اردیبهشتِ تئاتر در خزان بی توجهی

ارسال در سینما و تئاتر

جشن اردیبهشت تئاتر شهرستان خمینی شهر با حضور هنرمندان و فعالان این حوزه و برخی مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، تقدیر ویژه از مصطفی صمدی به عنوان پیشکوست تئاتر شهرستان، تقدیر از دو گروه نمایشی به سرپرستی حسینعلی عمادی و نوراله لک که به ترتیب موفق به اخذ پروانه نمایشی دسته متوسط گروه ب و دسته کوچک گروه ج شده اند، تقدیر از محمدجواد قدیری (عمو خندون) که منزل شخصی اش را برای تمرین مدتی در اختیار هنرمندان تئاتر شهرستان گذاشته و همین طور تجلیل از اکبر نجارپور، نوراله لک، محمدجواد حاجیان، محسن عمادی، علی آقایی، مصطفی جعفری و امیر حسین عشقی به عنوان فعالان حوزه تئاتر از جمله برنامه های این جشن بود.


رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان در این مراسم پس از خیر مقدم به میهمانان با تاکید بر اینکه این برنامه به همت خود هنرمندان به اجرا درآمده و ما فقط هماهنگ کننده بوده ایم، گفت: متاسفانه به دلیل نبود امکانات و توانایی مالی ما نتوانسته ایم از هنرمندان شهرستان تجلیل شایسته ای بکنیم.


موسوی گفت: در شهرستان افراد فعالی چون آقایان صمدی، شیخی و مصطفی جعفری حضور دارند و من از مسئولین استان درخواست دارم به رشد تئاتر شهرستان که از گروه های خوب استان است، کمک بیشتری کنند.


معاون هنری سینمایی اداره ارشاد استان نیز که در این مراسم حضور داشت، گفت: متاسفانه در کشور تئاتر برای مردم ساخته نمی شود و از این رو با بحران تماشاگر روبه روییم در حالی که در کشورهای توسعه یافته استقبال زیاد است.


آقاییان زاده با اشاره به این که ریشه مشکلات تئاتر ضعف هنرمندان نیست گفت: برگزاری کارگاه نمایش نامه نویسی در خمینی شهر بسیار خوب است چرا که اگر نمایش نامه خوب نباشد خروجی خوب نیست و مورد پسند مردم واقع نمی شود.


معاون هنری سینمایی اداره کل ارشاد با بیان این که گروه خاله خانوم توانسته پای تماشاگرانی را از شهرهای اطراف از جمله تهران باز کند، گفت: گروه هایی هستند که بهتر از این گروه کار می کننند اما ایشان توانسته نیازسنجی کند و مردم را مجذوب سازد.


آقاییان زاده با تاکید بر این که بدنه جامعه با تئاتر در ارتباط نیست گفت: سال گذشته توانستیم برای اولین بار در کشور طرح تماشاخانه را در استان ثبت کنیم که قرار است در تمامی محله های استان در سالن های کوچک تئاتر اجرا کنیم.


وی گفت: ساخت سالن چند هزار نفری به دلیل تراکم، بافت و جمعیت زیاد آن ممکن نیست و ما باید به کمک بخش خصوصی سالن های کوچک صد نفره راه اندازی کنیم.
معاون هنری سینمایی اداره کل ارشاد با تاکید بر این که تنها راه برون رفت برای تامین زیرساخت های تئاتر در استان راه اندازی سالن های کوچک پنجاه یا صد نفره است گفت: علی رغم وظیفه دولت به حمایت از این نهاد، نگاه دولتی به این مقوله غلط است و خمینی شهر طرفیت ها و اقدامات خوبی داشته و ما آمادگی خود برای حمایت و شرکت در برنامه های این شهرستان را اعلام می کنیم.


اجرای سه نمایش، اجرای سرود و اجذای آواز به سرپرستی رستگار استاد کم بینای آواز از دیگر برنامه های این جشن بود.
لازم به ذکر است در حالی خمینی شهر در سال گذشته موفق به برگزاری جشن های میلاد شهدا برای اولین بار در کشور به مناسبت بزرگداشت 310 شهید محله خوزان، آئین تعزیه شهرستان، آه اسم اعظم خداست، نمایش استرالیا توسط افاغنه شهرستان، گروه های نمایشی اماکن تاریخی و گردشگری در ایام نوروز، ولیمه با حضور 250 هزار نفری مردم و ... شده که از داشتن سالن تمرین، آمفی تئاتر، خانه هنرمندان و حتی فرهنگسرا محروم بوده است و این محرومیت در حالی است که هنرمندان این شهرستان با حضور در جشنواره های فجر و مریوان تاکنون موفق به کسب رتبه های استانی و کشوری بسیاری از جمله رتبه نخست نمایشنامه خیابانی در سطح حرفه ای در سیزدهمین جشنواره ملی سرزمین نور توسط محمدجواد صرامی و... شده است.