کمربند سبز طبیعی خمینی شهر در حال نابودی است

ارسال در صنعت و عمران

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در جريان سفر به خميني شهر، با شهردار و اعضای شورای اسلامي شهر خمینی شهر دیدار کرد.

در اين ديدار، شهردار خميني شهر حضور مدیر کل محیط زیست استان در شهرستان را فصلی جدید از تعامل میان شهرداری و سازمان محیط زیست استان خواند و با اشاره به وجود صنایعی در سطح شهر که در افزایش آلایندگی خمینی شهر نقش دارند و به محیط زیست شهرستان آسیب می زنند، اظهار امیدواری کرد که با کمک و حمایت سازمان محیط زیست استان، بخشی از مشکلات زیست محیطی شهرستان حل شود.

از اداره محیط زیست حمایت می کنیم

مهندس شرفا در ادامه از مدیر کل محیط زیست استان خواست با تدوین یک طرح مشترک و منسجم شهری و استانی، با صنایع آلاینده خمینی شهر برخورد کرده و با جمع آوری آن ها در راه حفظ محیط زیست شهرستان گامی برداشته شود.

شرفا با تاکید بر اینکه بهداشت محیط، کاهش عوارض و برخورد با صنایع آلاینده از جمله اهداف شهرداری است گفت: از اداره محیط زیست شهرستان به عنوان یکی از نهادهای حمایتی که با شهرداری هدفی مشترک دارد حمایت می کنیم.

 

خمینی شهر حاشیه امن برای مشاغل غیر قانونی و صنایع آلاینده

در حاشيه اين ديدار، مدیر کل محیط زیست استان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فرصت به کمبود منابع مالی شهرداری خمینی شهر و انتظارات زیادی که از شهرداری وجود دارد اشاره کرد و گفت: ما از كاستي هاي امکانات، تجهیزات و منابع مالی شهرداری خمینی شهر کاملاً آگاه هستیم و شرایط شهرستان را به خوبی درک می کنیم ولی به لحاظ وظیفه نظارتی که برعهده سازمان محیط زیست می باشد موظف به اجرای قوانین هستیم.

احمد رضا لاهیجان زاده با اشاره به کارگاه های غیر مجاز صنعتی که در محدوده قانونی و حریم شهری خمینی شهر قرار گرفته و تبدیل به واحدهای بزرگ صنعتی شده اند، از رشد و افزایش این واحدهای صنعتی خبرداد.

وي خمینی شهر را دومین شهرستان پرتراکم کشور خواند و افزود: متأسفانه مجاورت این شهر با مرکز استان باعث انتقال مشکلات شهر اصفهان به خمینی شهر شده و حاشیه امنی را برای افراد سودجو و مشاغل غیرقانونی و صنایع آلاینده ایجاد کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان در ادامه گفتگو با خبرنگار فرصت گفت: خمینی شهر با مشکلات فراوان زیست محیطی روبروست که حل آن همت عالی و مشارکت همه مسوولین شهرستان از جمله شهرداری و شورای شهر را می طلبد و همچنین نیاز به نگاه جامع مسوولین استان دارد.

وی وجود کارگاه های آلاینده تهیه ذغال، کارگاه های ریخته گری، وجود دامداری های سنتی در کنار منازل مسکونی، وجود مسائل عدیده بهداشتی و مباحث قانونی مربوط به حریم و محدوده شهری را از معضلاتی خواند که خمینی شهر با آن روبروست و ضمن اعلام حمایت از مواضع مسوولین شهرستان خاطرنشان کرد: با متخلفین قوانین محیط زیست برخورد خواهیم کرد.

لاهیجان زاده شناسایی کارگاه هاي غیرمجاز و آلاینده محیط زیست و جانمایی مناسب برای انتقالشان را از جمله برنامه های سازمان متبوع خود خواند و خطاب به صاحبان صنایع سنگبری و کارگاه های صنعتی گفت: با جانمایی محل مناسب و اعلام فرصت زمان انتقال، باید کلیه کارگاه های آلاینده مخصوصاً سنگبری ها از محدوده خمینی شهر خارج شوند.

با متخلفین پسماند کارگاه های صنعتی برخورد خواهیم کرد

وی با اشاره به عملکرد مطلوب شهرداری خمینی شهر در حوزه جمع آوری زباله و پسماند خانگی گفت: دغدغه اصلی زیست محیطی ما، زباله و پسماند کارگاه های صنعتی مثل سنگبری های دو شاخ و آلایندگی مناطق اطراف این منطقه و ریختن نخاله ساختمانی در حاشیه شهر می باشد چرا که هر کجا زمین آزاد وجود داشته باشد، نخاله ساختمانی رها می شود. وی در ادامه از توافق با شهرداری برای برخورد شدید با متخلفین پسماند خبر داد.

مدیر کل سازمان محیط زیست استان با اشاره به بروز پدیده گرد و غبار در استان گفت: به دلیل خشکسالی و کاهش رطوبت خاک زمین های استان اصفهان و همچنین کاهش کشاورزی، کوچکترین باد گرد و غبار سنگینی را در حاشیه شهر اصفهان به وجود می آورد همانطور که  تاکنون در 3 نوبت شاهد بروز این پدیده بوده ایم و امید داریم در فصل بارندگی پدیده های آلاینده محیط زیست کاهش یابد.

7 هزار هکتار از اراضی طبیعی و سبز استان اصفهان تغییر کاربری داده اند

لاهيجان زاده در ادامه گفت: طبق شواهد موجود و عکس های ماهواره ای دهه 50 ، بیش از 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در شهرهای نجف آباد و اصفهان و از جمله مقادیر زیادی از این اراضی در حوزه خمینی شهر واقع شده بود که متاسفانه طی 3 دهه گذشته با تغییر کاربری این اراضی، شاهد کاهش 7 هزار هکتار از اراضی طبیعی و سبز این شهرها بوده ایم و این در حالی است که ما برای حفظ منطقه کمربندی سبز اصفهان سالانه میلیاردها تومان هزینه می کنیم و یا برای ایجاد بخشی از این اراضی سبز هزینه سنگینی را متحمل می شویم. لاهیجان زاده با تاکید بر اینکه حفظ باغات ثمرده، علاوه بر صرفه اقتصادی به حفظ محیط زیست خمینی شهر و اصفهان نیز کمک خواهد کرد، گفت: اراضی این کمربند سبز طبیعی در خمینی شهر در حال نابودی است و باید همه دستگاه های دولتی از جمله جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، محیط زیست، فرمانداری و شهرداری از هر گونه تغییر کاربری اراضی طبیعی و باغات خمینی شهر به هر عنوان حتی جهت ایجاد کارگاه های اشتغالزایی جلوگیری کنند تا اراضی موجود در خمینی شهر برای نسل آینده باقی بماند.

کمبود بودجه تنها مانع احداث ایستگاه سنجش آلودگی هوا در خمینی شهر

مدیر کل محیط زیست استان در پاسخ به سوال خبرنگار فرصت پيرامون احداث ایستگاه سنجش آلودگی هوا، با اشاره به 250 میلیون تومان اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی و احداث این ایستگاه گفت: هر ایستگاه بعد از راه اندازی و نصب تجهیزات سنجش آلودگی هوا سالانه بین 15 تا 20 میلیون تومان هزینه نگهداری لازم دارد و شهرستان خمینی شهر به دلیل تراکم جمعیتی و مجاورت با مرکز استان نیاز بسیار زیادی به راه اندازی این ایستگاه دارد. لاهیجان زاده با اشاره به اینکه تنها مشکل ما تامین اعتبار است، ادامه داد: سعی می کنیم از اعتبارات مدیریت بحران استان و سازمانی که در اختیار داریم برای ساخت این ایستگاه کمک بگیریم ولی برای تامین اعتبار هر چه سریع تر و راه اندازی این ایستگاه در خمینی شهر نیاز به حمایت مسولین فرمانداری و شهرداری های شهرستان نیز داریم و در صورتی که هزینه راه اندازی ایستگاه سنجش هوا تامین شود، در کوتاهترین زمان، اقدام به ساخت و شروع فعالیت رسمی آن خواهیم نمود. وی از مردم شهرستان خواست در شناسایی و برخورد با کارگاه های آلاینده متخلف و غیرمجاز با اداره محیط زیست، شهرداری و واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان همکاری کنند.