طرح پيشنهادي يك شهروند براي احداث بزرگترین مجموعه تفریحی و گردشگری استان در خميني‌شهر

ارسال در صنعت و عمران

telekabin يكي از شهروندان طرح جالبي را براي احداث بزرگترین مجموعه تفریحی و گردشگری استان در خميني‌شهر مطرح كرده كه اساس آن، استفاده از ظرفيت اقليمي و طبيعي شهرستان است. متن طرح اكبر نجارپور را كه به دفتر نشريه ارسال شده در ادامه مي‌خوانيد.

توجيهات طرح

1-             موقعیت مناسب قرار گرفتن کوهها در ارتفاع مناسب و نزدیک بودن به نجف­آباد، کوشک، كهریزسنگ، اصفهان، خمینی­ شهر، فلاورجان و مهم‌تر از همه مابین بزرگترین فضای سبز یعنی باغات خمینی­ شهر و اصغرآباد، امتداد از کوه دوشاخ و کوههای کوچک متصل به آن، کوه کوچک و در کنار آن بام سبز و باغ کازرونی.

استفاده فعلی: فعلاً از این منطقه به عنوان مرکز فروش دام استفاده می­شود که باعث آلودگی منطقه شده است و هر روز در ایجاد یک کارخانه بدون مجوز اقداماتی صورت می­گیرد که فضای طبیعی کوه و باغات کشاورزی را نابود ساخته، از طرفی این کوهها در کنار خود قنات فیروزشاهی را دارد که هر روز در حال پرشدن و از بین رفتن است که از لحاظ گردشگری بسیار حائز اهمیت و تنها قنات ایران می­باشد که از دوره ساسانیان و با این ابعاد بزرگ برجاي مانده است.

می­توان با حذف مراکز دام و کارخانه­هایی که تعداد آنها فعلاً زیاد نیست و چند باغ کشاورزی متروکه و به حالت باير درآمده در دامنه کوه، با استفاده از جاده آسفالتی که دور این کوهها قرار گرفته یک فضای مناسب ایجاد و این محل را به یکی از گردشگاههای دیدنی که بعداً توصیف آن خواهد شد تبدیل نمود.

البته لازم است قبل از آنکه توجه شهرستانهایی چون اصفهان و خصوصاً نجف­آباد به این منطقه معطوف شود شهرداری اقدامات لازم را انجام دهد.

 

تله کابین:

تله‌کابین یعنی صندلی­هایی که افراد بر روی آن قرار گرفته و به ارتفاعی از زمین بالا بروند و با حرکت افقی بتوانند مناظری را که از روی زمین نمی­توان مشاهده کرد ببينند. چه بهتر که این مناظر طبیعی باغات سرسبز خمینی‌شهر باشد و همین کوههای زیبا و محيط بكر منطقه و حیواناتي كه يك باغ­وحش طبیعی در دل این کوهها ايجاد كرده‌اند و...

پس با اين خصوصیات مي‌توان در اين منطقه كه كوههاي مناسبي دارد یک تله‌کابین ايجاد كرد از کوه دوشاخ به کوه کوچک و از کوه کوچک به بام سبز و نهایتاً به زنجیره کوههای دوشاخ که تا لب جاده کانال امتداد دارد.

ناگفته پيداست كه اين تله‌کابین خودبخود گردشگران بسيار زيادي را به خميني‌شهر جذب خواهد كرد و منبع درآمد براي شهر خواهد بود.

 

ایجاد فضای باغ وحش:

ما منطقه قامشلو را در پشت کوه سیدمحمد و کوههای مجاور داریم که روزگاری شکارگاه رستم بوده و منطقه شاه‌نشین ظل‌السلطان. اما اکنون از شهر ما بی­رحمانه جدا و به اصفهان متصل شده که در آن از قلاده یوزپلنگ و دسته­های بز و آهو و ... وجود دارد و شکارچیان خارجی و داخلی را برای شکار به آنجا مي‌كشاند. خب آنجا را از ما گرفته‌اند اما اين باغ‌وحش آزاد طبيعي با دسته­های بز وحشی، گوزن، آهو و دیگر جانوران پرنده و چرنده‌اش

بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود و مي‌توان آنها را به صورت آزاد و از نزدیک در دل کوه نگاه کرد. فراهم كردن زمينه اين بازديد، می­تواند درآمدزايی خوبی داشته باشد. فراهم كردن مقدمات شکار مجاز، ترتيب برنامه­های علمی برای دانش­آموزان و ... از عوامل جذابيت خواهد بود.

 

ارتفاعات

نصب تله‌کابین و ایجاد باغ وحش آزاد استفاده از فضای بالا و فوقاني کوههاست اما در دامنه کوه می­توان با ایجاد فضای سبز و نصب دستگاههای شهربازی و استقرار چرخ و فلک بزرگ در جذب مردم موفق بود که این خود از توجیهات اقتصادی طرح بوده که امکان ایجاد این فضا را بهتر روشن خواهد کرد.

در زمین‌های مجاور کوه هم می­توان تفريحات جانبي از قبيل پیست سوارکاری اسب، بخش شترسواری، مراکز نگهداری دام­های اهلی اما زیبا و دیدنی مثل باغ پرندگان، آکواریوم بزرگ ماهی و ... ايجاد كرد.

 

از فوائد اجرای طرح:

1-          حفظ کاربری کشاورزی در این مناطق

2-          استفاده بهینه از فضاهای خدادادی

3-          خشنودی مردم از اینکه شهر به خود تکانی داده

4-          خشنودی مردم یعنی واریز کردن عوارض و مالیات مردم به صندوق شهرداری

5-          ایجاد فرصت شغلی برای حداقل 500 نفر

6-          بازگشت دوباره آب به سطح زمین. با توجه به اینکه لوله­های موئینه در دل خاک زمانی که زمین بایر باشد کور می­شود بعد از احداث مجموعه و با وجود حیوانات و مهم‌تر از آن پا زدن مردم در منطقه دوباره طبیعت را به زنده كرده و لوله­های موئینه آب را به سطح زمین می­رساند.

7-          از آنجایی که کوه اطراف منطقه سنگی- شنی – رسی است مي‌توان تا نقطه بالای کوه فضای سبز ایجاد نمود.

از آنجایی که در دامنه کوه جاده­هایی قرار گرفته که این کوهها را از مناطق تحت تملک کشاورزان و مالکین جدا ساخته می­توان با احياي طرح سدژ خمینی­شهر يعني گاردژ، دیميردژ و کهندژ، هر دژ را در بالای یک از بلندی‌ها با کشیدن دیوار در امتداد جاده به صورت دیوارهای دژ ايجاد نمود كه یادآور تاریخ شهرستان بوده و با ایجاد اتاقهایی کاه‌گلی برای توریستهای خارجی و داخلی هتل­هایی بياباني را طراحی و از آن بهره‌ مالی نیز برد.