هنرمند خمینی شهری یکی از سازندگان بزرگترین و کوچکترین قرآن دست‌نویس طلا و نقره جهان

ارسال در هنر های تجسمی

کوچکترین و بزرگترین قرآن دست€Œنویس طلا و نقره جهان در اصفهان ساخته شد. هنرمند قلمزن خمینی شهری که در تهیه این قرآن ها مشارکت داشته است به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: طراحی و قلمزنی جلد قرآن را بنده انجام داده ام که در آن 110 گل عباسی حک شده است و نام آقا امیرالمومنین (ع) نیز در آن به کار رفته است.


مهدی عسگری افزود: کل قرآن در دو صفحه 120 در 160 سانتی متری جای گرفته که سهم هر صفحه 15 جزء می باشد و آقای رایین اکبرخانزاده کتابت این اثر را بر عهده داشته است. هزینه ساخت این قرآن که آیت اله مکارم شیرازی چندی پیش در تهران از آن پرده برداری نمود، 700 میلیون تومان است.


وی همچنین گفت: هر سوره حداکثر در فضای 2 در 5 سانتی متری جای گرفته است و در کنار این قرآن نیز دو قرآن بسیار کوچک در ابعاد 12 در 16 سانتی متر قرار دارد که کوچکترین قرآن های نقره جهان هستند. همچنین برای تهیه این قرآن غیر از هنر قلم زنی از میناکاری و زرگری نیز استفاده شده است.


گفتنی است کوچک ترین قرآن دست نویس نقره و طلای جهان «قرآن العظیم» و بزرگترین آن «حبل المتین» لقب گرفت که در حاشیه بیست€Œ و چهارمین نمایشگاه بین€Œ المللی قرآن کریم رونمایی شدند. در تولید این اثر نفیس قرآنی که کتابت آن یک سال به€Œ طول انجامید بیش از 60 هزار گرم شمش نقره معادل 610 قطعه و یک کیلوگرم شمش طلا به€Œ کار رفته است و خط این قرآن نسخ و رسم€Œالخط آن «عثمان طه» است. مجری و سرمایه €Œگذار این قرآن €Œهای نفیس، موسسه چهره€Œسازان طلا (آجیلی) از دیار فرهنگ و هنر ایران، شهر اصفهان است.