اصغر فرهادی کارگردان خمینی شهری جهانی شد

ارسال در سینما و تئاتر

farhadi-1afarhadi-2aيك هنرمند خميني شهري ديگر افتخارآفرين شد. اصغر فرهادي فيلمساز مطرح كشور كه اكنون در عرصه بين الملل نيز يك كارگردان شناخته شده است، با فيلم تازه خود –جدايي نادر از سيمين– در جشنواره فيلم فجر درخشيد

و سپس، با كسب خرس نقره اي جشنواره معتبر فيلم برلين، به چهره اي مطرح در جهان فيلم و سينما مبدل گرديد؛ موفقيتي كه بازتابي گسترده در رسانه هاي ايران و جهان داشت. در بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر كه بهمن ماه امسال برگزار شد، "جدايي نادر از سيمين" اصغر فرهادي توانست سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه تماشاگران، و همچنين سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني، سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه، ديپلم افتخار بهترين بازيگر مكمل مرد (به شهاب حسيني)، ديپلم افتخار بهترين بازيگر مكمل زن (به ساره بيات)، سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري (به محمود كلاري) و سيمرغ بلورين بهترين صدابرداري (به محمود سماك‌باشي) را به خود اختصاص داد.

در جشنواره فيلم فجر اصفهان هم، «جدائی نادر از سیمین» فیلم برگزیده‌ی تماشاگران اصفهانی شد و جايزه بهترین کارگردانی هم به «اصغر فرهادی» برای فیلم جدائی نادر از سیمین اعطا گرديد.

اما اين پايان موفقيت هاي فرهادي نبود چرا كه او در همان روزهاي جشنواره فجر در برلين بود تا در جشنواره خرس طلايي برلين به محك داوران بنشيند.

اين داوري بدين جا ختم شد كه 'جدایی نادر از سیمین' فرهادي خرس طلایی جشنواره برلین را از آن خود كرد.  این اولین بار است که فیلمی از ایران برنده جایزه اصلی و طلايي جشنواره معتبر برلین می شود.

اين فيلم توانست علاوه بر جایزه بهترین فیلم، جايزه بهترین هنرپیشه های زن و مرد جشنواره برلین را نيز كسب كند تا برنده سه جایزه از شصت و یکمین دوره جشنواره فیلم برلین باشد.

این فیلم در این جشنواره به نمایش درآمد و مورد استقبال تماشاگران و منتقدان قرار گرفت.

هیات داوران جدایی نادر از سیمین را بهترین فیلم جشنواره امسال اعلام کرد و جایزه خرس طلایی را برای آن در نظر گرفت. همچنین جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن به گروه بازیگران زن «جدایی نادر از سیمین» شامل لیلا حاتمی، ساره بیات و سارینا فرهادی و جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد نیز به گروه بازیگران مرد فیلم شامل پیمان معادی و شهاب حسینی رسید تا یکی از بزرگترین شگفتی‌های تاریخ جشنواره برلین رقم بخورد.

گفتني است براي اولين‌باري است كه در طول شصت‌ويك سال برگزاري جشنواره‌ فيلم «برلين» به يك فيلم بيش از دو جايزه اهداء مي‌شود و همچنين پيش از اين فستيوال برلين، شايد يك يا دو بار به تيم بازيگران فيلمي جايزه داده است.

«جدایی نادر از سیمین» همچنین پیش از مراسم اختتامیه جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه به انتخاب هیئت داوران کلیسای جهانی را دریافت کرد.

گفتني است تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی جدایی نادر از سیمین را اصغر فرهادی برعهده دارد و لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی، علی اصغر شهبازی، شیرین یزدان بخش، کیمیا حسینی و مریلا زارعی در این فیلم بازی کرده اند.

اصغر فرهادی در این اثر سینمایی داستانی از جامعه شهری امروز ایران را به تصویر می کشد. داستان فیلم جدایی نادر از سیمین درباره اختلاف زناشویی یک زوج جوان از طبقه متوسط است. سیمین (لیلا حاتمی) می خواهد به همراه همسرش نادر (پیمان معادی) و دخترش ترمه از ایران برود و مقدمات این کار را فراهم کرده اما نادر نمی خواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج می برد، تنها رها کند و اختلاف اینها باعث می شود که پای طلاق به میان کشیده شود. اصغر فرهادی می گوید این فیلم درباره بحران انسان امروز و اخلاقیات است. به گفته وی: "ما کارهایی را که امروز می‌کنیم، با معیارهای گذشته مقایسه می‌کنیم. آن معیارهای اخلاقی را دیگر نمی‌توان مستقیما به کار گرفت، و به همین دلیل معیاری وجود ندارد که بتوان در کارهای خود به آن رجوع کرد." فرهادی گفت: "انسان مدرن در زندگی مدرن درگیری‌ها و تناقضات زیادی دارد، بنابراین به نظرم آدم‌ها در پی تعریف‌های تازه‌ای از اخلاقیات‌اند."

 

اظهارات فرهادی پس از کسب خرس طلایی

به گزارش ايسنا، اصغر فرهادي پس از دريافت خرس طلايي جشنواره‌ي فيلم برلين گفت: فرصت خوبي است از مردم سرزميني ياد كنم كه قصه‌ها از آنها آموخته‌ام و قصه‌هايي از آنها نوشته‌ام. مردم بزرگ، عزيز و صبور سرزمينم ايران.

او از گروه همكارانش در ساخت «جدايي نادر از سيمين» به عنوان بهترين گروه دوران كاريش ياد كرد و از همه‌ي آنها تشكر كرد.

گفتني است اصغر فرهادي دو سال قبل براي فيلم «درباره‌الي» خرس نقره‌اي بهترين كارگرداني جشنواره‌ي فيلم برلين را دريافت كرده بود.

 

زندگي و آثار اصغر فرهادي

در دانشنامه آنلاين ويكي پديا، وقتي نام اصغر فرهادي را جستجو كنيم چنين خواهيم خواند: اصغر فرهادی (زادهٔ ۱۳۵۱ در خمینی شهر- اصفهان) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی است. فرهادی پس از گذراندن دوره لیسانس در رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبادانشگاه تهران، مدرک فوق لیسانس خود در همین رشته را از دانشگاه تربیت مدرسدریافت کرد. او فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۵ در انجمن سینمای جوان اصفهان آغاز کرد. نخستین حضور حرفه‌ای او در سینما در فیلم ارتفاع پست ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در سال ۱۳۸۰ به عنوان فیلمنامه‌نویس بود.

او تاکنون سه بار در سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹ برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شده‌است. همچنین او خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین را به عنوان بهترین کارگردان را برای فیلم دربارهٔ الی از آن خود کرده است. همان فیلم در هشتمین دوره جشنواره فیلم ترایبکا در سال ۲۰۰۹، موفق به دریافت جایزهٔ بهترین فیلم داستانی بخش بین‌المللی شد. فرهادی با آخرین ساخته خود "جدایی نادر از سیمین" موفق شده است تا خرس طلایی جشنواره برلین را ازآن خود کند. او اولین فیلمساز ایرانی است که توانسته است این جایزه را به خود اختصاص دهد.

 

فيلمشناسي اصغر فرهادي:

در مقام کارگردان: جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)، درباره الی (۱۳۸۷)، چهارشنبه‌سوری (۱۳۸۴)،           شهر زیبا (۱۳۸۲)، رقص در غبار (۱۳۸۱)، داستان یک شهر 2 (مجموعه تلویزیونی) (1380) "شبکه ی تهران"، داستان یک شهر (مجموعه تلویزیونی) (1378) "شبکه ی تهران"

در مقام فیلمنامه‌نویس: جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)، درباره الی (۱۳۸۷)، دایره زنگی (۱۳۸۶)، کنعان (۱۳۸۶)، چهارشنبه‌سوری (۱۳۸۴)، شهر زیبا (۱۳۸۲)، رقص در غبار (۱۳۸۱)، ارتفاع پست (۱۳۸۰)، داستان یک شهر 1و2 (مجموعه تلویزیونی 1378 و 180)، روزگار جوانی (مجموعه تلویزیونی، ۱۳۷۷)

جوایز: برنده خرس طلایی بهترین فیلم در شصت و یکمین جشنواره فیلم برلین برای فیلم جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۱)، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)، برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)، برنده جایزه بهترین فیلمنامه در چهارمین دوره جوایزه اسکرین آسیا پاسیفیک برای فیلمنامه جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۰)، برنده تندیس بهترین کارگردانی در چهاردهمین جشن خانه سینما برای فیلم درباره الی... (۱۳۸۹)، برنده تندیس بهترین فیلم در چهاردهمین جشن خانه سینما برای فیلم درباره الی به طور مشترک با محمود رضوی (۱۳۸۹)، برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه‌نویسی در سومین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک استرالیا برای فیلم درباره الی (۲۰۰۹)، برنده جایزه ویژه هیئت داوران در سومین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک استرالیا برای فیلم درباره الی (۲۰۰۹)، برنده جایزه روزنامه در استاندارد در ویناله برای فیلم درباره الی (۲۰۰۹)، برنده خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی در پنجاه و نهمین جشنواره فیلم برلین برای فیلم درباره الی (۱۳۸۷)، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم چهارشنبه‌سوری (۱۳۸۴)، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم درباره الی (۱۳۸۷)، برنده جایزه ویژه هیات داوران سال ۱۳۸۱ برای رقص در غبار، قرقاول نقره‌ای بهترین کارگردانی در یازدهمین جشنواره فیلم کرالا برای فیلم چهارشنبه‌سوری.

فرهادي قبل از اين كه به حوزه سينما وارد شود، در تلويزيون مشغول به كار بود. جدا از نويسندگي 22 قسمت اوليه از سريال پرطرفدار روزگار جواني  كه در زمان خودش يكجور ابداع مضموني در ساحت برنامه‌هاي تلويزيوني به شمار مي‌رفت  كارگرداني و نويسندگي سريال‌هايي از قبيل چشم به راه و مجتمع مسكوني فرخ را نيز برعهده داشته است. از ديگر آثار تلويزيوني او مي‌توان به كارگرداني فيلم كوتاه سيم و نيز نويسندگي سريال يادداشت‌هاي كودكي (كه در ماه رمضان 7 سال پيش به شكل مناسبتي پخش مي‌شد)‌اشاره كرد. او همچنين چند قسمت از سري دوم سريال چراغ جادو را كارگرداني كرده است. در كارنامه او آثار تئاتري نيز وجود دارند كه از آن بين نمايش ماشين‌نشين‌ها و آخرين قهرمانان زمين شاخص‌‌تر هستند. البته اين جداي از آثار هشت و شانزده ميلي‌متري كوتاه و مستندي است كه فرهادي قبل از ورود به دانشگاه، در انجمن سينماي جوانان ساخته بود.

اما مهترين و شاخص‌ترين كار تلويزيوني اصغر فرهادي، سريال داستان يك شهر است. اين اثر جزو نخستين كارهاي جدي اجتماعي در امر سريال‌سازي به حساب مي‌آيد.