« درباره الی » بر پرده سینماهای امریکا

ارسال در سینما و تئاتر


فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی ۶ سال پس از تولید و اکران در ایران، از اواخر فروردین€Œماه سال€Œجاری در آمریکا روی پرده رفته و استقبال گسترده منتقدان و سینماگران این کشور را به دنبال داشته است.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، «درباره الی» اصغر فرهادی ۶ سال پس از تولید و اکران در ایران، از اواخر فروردین€Œماه سال€Œجاری در آمریکا روی پرده رفته و استقبال گسترده منتقدان و سینماگران این کشور را به دنبال داشته است. منتقدان نشریه ایندی وایر به€Œعنوان یکی از نشریات معتبر سینمایی در آمریکا، این فیلم را شاهکار اصغر فرهادی به€Œشمار آوردند و بسیاری دیگر از منتقدان درباره€Œاش نقد نوشتند.
اکران این فیلم در حالی در آمریکا ادامه دارد که هر روز خبرهای متفاوتی از واکنش به این فیلم در آمریکا به گوش می€Œرسد. «درباره الی» برنده جایزه خرس نقره€Œای بهترین کارگردانی جشنواره برلین ۲۰۰۹، منتخب تماشاگران جشنواره فجر ۱۳۸۷، همچنین بهترین فیلم جشنواره ترایبکا و برنده جایزه بهترین فیلم€Œنامه جشنواره آسیاپاسیفیک ۲۰۰۹ از روز چهارشنبه ۸ آوریل روی پرده رفته است. پخش این فیلم را شرکت Cinema Guild بر عهده دارد.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین به نقل از پایگاه خبری انتخاب ، علت اینکه این فیلم اصغر فرهادی تاکنون به اکران گسترده در آمریکا نرسیده، این بوده که شرکتی که قبلا قرار بوده آن را پخش کند، فعالیت خود را متوقف کرده است. این فیلم چهارمین فیلم سینمایی بلندی است که اصغر فرهادی پس از «رقص در غبار»، «شهر زیبا» و «چهارشنبه سوری» فیلم€Œنامه€Œاش را (بر اساس داستانی با همکاری آزاد جعفریان) نوشته و کارگردانی کرده است و شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، مانی حقیقی، احمد مهرانفر، مریلا زارعی، رعنا آزادی و... در آن بازی کرده€Œاند.
در فیلم «درباره الی» چند جوان تهرانی که قصد دارند تعطیلات خود را در شمال ایران بگذرانند، ویلایی در کناردریای خزر اجاره می€Œکنند. ناپدید شدن یکی از اعضای این گروه به معمایی برای بقیه بدل می€Œشود که آیا او آنها را ترک کرده و به تهران بازگشته یا در دریا غرق شده است و افشاگری€Œهای ناگزیر بعدی، زندگی همه آنها را دستخوش تغییر می€Œکند.
«درباره الی» اولین بار در تاریخ ۷ فوریه ۲۰۰۹ یعنی ۱۸ بهمن ۱۳۸۷ در جریان جشنواره فیلم برلین بر پرده تابید و یک روز پس از آن در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. اکران عمومی این فیلم در ایران قرار بود در اسفند ۱۳۸۷ باشد که به دلایلی به تاخیر افتاد و بالاخره در خردادماه ۱۳۸۸ «درباره الی» در ایران روی پرده رفت. پیش از اکران عمومی در ایران، فیلم علاوه€Œبر برلین در جشنواره€Œهای هنگ€Œکنگ، ترایبکا، کن، سیاتل و ترانسیلوانیا نمایش داده شد و پس از آن تماشاگران چندین جشنواره از جمله سیدنی، ملبورن، کارلووی€Œواری، هلسینکی، آتن، ریودوژانیرو، شیکاگو، لندن، وین، سائوپائولو این فیلم را دیدند و فیلم در فرانسه، یونان، برزیل، لهستان، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، هلند، آلمان و بریتانیا اکران گرفت.
فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی دو سال پس از «درباره الی» ساخته شد و علاوه€Œبر حدود ۸۰ جایزه بین€Œالمللی همچون خرس طلایی برلین، جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان و جایزه سزار بهترین فیلم غیر فرانسه زبان و ده€Œها مورد نامزدی جوایز دیگر را نصیب این فیلمساز و گروه سازندگان فیلم کرد، طبق آمار سایت IMDB فقط در گیشه آمریکا بیش از ۷ میلیون دلار فروش داشت.
استقبال رابرت دنیرو از فیلم درباره الی
«جهان€Œشمولی شخصیت€Œها و مضامین در کنار کارگردانی که این داستان را مسحورکننده ساخته، موجب شده است تا «درباره الی» مرزهای جهانی را فرو بریزد و درک ما از دنیای مشترک مان را تعمیق ببخشد». این جمله€Œها بخشی از بیانیه و توصیفی است که پیش از این «رابرت دنیرو» بازیگر سرشناس آمریکایی به نمایندگی از هیات داوران جشنواره «ترایبکا» در وصف فیلم «درباره الی» گفت. حالا بعد از اکرانش در آمریکا واکنش رسانه€Œها به این فیلم قابل توجه است.
واکنش رسانه€Œهای آمریکا
در همین رابطه منتقدان ایندی€Œوایر فیلم «درباره الی» را در فهرست بهترین فیلم€Œهای اکران ۲۰۱۵ که تاکنون دیده€Œاند قرار داده€Œاند. در گزارشی که به مناسبت اکران این فیلم پس از ۶ سال در آمریکا در ایندی€Œوایر منتشر شده، آمده است: «چند سال پیش از آنکه «جدایی نادر از سیمین» نشان خود را بر چشم€Œانداز سینمای جهان بر جا بگذارد، اصغر فرهادی شاهکار دیگری را در چنته داشت. با آنکه عجیب و باورنکردنی است که این فیلم ۶ سال در آمریکا در محاق قرار گرفته، اکنون به لطف Cinema Guild بالاخره چشم ما به دیدن «درباره الی» روشن می€Œشود.»
طوفان فیلم اصغر فرهادی در آمریکا
همچنین مجله اندی گرین هم درباره این فیلم نوشت: «درباره الی» از آن فیلم€Œهایی است که بدون اینکه هیچ پیش زمینه€Œای درباره موضوع فیلم داشته باشید، خواهان دیدنش می€Œشوید. من از دیدن فیلم لذت بردم و همچنان در حال بازیابی خودم، پس از تماشای این شاهکار اصغر فرهادی هستم. فرهادی «درباره الی» را پیش از «جدایی» نوشته و کارگردانی کرده است. اکنون فیلم او در آمریکا در حال اکران است، پس اگر ذره€Œای عدالت در جهان باقی باشد، باید به تماشای این درام جذاب رفت. «درباره الی» ویران€Œکننده است، محکی است از رازهایی که در سینه نگاه می€Œداریم، دروغ€Œهایی که می€Œگوییم و چرخه€Œای توقف€Œناپذیر که پس از آن ایجاد می€Œشود.
این گروه دوستان، با دروغ€Œهایشان تحلیل می€Œروند، درحالی€Œکه با سرعت به سوی تاثیراتی وحشتناک حرکت می€Œکنند، اما هیچ€Œگاه درس نمی€Œگیرند. شاید حقیقت بتواند آنها را رهایی بخشد، شاید هم نتواند. در فیلم صحنه€Œای را می€Œبینیم که آنها تلاش می€Œکنند ماشین را از شن€Œها بیرون بکشند، پیام فرهادی در این صحنه آشکار است: حتی با کمک دوستانمان نیز قادر نیستیم از میان دروغ€Œهایی که به خود و دیگران گفته€Œایم، خویشتن را بیرون بکشیم. فیلم€Œ فرهادی ما را از شکنندگی زندگی€Œهایمان آگاه می€Œکند و اینکه چگونه یک لحظه می€Œتواند کل خانواده را درهم بشکند.
هنگامی که فاجعه رخ می€Œنماید: فرهادی با شگفتی می€Œپرسد: آیا کسی مقصر است؟ آیا تقدیر چنین بود؟ آیا این مساله که چه کسی مقصر است اساسا اهمیتی دارد؟هنگامی که توضیحی برای فاجعه وجود دارد، یا کسی را می€Œیابیم که مقصرش بدانیم، قبول فاجعه و ادامه زندگی راحت€Œتر می€Œشود اما زندگی به ندرت اینقدر بخشنده می€Œشود. در هر حال این€Œبار تنها می€Œتوانید خودتان را سرزنش کنید، اگر «درباره الی» را از دست بدهید.
فیلمی استادانه!
از سویی دیگر نشریه مایکل اتکینسون به اکران این فیلم در آمریکا واکنش نشان داده و نوشته است: اگر پیش از این تحت€Œتاثیر فیلم€Œهای «جدایی» و «گذشته» قرار گرفته€Œاید، به€Œطور یقین از قدرت نیروی ناب داستان€Œگویی فرهادی آگاهید. فیلم€Œهای فرهادی بالغ و صریح هستند و فیلم€Œسازی او متمایز و واضح است. در هر فیلم بار اصلی بر دوش داستان€Œهای به دقت ساختار یافته اوست و در انتها بحران همیشه در رابطه با جنسیت است.
با دیدن «درباره الی» ممکن است بعضی سینمادوستان یاد فیلم «ماجرا» ساخته مایکل€Œآنجلو آنتونیونی بیفتند، که در آن جست€Œوجوی یک زن گمشده، تحت€Œتاثیر خودشیفتگی دیگر شخصیت€Œها کمرنگ و مبهم شده و فراموش می€Œشود. اما دل€Œمشغولی€Œهای فرهادی قوی€Œتر و چشمگیرتر است. جست€Œوجوی الی، آیا غرق شده است یا آنجا را ترک کرده؟ او که بود و چه اتفاقی برای او افتاد؟ فیلم در همه جوانب استادانه ساخته شده است و یکی از بهترین€Œهای اکران امسال باقی خواهد ماند.
در بین انبوه رسانه€Œهایی که به اکران این فیلم در آمریکا پرداخته€Œاند، گزارش رویترز هم قابل€Œتوجه است. به گزارش رویترز مضمون فیلمنامه، کاراکترهای متنوع، بازی€Œهای خوب و لوکیشن€Œهای جذاب از جمله عواملی بودند که توجه هیات داوران را به خود جلب کردند.
نکته قابل€Œتوجه در دریافت این جایزه توسط فیلم «درباره الی» این است که این فیلم بعد از سال€Œها توانسته نگاه جشنواره€Œهای بین€Œالمللی را از سوی فیلم€Œهای خاص سینمای ایران به سمت سینمای اجتماعی ایران ببرد که در سال€Œهای گذشته رشد خوبی داشته است و این نوید را داشته که سینمای مستقل مستند ایران نیز می€Œتواند در نگاه جهانی معرفی شود.