نمایش و تحلیل روان شناسی امنیت هفت بازیگر اصلی فیلم "لاک قرمز"

ارسال در سینما و تئاتر

سازمان رفاهی تفریحی شهرداری خمینی شهر طیِ برنامه ای جالب به نمایش و تحلیل فیلم سینمایی لاک قرمز پرداخت.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، در این برنامه که در سالن بصیرت شهرداری اجرا شد دکتر عابدی روان شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان پس از نمایش فیلم به تحلیل آن از جنبه روان شناختی پرداخت.
این برنامه که با هدف سرگرمی و هم چنین افزایش دانش و سواد خانواده در نظر گرفته شده بود با همکاری سازمان های رفاهی و تفریحی شهرداری، کلینیک روانشناختی و مشاوره تماشا2 و بهزیستی شهرستان برگزار شد.
در طول صحبت های کارشناس جلسه مشخص شد علت انتخاب فیلم از سوی گروه برگزار کننده به غیر از جنبه اجتماعی و خانوادگی بودن این فیلم جنبه های روان شناسی متعدد و جالب این فیلم سینمایی بود. به این صورت که در این فیلم به چگونگی ایفای نقش موثر هر عضو خانواده پرداخته شده بود و میزان موفقیت هر عضو را در این عرصه به نمایش می گذاشت.
طبق صحبت های کارشناس برنامه از نظر روان شناختی از بین هفت شخصیت اصلی این فیلم دختر 16 ساله ای بود که در نتیجه محبت ها و احساس امنیتی که پدرش به او بخشیده بود تبدیل به دختری امن شده بود که در فشار مشکلات شانه خالی نمی کرد، دیگران و حتی خود را سرزنش نمی کرد بلکه سعی در بالا بردن عزت نفس اعضای خانواده خود داشت، در هنگام دعوای پدر و مادر به جای دخالت و سرزنش آنان خواهر کوچکتر خود را از خانه بیرون برده و او را با بازی دادن دلشاد می کرد و در نتیجه امنیت و عاطفه ای که پدر خانواده علی رغم ناکارآمد بودن خودش در ایفای نقش همسری و شهروندی (به علت معتاد بودن)اما کارآمدی در نقش پدر بودن به دخترش داده بود ویژگی مسئولیت پذیری و در نهایت ویژگی کارآمدی و خلاقیت در او شکل گرفته بود و در انتهای فیلم خلاقیت این دختر نوجوان منجر به بهبود وضعیت معیشتی خانواده می گردد و به سبب حس مسئولیت پذیری اش اصرار بر جمع کردن خانواده از هم پاشیده خود در کنار هم دارد. هم چنین اعضای خانواده به هر میزان که از امنیت بیشتری برخوردار بودند فضای امن تر و عاقلانه تری در اطراف خویش ایجاد می کردند و هر عضوی که ناامن تر بود زودتر فرومی پاشید و دیگران را بیشتر مورد عتاب و سرزنش قرار می داد.
گفتنی است فیلم "لاک قرمز" ساخته سیدجمال سید حاتمی و نویسندگی امیر عبدی است و درون مایه ای اجتماعی دارد. پردیس احمدیه، پانته آ پناهی ها، بهنام تشکر و مسعود کرامتی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.