اداره تنها سينماي خميني شهر به اصفهان واگذار شد!

ارسال در سینما و تئاتر

30nema2 « اگر در سالن سینمای شهر بخواهد برنامه ای اجرا شود باید بروند از استان اجازه بگیرند. چرا اختیار سینمای شهر هم دست خودمان نیست؟! آقای صالحی فرماندار [قبلي] نامه زدند به استان که اختیار این سالن سینما را به خود شهر بدهید، چرا باید استان برای سالن سینمای ما تصمیم بگیرد؟ مشکل کار کجاست؟»

اين جملات را امام جمعه خميني شهر در مراسم توديع و معارفه فرماندار كه دو هفته پيش برگزار شد بيان كرد تا عمق تأسف خود را از اين امر آشكار سازد. حجت الاسلام سالمي پس از بيان اين انتقاد پرسيد: مشكل كار كجاست؟

فرصت به دنبال كسب خبرهايي مبني بر اينكه قرارداد واگذاري اداره سينما به دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان – كه سال 89 به پايان رسيده بود – بار ديگر تمديد شده است و مديريت اين سينما، تا زماني كه نامشخص است از دست خميني شهر خارج است درصدد انتشار گزارشي نسبت به اين امر برآمد.

ماجرا از اين قرار است كه اختيار اداره تنها سینمای خميني شهر كه تنها سينماي شهرستان هم هست در زمان مديريت شريفيان پور فرماندار اسبق خميني شهر و با موافقت وي، به دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان واگذار و از دست مديريت شهرستان خارج شد و همانگونه كه امام جمعه هم اذعان داشت اگر در سالن سینمای شهر بخواهد برنامه ای اجرا شود باید بروند از استان اجازه بگیرند! اين امر عليرغم اعتراض فعالان فرهنگي هنري شهرستان تداوم يافت تا پايان سال 89 كه پايان قرارداد واگذاري بود. طبيعتاً انتظار فعالان فرهنگي هنري شهرستان اين بود كه در سال جديد اني قرارداد تمديد نشود و اداره سينماي شهر با خود نهادهاي شهرستان باشد اما... اما خبرها از امر ديگري حكايت مي كند. خبرها حاكي است اين قرارداد تمديد شده و يا در آستانه تمديد است و مدت تمديد شده هم ظاهراً امري نيست كه بتوان به فرصت و مردم گفت! گفتني است اكبر صالحي فرماندار قبلي در ماههاي پاياني سال گذشته با تمديد اين قرارداد به شدت مخالفت كرد و در نامه نگاري هايي كه به اداره كل ارشاد استان داشت مخالفت خود را ابراز نمود تا مدیریت سينما به مجموعه ­ای بومی سپرده شود.

وي اين اقدام را بی احترامی به هویت شهرستان دانسته و  چهار نامه برای برگرداندن این مدیریت به شهرستان به اداره کل ارشاد نوشته بود.

در اين رابطه، خبرنگار فرصت با مرتضي ميردامادي سرپرست اداره ارشاد خميني شهر گفتگويي كوتاه انجام داد. میردامادی در اين باره گفت: ساختمان و مالکیت مجموعه فرهنگی سینما فرهنگ و مرجع تصمیم گیری در رابطه با نحوه اداره آن، اداره کل ارشاد استان اصفهان است و در صورت صلاحدید مسؤولین استان، امکان واگذاری اداره این مجموعه به یک مدیریت بومی امکان پذیر خواهد بود!

وی افزود: طبق اصل 44 قانون اساسی کلیه ادارات از هر گونه تصدی گری منع شده اند. بر همین اساس دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان، به عنوان بخش خصوصی وابسته به وزارت ارشاد؛ در حال حاضر متولی این مجموعه محسوب می شود.

اينكه اساساً دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان چطور بعنوان بخش خصوصي تعريف شده و اگر بخش خصوصي است وابستگي اش به اداره كل ارشاد استان چه تعريفي دارد هم از ابهامات جالب اين ماجراست.

اما يكي از تبعات اين واگذاري، تعرفه سنگين اين سالن براي اجاره كنندگان است. ميردامادي در اين خصوص چنين ابراز عقيده كرد: مشکل عمده و اصلی این مجموعه هزینه های سنگین خدمات، تأسیسات و سیستم سرمایشی و گرمایشی و همچنین استهلاک تجهیزات و ساختمان آن است و همین امر باعث شده تا تعرفه تعیین شده برای متقاضیان اجرای برنامه در این سالن، سنگین باشد.

اين سخن در حالي است كه معمولاً سالن ها و مراكز دولتي و عمومي در اين موارد به درخواست كنندگان بخصوص اگر گروههاي فرهنگي هنري باشند تخفيف ارائه مي دهند. وضعيت مالي گروههاي هنري خميني شهر كاملاً روشن و مشخص است و سئوال اينجاست كه آيا مي توان از اين گروهها كه هزينه هاي تمرين و ... را هم در بسياري موارد از جيب خود مي پردازند براي كرايه تنها سالن سينماي شهرستان مبالغ بالا مطالبه كرد؛ آنهم مبالغي كه به صندوق يك تشكيلات استاني مي رود و مسلماً عوايدي براي خميني شهر ندارد.

ميردامادي در ادامه توجيه اين امر به فرصت گفت: یکی دیگر از مشکلات ما نزدیکی خمینی شهر به کلانشهر اصفهان است. این امر باعث می شود اکثر همشهریان ما از مراکز سینمایی و تفریحی متعدد این شهر استفاده کنند و ما شاهدیم که این مجموعه در طول سال با عدم استقبال و کاهش تماشاچی در شهرستان روبروست.

میردامادی در ادامه تصریح کرد: مجموعه سینما فرهنگ خمینی شهر در نوع خود از نظر طراحی، فضا، امکانات و گنجایش تماشاچی در سطح استان کم نظیر است و با یک مدیریت قوی می توان بیشترین بهره را از آن برد و همچنین حمایت مسؤولین شهرستان و مجموعه های مختلف فرهنگی و دولتی و استقبال از امکانات و برنامه های این مجموعه در طول سال، باعث رونق و استمرار فعالیت این مجموعه می گردد.

وی افزود: در حال حاضر قرارداد بهره برداری این مجموعه در اختیار دبیرخانه کانون فرهنگی و هنری مساجد استان می باشد و طبق قرارداد منعقده کلیه درآمد مازاد حاصله این مجموعه صرف امور فرهنگی شهرستان خمینی شهر می گردد ولی متأسفانه تاکنون به علت مشکلاتی که بیان شد درآمد چشمگیری عاید مجموعه نشده است.

سئوال اينجاست كه اگر اين مجموعه كه به اذعان سرپرست اداره ارشاد در استان كم نظير است درآمد ندارد و از طرفي دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان يك مركز خصوصي (وابسته به اداره كل ارشاد استان [!]) است پس اصرار براي واگذاري اين سينماي كم نظير و بي درآمد به مركز مزبور به چه دليل است؟ آيا از سر خيرخواهي است يا ... ؟

ميردامادي از بيان مدت تمديد شده يا در حال تمديد براي واگذاري سالن سينماي خميني شهر به دبيرخانه مزبور و اينكه آيا اين قرارداد براي يك سال ديگر تمديد شده يا بيشتر توضيح نداد.

او در پايان گفتگوي خود با بيان اينكه با پیگیری به عمل آمده و مساعدت مدیر کل اداره کل ارشاد استان به زودی مجتمع فرهنگی دیجیتال جهت ارائه کلیه نرم افزارهای فرهنگی، مذهبی، تبلیغی و آموزشی در زیر زمین مجموعه سینما فرهنگ فعال و راه اندازی شود افزود: از جمله فعالیتهای جنبی این مجموعه استقرار فعالیت دفتر انجمن سینمای جوان شهرستان می باشد که موفق به کسب رتبه های کشوری و استانی مختلفی در حوزه فیلم سازی شده است.

در همين حال، برخي خبرها هم حاكي است در سال گذشته علی رغم اینکه چهار مجموعه شهرستان متقاضی مدیریت سینما بودند در كمال  ناباوری مدیریت آن بار ديگر به کانونهای مساجد استان واگذار شد. امسال نیز مراکز متعددی از شهرستان، متقاضی این سینما هستند. اين واگذاري تازه در حالي است كه برخي فعالان هنري شهرستان معتقدند مدیریت فعلی در اداره سینما ضعیف عمل کرده است.

از سوي ديگر، در حالي كه میلیون تومان درآمد این سینما  براي شهرستان ثمري نداشته، کانونهای مساجد شهرستان هم ضمن انتقاد از مدیریت فعلی تاکید دارند که یک ریال از درآمد سینمای شهرمان به ما داده نشده است.

اداره کل، تمامی اقدامات لازم برای واگذاری مجدد مدیریت این سینما به کانونهای مساجد استان را انجام داده است.

متاسفانه برخی از مسئولان شهرستان، تلاش چندانی برای بازگشت مدیریت این سینما ننمودند. این در حالی است که برای مسایل فرعی، تلاش زیادی انجام می دهند. به عبارت دیگر، بحث سینمای شهرستان، نمونه ای کوچک از بین رفتن منافع شهرستان در زیر هیاهوهای سیاسی شهر است.

در هر حال اميدواريم با توجه به استعدادهاي فراوان شهرستان در زمينه هاي فرهنگي و هنري و قابليت امكانات سينما فرهنگ براي بروز اين استعدادها، فرماندار جديد شهرستان و نماينده محترم نسبت به بومي شدن اداره سينما اهتمام ورزند.