سهم خميني شهر از پروژه های افتتاحی هفته دولت در استان اصفهان 300 ميليون از 1240 میلیارد تومان!

ارسال در صنعت و عمران

eftetahدر شهریور ماه، هفته دولت قرار دارد. معمولاً در این هفته، بازار افتتاح پروژه ها داغ می شود چرا که مرسوم است در هفته دولت، پروژه های آماده بهره برداری هر شهری را افتتاح کنند. به همین دلیل، شاید بتوان هفته دولت را شاخصی برای پیشرفت عمرانی آن شهر دانست.

به همین دلیل به سراغ پروژه های خمینی شهر رفتیم و وضعیت پروژه های افتتاحی خمینی شهر را به گونه ای گذرا با پروژه های افتتاحی استان مقایسه کردیم.این مقایسه، نتایج قابل تاملی را به همراه دارد، به گونه ای که پروژه های افتتاحی خمینی شهر با بیش از 300 هزار نفر جمعیت، با شهرستان 55 هزار نفره نایین هم قابل مقایسه نبود، چه از نظر تعداد و چه از نظر بودجه هزینه شده.

البته علل این مساله و راهکارهای حل آن، موضوع دیگری است که لازم است به صورت جداگانه به آن پرداخته شود. گفتنی است بخشی از هزینه این پروژه ها را بخش خصوصی تامین نموده که به آن اشاره شده است. در هر شهری، فرق چندانی ندارد که پروژه ها تماماً از محل اعتبارات دولتی بوده یا بخشی از هزینه آن از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین شده است، مهم پیشرفت و عمران شهریست و به هر حال جذب سرمایه گذار خصوصی هم زحمات و تلاش مسئولان آن شهر را می طلبد.

پروژه های افتتاحی در استان اصفهان: ۱۴۴۹ پروژه با هزینه 1240 میلیارد تومان

امسال در هفته دولت، ۱۴۴۹ پروژه با هزینه ای بالغ بر 1240 میلیارد تومان در سطح استان اصفهان افتتاح شد. صمصام شریعت، معاون استاندار اصفهان در گفتگو با خبرنگار شبستان در این زمینه اظهار داشت: یک هزار و 449 پروژه با هزینه ای بالغ بر یک هزار و 240 میلیارد تومان طی هفته دولت در سطح استان اصفهان به بهره برداری رسید که 600 میلیارد تومان از این هزینه ها از اعتبارات ملی و مابقی از اعتبارات استانی و بخش خصوصی بوده است.

وی افزود: پروژه های به بهره برداری رسیده در این هفته در عرصه های صنعت و معدن، کشاورزی، آب رسانی، برق رسانی، گاز رسانی، بنیاد شهید، مسکن مهر، فرهنگی و زمینه های دیگر بوده است..

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه تعدادی از این پروژه ها در روستاهای استان به بهره برداری رسید، بیان داشت: بیش از 75 میلیارد تومان از این هزینه ها در روستاهای استان در جهت خدمت به روستاییان و ایجاد پروژه هزینه شده است.

وی پروژه های مسکن را از دیگر پروژه های مورد بهره برداری در هفته دولت عنوان کرد و گفت: علاوه بر 22 هزار واحد مسکن مهر که با حضور معاون اول رئیس جمهور، 2 ماه پیش به بهره برداری رسید، تعداد زیادی مسکن نیز در این هفته به بهره برداری رسیده است.

صمصام شریعت ادامه داد: افتتاح یک هزار و 400 واحد مسکن مهر در کاشان، 300 واحد در شهرضا، 4 هزار واحد در فولادشهر، یک هزار واحد در شهر جدید مجلسی، 804 واحد خود مالکی در بهارستان و نه هزار و 600 واحد خود مالکی در سراسر استان از مهمترین پروژه های مسکن در استان اصفهان هستند که در هفته گذشته به بهره برداری رسید.

***

کاشان: 83 پروژه با هزینه 40 ميليارد تومان

تعداد پروژه های افتتاح شده در کاشان 83  پروژه عمراني و اقتصادی بود که از جمله این پروژه ها می توان به بهره برداری از طرح توسعه شركت جهان نيروي تك با هزینه 6 ميليارد تومان! اشاره کرد.

معاون استاندار و فرماندار ويژه شهرستان كاشان با اشاره به این موضوع گفت: به مناسبت گراميداشت هفته دولت، 83  پروژه عمراني و اقتصادی همزمان با هفته دولت در كاشان به بهره برداري مي رسد. جوادي از طرح توسعه شركت جهان نيروي تك در بخش نياسر با 6 ميليارد تومان اعتبار يكي از مهمترين پروژه هاي قابل بهره برداري شهرستان ويژه كاشان در هفته دولت اعلام كرد .

جوادي اعتبارات اين پروژه ها را بالغ بر40 ميليارد تومان اعلام كرد و به پورتال خبري كاشان گفت: اين ميزان اعتبار از محل اعتبارات ملي، استاني، داخلي و سرمايه گذاري بخش خصوصي هزينه شده است.

نایین؛ 41 پروژه با هزینه 15 میلیارد تومان

نایین با 55 هزار نفر جمعیت یکی از شهرهای شرق استان اصفهان است. در این شهرستان، در زمینه عمرانی، شش پروژه افتتاح شد که یکی از این پروژه ها، نيروگاه برق شهرستان نايين بود. بهره برداري از این شش پروژه، در آخرين روز از هفته دولت با اعتباري بالغ بر 14 ميليارد تومان آغاز شد. به گزارش روابط عمومي استانداري اصفهان ، گازرساني به پنج روستا، چمن مصنوعي مجموعه ورزشي فرهنگيان، فاز دو بلوار وليعصر (عج)به هماباد و بهره برداري از اولين نيروگاه برق شهرستان نايين از جمله اين پروژه ها مي باشد.

در زمینه  کشاورزی نیز 18 پروژه كشاورزي با اعتباري بالغ بر 310 میلیون تومان در نایین افتتاح شد. مدير جهاد كشاورزي شهرستان نايين با اعلام اين خبر گفت: اين طرحها شامل بازسازي قنوات، استخر ذخيره آب،كانال هاي آبياري و يك واحد مرغداري است.  'احمد باقريان' افزود: بازسازي و مرمت 50 رشته قنات، احداث 9كيلومتر كانال آبياري و احداث 16 باب استخر ذخيره آب از جمله پروژه هاي به بهره برداري رسيده است.

17  پروژه مخابراتی از دیگر پروژه های افتتاحی نایین بود. رئيس شركت مخابرات شهرستان نايين در این باره گفت: همزمان با هفته دولت، 17پروژه مخابراتي به صورت همزمان با اعتباري بالغ بر 300 ميليون تومان در اين شهرستان افتتاح شد. وي ادامه داد: پروژه‌هاي افتتاح شده در هفته دولت در قالب پروژه‌هاي ديتا، سايت WLL-GSM روستايي يا تلفن بي‌سيم روستايي و BTS تلفن‌هاي همراه افتتاح و به بهره‌برداري رسيده است.

***

تیران؛ 19 میلیارد تومان پروژه افتتاحی (7 میلیارد دولتی+ 12 میلیارد بخش خصوصی)

شهرستان تیران و کرون با 60 هزار جمعیت یکی از شهرهای غرب استان اصفهان است. به مناسبت هفته دولت، پروژه های عمرانی این شهرستان با حضور معاون عمرانی استاندار افتتاح شد .

حسین میرزایی فرماندار تیران در این زمینه گفت: پروژه هایی که به این مناسبت افتتاح شدند عبارتند از: طرح ۸۱ واحدی مسکن مهر شهر تیران، طرحهای بهسازی گلزارهای مطهر شهدا در سطح شهرستان، طرحهای برقرسانی در سطح شهرستان، طرحهای کشاورزی در سطح شهرستان، طرح آبرسانی به شهرک صنعتی رضوانشهر، دو باب ساختمان دهیاری، تعداد ۱۰ طرح ورزش همگانی، تعداد ۲۰ کارخانه سنگبری و سه کارخانه صنعتی در رضوانشهر و نیز طرحهای فرهنگی و بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره).

فرماندار تیران و کرون در ادامه اظهار داشت: برای آماده سازی و افتتاح پروژه های فوق اعتباری بیش از 19 میلیارد تومان هزینه شده است که از این رقم 7 میلیارد تومان آن توسط اعتبارات دولتی و مابقی توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

***

خمینی شهر؛  21 پروژه؛ حدود 300 میلیون تومان

در خمینی شهر اما هفته دولت چگونه برگزار شد و چه پروژه هایی افتتاح شد؟

پروژه های خمینی شهر به دلیل شاخص نبودن، بدون حضور هیچ مسئول استانی و شهرستانی و تنها توسط همان ارگان مربوطه افتتاح گردید. پروژه های هفته دولت خمینی شهر محدود به دو اداره شد؛ جهاد کشاورزی و مخابرات. در زمینه مخابرات، 7 پروژه مخابراتی (5 پروژه در درچه و 2 پروژه در روستای تیرانچی) با هزینه 180 میلیون تومان اجرا شد.

در بخش کشاورزی هم 14 پروژه به مناسب هفته دولت افتتاح شد. کامران بقایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در این زمینه اظهار کرد: این طرحها شامل شش طرح آبی و خاکی از جمله احداث کانال آبیاری عمومی و لوله گذاری آب در اراضی کشاورزی و احداث هشت واحد دامی در مناطق مختلف شهرستان می باشد. وی افزود: با افتتاح این پروژه ها، 39 فرصت شغلی جدید ایجاد و حدود 620 نفر نیز از مزایای پروژه های مذکور بهره مند خواهند شد .بقایی گفت: هزینه اجرای طرحهای مذکور از محل اعتبارات ملی، استانی و خودیاری تامین شده است .

سخن آخر

نگاه اجمالی به پروژه های افتتاح شده در استان و مقایسه هرچند نسبی آن به صورت مستند نشان داد خمینی شهر با 300 هزار نفر جمعیت، سهم ناچیزی از این پروژه ها را از آن خود کرده و به همین ترتیب روز به روز از قطار پیشرفت استان عقب تر می ماند. از همین روی ضرورت دارد تا مسئولان استان و شهرستان در مورد علل و راهکارهای این موضوع، راهکاری اجرایی اندیشیده و به اين وضعيت پایان دهند.