الهه لقمانی (خوشنویسی و تذهیب)

ارسال در هنر های تجسمی

نام: الهه لقمانی

تاریخ تولد: 1356

رشته هنری: خوشنویسی و تذهیب

 

الهه لقمانی متولد 1356 در خمینی ­شهر است. وی در مورد شروع فعالیت­ هنری خود چنین می­ گوید: من از سال 1381 وارد انجمن خوشنویسان خمینی­ شهر شدم و شروع به فعالیت و یادگیری خط زیر نظر استاد رضایی کردم. وی ادامه داد: پس از کسب مدرک ممتاز در زمینه خط در سال 1384 در کلاس های فوق ممتاز در تهران و زیر نظر استاد فلسفی شرکت کردم، حدود دو سال از محضر ایشان استفاده نموده و پس از تعطیلی کلاس­های ایشان به اصفهان بازگشتم و زیر نظر اساتید مطرح اصفهان مانند استاد فروزنده و رحیمی آموزش­های خود را تکمیل کردم.

 

لقمانی در ادامه با اشاره به رابطه هنر تذهیب و هنر خوشنویسی گفت: هنر تذهیب و خوشنویسی در واقع لازم و ملزوم همدیگرند و این دو در کنار هم زیبایی خاصی را ایجاد می­کنند و به همین جهت بود که من از سال 1385 وارد این رشته هنری شدم. وی اضافه کرد: من سه دوره طراحی، تذهیب مقدماتی و تذهیب پیشرفته را زیر نظر استاد دبیر طی کردم و پس از آن همراه با تعدادی ازدوستان به صورت خصوصی و فردی کار در این زمینه را دنبال کردیم. وی در مورد هنر تذهیب نیز گفت: در گذشته تذهیب به هنری گفته می­شد که یکسری نقوش را با طلا خلق می­کردند و بعد با مرکب مشکی قلم گیری می­شد. البته امروزه به غیر از طلا رنگ­های دیگری از جمله رنگ­های گواش و اکریلیک نیز در این زمینه استفاده می­شود و به همین جهت اسم واقعی این هنر امروزه ترصیع است اما همچنان با نام هنر تذهیب شناخته می­شود. وی با اشاره به ناشناخته بودن این هنر در شهرستان گفت: این هنر در شهرستان خمینی­شهر ناشناخته مانده و این امر چندین دلیل دارد که یکی ازآن­ها گران بودن و کمبود وسایل (در شهرستان) است که هنرمند در این رشته باید برای خرید وسایل به اصفهان مراجعه کند و هزینه نسبتاً زیادی را نیز بپردازد. وی افزود: همچنین این هنر نیاز به فضای زیادی دارد تا هنرجو بتواند وسایل خود را به راحتی در آن مکان قرار دهد.

 

وی همچنین یکی دیگر از مشکلات هنر تذهیب در شهرستان را نبود آموزشگاه دانست و اظهار داشت: هنرجویانی که به این رشته می­آیند در واقع هنرجویان رشته خوشنویسی هستند و به دلیل ناشناخته بودن این هنر به ندرت هنرجویانی غیر از هنرجوی خوشنویسی داریم. وی ادامه داد: ما الان آموزشگاه خصوصی برای این رشته نداریم و حتی دانش­آموزان هنرستان­ها نیز که در مدرسه تذهیب را می­آموزند به دلیل اینکه مربیان حرفه­ای ندارند معمولاً از توانایی چندانی در این رشته هنری برخوردار نیستند. وی افزود: هنر خوشنویسی را می­توان از دوران ابتدایی به دانش­آموز یاد داد ولی در هنر تذهیب باید هنرجو پس از رسیدن به بلوغ و آمادگی ذهنی به یادگیری این هنر بپردازد.

 

وی با اشاره به حضور خود در نمایشگاه­های مختلف گفت: من در نمایشگاه مختلف خط همراه اعضای انجمن خوشنویسان شرکت کرده­ام که آخرین آن حضور در نمایشگاه قرآن کریم اصفهان در ماه رمضان بود. وی افزود: ما در شهرستان نیز نمایشگاه­های مختلفی هم در زمینه خط و هم در زمنیه تذهیب دایر کرده­ایم که یکی از این نمایشگاه­ها سال گذشته در زمینه تذهیب بود که در کتابخانه الغدیر دایر شد و مورد استقبال خوب مردم شهرستان قرار گرفت. وی ادامه داد: من در جشنواره های مختلفی نیز شرکت کرده­ام که از جمله آن­ها شرکت در نمایشگاه نگارش القاب امام حسین (ع) بود که در این نمایشگاه لوح تقدیر گرفتم، همچنین در جشنواره معلمان که در سطح مدارس ناحیه 5 استان برگزار شد رتبه اول را کسب نمودم.

 

وی در انتها با اشاره به استعدادهای شهرستان گفت: از آنجایی که تذهیب با هنر خوشنویسی عجین است و همواره هنرمندان خط در شهرستان بسیار بوده­اند ما استعداهای فراوانی را در این رشته هنری در شهرستان داریم ولی متأسفانه تعداد کمی از این هنرجویان خوشنویس به هنر تذهیب جذب می­شوند.