنیم. برای راهکارهای افزایش بازدیدکننده هم به شکل یکسان عمل می €Œشود. مثلا اگر روزی رایگان اعلام می €Œشود، برای همه موزه €Œها است یا اگر ساعت بازدیدی هست، نباید برای همه یکسان در نظر گرفته شود.


تبلیغاتی که نیست!
کسی می€Œداند مردم و گردشگران چگونه باید از موزه €Œهای شهر خبردار شوند؟ چند نفر موزه €Œهای تخصصی در زمینه€Œ های مورد علاقه €Œشان را می€Œ شناسند؟
روی بیلبوردهای تبلیغاتی و پرهزینه شهرها، در میان انبوه آگهی€Œ های تلویزیونی و سیل پیامک€Œ های جاری شده به گوشی€Œ های همراه، جای خالی تبلیغ این میراث ارزشمند احساس می €Œشود. اگر گردشگری بدون راهنما وارد شهری مانند تهران شود، تقریبا نشانه€Œ ای از اطلاع €Œرسانی درباره میراث فرهنگی این شهر نمی€Œ بیند. حتی شبکه€Œ های مجازی نیز با ضریب نفوذ بالای خود می €Œتوانند بسیار تاثیرگذار باشند. در این مورد، عمارت مسعودیه می€Œ تواند شاهد خوبی باشد. تبلیغ این بنا در اینستاگرام که متعلق به زمان قاجار است و در میدان بهارستان تهران واقع شده،€Œ در معرفی آن به مردم بسیار موثر بوده است.


جواد یزدانی€Œ خرم - مدیرکل سابق اداره موزه €Œهای کشور - در این€Œباره اعتقاد دارد که تبلیغات تاثیر مثبتی در افزایش بازدید مردم از موزه €Œها دارد: «بازدید از موزه€Œ ها و مجموعه€Œ های تاریخی در حقیقت بازدید از فرهنگ خودمان است. باید موزه €Œها تبلیغ شوند که مردم هم تشویق شوند که از آنها بازدید کنند. وقتی دو روز تعطیل می€Œ شود، مردم برای تفریح شمال می€Œروند. باید بیشتر فرهنگ€Œسازی شود که جزئی از برنامه€Œ های زندگی€Œشان شود. گاهی مردم تاسف می€Œ خورند که چنین جایی در شهر ما بوده و خبر نداشته€Œ ایم. بسیاری از موزه €Œها هستند که مردم آنها را نمی€Œ شناسند چون تبلیغ مناسبی ندارند.


وی همچنین با اشاره به تاثیر تبلیغات در ورودی شهرها گفت: در ترمینال€Œ ها و فرودگاه€Œ ها می€Œ شود اطلاع€Œ رسانی کرد تا مسافری که وارد شهر می€Œ شود بداند چه موزه €Œها و بناهایی در شهر وجود دارد. این تبلیغات تاثیر می€Œ گذارد. موزه€Œ های ما از نظر تجهیزات و تنوع در اشیا متنوع€Œ اند. همچنین کسانی که به عنوان راهنما فعالیت می€Œ کنند، باید بتوانند بیننده را جذب کنند. برای مثال خیلی از مردم نمی €Œدانند کبوترخانه اصفهان کجاست. زمانی قرار بود طرح بازدید رایگان دانش€Œ آموزان و یا حداکثر با تخفیف ۵۰ درصد اجرا شود. باید این سهمیه€Œ ها به مدارس داده شود که بچه €Œها از پایه آموزش ببینند و کم €Œکم با فرهنگ موزه آشنا شوند. تا تبلیغ نشود هیچ کس سراغ موزه€Œ ها نمی€Œ رود.

به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، خمینی شهر دارای چهار موزه شامل موزه مشاهیر و موزه صنایع دستی واقع در خانه مجیر، موزه مردم شناسی واقع در خانه سرتیپ و موزه مردمی واقع در جوی آباد قدیم

می باشد. 

Â