باز سینما فرهنگ داستان شد!

ارسال در سینما و تئاتر

 

سال 88: واگذاری به کانون های مساجد استان
سال ۸۸در قالب واگذاری سینما به بخش خصوصی، اداره سینما فرهنگ به یکی از بخش های اداره کل فرهنگ و ارشاد یعنی كانون های فرهنگی مساجد استان اصفهان واگذار شد و آنان متولی این سینما شدند.
براساس آرشیو فرصت،این واگذاری در حالی صورت گرفت که چهار مجموعه در شهرستان متقاضی مدیریت سینما بودند و در كمال ناباوریمدیریتآنبارديگربهکانونهایمساجداستانواگذارشد.

بهمن 89: تمدید قرارداد علی رغم اعتراضات
بهمن 89 قرارداد یکساله با کانونهای مساجد به اتمام رسید و با توجه به حجم اعتراضات و نارضایتی های فعالان فرهنگي هنري شهرستان انتظار می رفت در سال جديد قرارداد تمديد نشود و اداره سينماي شهر با خود نهادهاي شهرستان باشد اما... اما خبرها از امر ديگري حكايت مي كند.
خبرها حاكي از آن بود که اين قرارداد تمديد شده ومدت زمان تمديد شده هم محرمانه ماند. همان ایام اكبر صالحي فرماندار قبلي در ماههاي پاياني سال گذشته با تمديد اين قرارداد به شدت مخالفت كرد و در نامه نگاري هايي كه به اداره كل ارشاد استان داشت مخالفت خود را ابراز نمود تا مدیریت سينما به مجموعه ¬ای بومی سپرده شود.
وي اين اقدام را بی احترامی به هویت شهرستان دانسته و چهارنامهبرایبرگرداندناینمدیریتبهشهرستانبهادارهکلارشادنوشت.

 

اردیبهشت 90: واگذاری به اصفهان
سال 90 بلاتکلیفی سینمای خمینی شهر به شورای اداری و جلسه تودیع و معارفه فرماندار کشیده شد که بیانگر اهمیت این موضوع است.
حجت الاسلام سالمي امام جمعه وقت خمینی شهر در این باره گفت: "اگر در سالن سینمای شهر بخواهد برنامه ای اجرا شود باید بروند از استان اجازه بگیرند. چرا اختیار سینمای شهر هم دست خودمان نیست؟! آقای صالحی فرماندار (اسبق) نامه زدند به استان که اختیار این سالن سینما را به خود شهر بدهید، چرا باید استان برای سالن سینمای ما تصمیم بگیرد؟ مشکل کار کجاست؟"

 

وعده هایی که عملی نشد
به دنبال این سخنان، مدیرکل وقت ارشاد راهی خمینی شهر شد تا کمی از نگرانیها بکاهد. وی علی رغم وعده های متعددی که در این سفر به فرماندار و مجموعه مدیریت خمینی شهر داد اما هرگز تغییری در روند مدیریت سینما رخ نداد.
مدير كل ارشاد در سفرش به خميني شهر با حقیقی فرماندار ديدار كرد و پای صحبت های او نشست.
در اين ديدار، فرماندار گفت: در مدت کوتاهی که بنده مسؤولیت فرمانداری خمینی شهر را به عهده گرفته ام درخواستهای متعددی از جانب مردم و معتمدین شهر در خصوص فعالیت تنها سینمای شهر مطرح شده و واگذاری مجدد اداره این مجموعه €Â¢به شهرستان از دغدغه های شهروندان است.
در پاسخ، مدیرکل با بیان اینکه این مجموعه در مالکیت و اختیار اداره کل ارشاد استان است،کمبود درآمد و بالا بودن هزینه های اجرایی را از عمده ترین مشکلات این مجموعه عنوان کرد.
مدير کل ارشاد استان در عين حال، آمادگی کامل خود را برای بررسی کلیه راهکارهای مربوطه جهت اداره هر چه بهتر این مجموعه اعلام کرد.

 

مهر 91: آغاز تعطیلی سینما
مهرماه 91 سینما فرهنگ، وارد دوره ای تازه از عمر پر فراز و نشیب خود شد. مستاجران اصفهانی این سینما را پس از سه سال با بدهی تحویل شهر دادند تا آغازگر دوره تعطیلی سه ساله این سینما باشد.
سید مرتضی میردامادی سرپرست وقت اداره ارشاد در این باره اعلام کرد: سینما فرهنگ خمینی شهر به علت تمدید نشدن قرارداد و مخالفت کانون فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با ادامه فعالیت، به طور موقت تعطیل شده است.
وی اظهار داشت: واگذاری اداره سینما فرهنگ خمینی شهر به بخش خصوصی بومی از مهمترین خواسته های مسوولان و فعالان فرهنگی و هنری است.

 

بهمن 92: بازگشایی نصفه و نیمه سینما
پس از کش و قوس های فراوان و تعطیلی 20 ماهه تنها سینمای شهرستان، این سینما طی قراردادی یک ساله به آموزش و پرورش خمینی شهر واگذار گردید و بلافاصله از سوی آموزش و پرورش، توکلی دینانی استاد خط و موسیقی به عنوان مدیر این سینما منصوب گردید.
این واگذاری در حالی صورت گرفت که بدهی مستاجران قبلی سینما بزرگترین مانع بر سر اکران فیلم در این سینما بود. به گونه ای که به استناد آرشیو فرصت، در آن تاریخ سینمافرهنگ تنها 37 میلیون تومان به تهیه کننده یکی از فیلمهای اکران شده در سینما بدهکار بود.

 

فروردین 94: اکران فیلم پس از سه سال تعطیلی
طی قراردادی، مدیریت سینما فرهنگ به اداره آموزش و پرورش واگذار گردید تا پس از سه سال تعطیلی و بلاتکلیفی، اکران فیلم در این سینما از سر گرفته شود.
این واگذاری اما بدون حاشیه نبود چرا که به گفته رئیس وقت آموزش و پرورش، مستاجران سابق بدهی های خود را به شرکت های فیلم سازی پرداخت نکرده بودند و پخش فیلم در این سینما از سوی فیلم سازان تحریم شده بود.
بدیهی مدیر وقت آموزش و پرورش خمینی شهر در این باره گفت: سینما فرهنگ از یکسال گذشته به اداره آموزش و پرورش تفویض شده ولی به علت اختلافات مالی با شرکت های فیلم سازی این تلاش ها نتیجه نداد.
فیلم های ایران برگر، شهر موشها و رستم و سهراب از جمله فیلم هایی بود که نوروز 94 در این سینما اکران شد.

 

سال 96: پایان مدیریت آموزش و پرورش
علی رغم رضایت نسبی از دوره دو ساله ای که سینما فرهنگ در اختیار آموزش و پرورش بود اما در سال 96 این سینما از دست آموزش و پرورش خارج شد. موضوعی که متاسفانه در مورد چرایی آن از سوی مسوولان استان توضیح شفافی داده نشد تا اینکه ماههای پایانی سال 96، خبرهایی درخصوص برگزاری مزایده جهت واگذاری مدیریت این سینما پیچیده شد. خبرهایی که نهایتا از واگذاری مدیریت این سینما به شخصی حقیقی و غیربومی طی بستن قراردادی حکایت داشت.

 

مشکلات قرارداد کنونی
سینما فرهنگ خمینی شهر کارکردی دوگانه دارد؛ از یکسو تنها سینمای شهرستان است و اگر چراغ آن خاموش گردد اهالی سینما برای دیدن فیلم های سینمایی در حال پخش باید راهی شهرهای اطراف شوند. از سویی دیگر، این سالن، تنها سالن بزرگ شهرستان است که ظرفیت برگزاری همایش ها، مراسمات و حتی تئاترهای پرطرفداری را همچون تئاتر خاله خانوم دارد.
به عبارت دیگر سینمای فرهنگ، اصلی ترین "زیرساخت" فرهنگی شهر است که در قالب "ویترین" فرهنگ شهر به آن نگریسته می شود از این رو جایگاهی حیثیتی برای فرهنگ دوستان و هنرمندان شهرستان دارد و "نبض فرهنگ" شهر است.
بر همین اساس، جا داشته و دارد اداره کل ارشاد در واگذاری این سینما اهمیت موضوع را در نظر گرفته و دقت و حساسیت بیشتری به خرج می داد.
آخرین واگذاری سینما €“که در بهمن ماه صورت گرفت- دارای مشکلات متعددی است که نشان می دهد متاسفانه اداره کل ارشاد به هنگام عقد قرارداد، دقت های لازم را به خرج نداده است.
1- شیوه برگزاری مزایده یکی از این موارد است. در حالی که افراد حقیقی و حقوقی زیادی در داخل خمینی شهر داوطلب برعهده گرفتن مسوولیت این سینما هستند اما نحوه برگزاری مزایده موجب شد تا بسیاری از این داوطلبان اساسا در جریان برگزاری این مزایده قرار نگیرند. از سویی دیگر، پیشنهاد شهرداری خمینی شهر به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این قرارداد علی رغم ارائه بالاترین مبلغ در این مزایده حذف شد.
2- مدیریت جدید سینما هیچ گونه تخصصی در این زمینه ندارد. نه اهل هنر و سینماست نه تاکنون تجربه اداره سینما را داشته حتی تجربه فعالیت فرهنگی و ارتباط با هنرمندان و فرهنگ دوستان را نداشته است. بر همین اساس حساسیت رفتار با اهالی فرهنگ و هنرمندان و ظرافت های فرهنگی را نمی داند.
3- این سینما به شخص حقیقی واگذار گردیده نه شخص حقوقی.در واقع طرف این قرارداد نه موسسه ای است نه شرکت نه ارگان و نهاد. بلکه تنها یک شخص است.
4- علی رغم وجود متقاضیان بومی، سینما به فردی غیربومی واگذار گردیده که اساسا هیچگونه آشنایی با شهرستان ندارد.
5- آنگونه که شنیده شده است مدیریت سینما، قرار نیست خدمات لازم به مراجعه کنندگان ارائه دهد حتی نظافت سینما بر عهده متولی نیست و هرمجموعه ای از شهرستان که سالن را اجاره می کند موظف است این خدمات را فراهم نماید.
6- مدیریت سینما در قبال تعطیلی سینما(از زمان عقد قرارداد تاکنون)و بسته بودن درب آن بر روی مراجعین و عموم مردم پاسخگو نیست.

 

تعطیلی سینما در نوروز
در حالی که در کشور ما نوروز، ایام طلایی سینما است و مردم به دلیل تعطیلات نوروزی استقبال خوبی از سالن های سینما و فیلم های در حال اکران انجام می دهند اما در ایام نوروز سینما فرهنگ خمینی شهر به طور کامل تعطیل بود تا مردم خمینی شهر برای دیدن فیلم های نوروزی همچون "به وقت شام" ، "فیل شاه" و ... راهی شهرهای اطراف شوند.

 

به تعویق افتادن خاله خانم
تئاتر خاله خانوم از جمله تئاترهای پرطرفدار و محبوب خمینی شهر و استان است که در هر دوره از اجرا با استقبال فراوان مردم مواجه می گردد. این نمایش محبوب قرار بود در ایام نوروز، شادی بخش مردم بویژه دوستداران و مهمانان نوروزی باشد، اما با دربهای بسته مواجه شد.
حسینعلی عمادی کارگردان این تئاتر می گوید: تاکنون سینما فرهنگ متولیان متعددی داشته است و ما برای اجاره سینما با همه این متولیان هماهنگی و مشارکت داشتیم. متاسفانه علی رغم همه پیگیریها و رایزنی ها و برگزاری جلسات متعدد، تاکنون نتوانسته ایم با مدیریت جدید سینما به نتیجه مشخصی برسیم.
وی افزود: مجموعه تئاتر ما متشکل از حدود 80 نفر است که در بین آنان بازیگر سینما از تهران قرار دارد و متاسفانه بخاطر این نابسامانی ها، همگی در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برند. از طرف دیگر برای تهیه این تئاتر، تاکنون بیش از 150 میلیون تومان هزینه شده و هر روز تاخیر در اجرا، هزینه زیادی متوجه گروه ما می کند.

 

قرارداد کنونی
در حالی نزدیک به سه ماه از شروع قرارداد می گذرد ولی کماکان این سینما تعطیل است (شروع قرارداد 15 بهمن 96 است)براساس قرارداد کنونی، سینمافرهنگ در ازای 60 میلیون تومان برای یکسال (ماهانه 5 میلیون تومان) به مدیریت جدید واگذار شده است. این مبلغ پایین در حالی است که بسیاری در شهرستان داوطلب اداره این سینما با مبلغ مذکور بوده اند.
بی تردید، با ادامه روند کنونی، گروه ها و مراکز فرهنگی برای اجاره سینما در سال جاری با دو مشکل بزرگ مواجه خواهند بود؛ نخست هزینه بالایی است که در قبال یک سانس اجاره سالن سینما مطالبه می گردد، دوم عدم ارائه خدمات مناسب (گرمایش و سرمایش، نور، صدا، نظافت و...)

 

جمع بندی
همانگونه که گفته شد سالن سینما فرهنگ، زیرساختی محوری در فضای فرهنگی شهرستان است و کارکردی بسیار مهم و موثر ایفا می کند. از سویی دیگر، طیف گسترده ای از مردم، گروهها و مراکز فرهنگی شهرستان با آن در ارتباط هستند. وضعیت نارسای مدیریت کنونی گویای آن است که لازم است مسوولان شهرستان هرچه زودتر به این مساله ورود پیدا کرده و با سپردن این سینما به دست مدیریتی متخصص، دلسوز و بومی کمک بزرگی به فرهنگ شهرستان نمایند.