سهم خمینی شهر از متروی اصفهان
تیتر اول شماره قبل فرصت -به نقل از یکی از مسئولان خمینی شهر- با عنوان «مترو به خمینی شهر می رسد» بازتابهای متعددی داشت. در این میان یک سوءتفاهم پیش آمد. برخی از شهروندان تصور کردند که قرار است از شمال تا جنوب خمینیشهر مترو کشیده شود.
بر همین اساس برخي شهروندان به اظهار نظرات متعدد و متفاوت در این باره پرداختند. این اظهارات در حالی است که متروی خمینی شهر در ذیل متروی اصفهان تعریف شده است. به عبارت دیگر دو خط از خطوط طراحی شده متروی اصفهان، به خمینی شهر مربوط می شود و به این منظور ایستگاههایی در خمینی شهر پیش بینی شده است. اولین خط، خط غربی- شرقی است که از خمینی شهر شروع و پس از عبور از خیابان اشرفی اصفهانی (کهندژ) و در ایستگاه مشترک امام حسین (ع) از زیر خط شمالی-جنوبی وارد خیابان سپه شده تا خیابان زینبیه ادامه مییابد.
فاز یک این خط مورد تأييد شورای ترافیک کشور قرار گرفته است. تنها اختلافی که در مورد این خط وجود دارد به علت عبور آن از آثار تاریخی اصفهان است و همین مساله موجب تاخیر این خط شده است. این اختلاف البته تاثیری بر ایستگاههای خمینی شهر ندارد. خط جنوب - غرب نیز از دیگر خطوط مترو است که از درچه می گذرد. این خط از ایستگاه مشترک آزادی شروع میشود، پس از عبور از شهر درچه، فلاورجان و فولادشهر و عبور از گردنه گاوپیسه به ذوب آهن اصفهان و زرین شهر ختم میشود. طول کل این مسیر حدود ۴۳ کیلومتر خواهد بود.
مشروح طرح خطوط متروی اصفهان که در دو شبکه درون شهری و برون شهری پیش¬ بینی شده بصورت ذیل است:
شبکه درون شهری
1. خط شمالی – جنوبی: اين خط از ايستگاه پاسداران در شمال شروع شده و به ترمينال مسافربري صفه در جنوب ختم مي گردد و مسير آن از خيابانهاي بهارستان، كاوه، چهارباغ پايين، چهارباغ عباسي (يا مسير جايگزين)، چهارباغ بالا و هزار جريب مي باشد. طول كل مسير 2/20 كيلومتر بوده كه عمده طول مسير در زيرزمين احداث مي گردد. تعداد ايستگاههاي اين خط 21 واحد مي باشد كه تماماً زيرزمين واقع شده اند. اين خط به پنج قطعه تقسيم مي شود.
2. خط شرقی – غربی: خط شرقي غربي از خميني شهر شروع و بصورت تونل كم عمق در زير زمين در طول خيابان اشرفي اصفهاني (كهندژ) عبور نموده و در ايستگاه مشترك امام حسين (ع) از زير خط شمالي جنوبي (قرمز) وارد خيابان سپه شده و از زير قسمت شمال ميدان امام به سمت خيابان حافظ مي رود. اين خط سپس در زير خيابان هاتف قرار گرفته و به سمت شمال ادامه مي يابد و از روي ميدان لاله به صورت پل عبور نموده و در طول خيابان زينبيه و تا محل پاركينگ و تعميرگاه (دپوي زينبيه) روي پل قرار خواهد داشت. طول كل مسير 22 كيلومتر و داراي 20 ايستگاه مي باشد. لازم به ذكر است فاز يك مسير فوق مصوب گرديده است.
شبكه برون شهري
1- خط جنوب غرب: خط جنوب غرب از ايستگاه مشترك با خط شمالي جنوبي ( قرمز) واقع در جنوب رودخانه زاينده رود از ايستگاه آزادي شروع مي شود. اين خط در داخل تونل در امتداد بلوار دانشگاه عبور و پس از ايستگاه اسلام آباد خود را به سطح زمين رسانده و سپس در سطح تا حومه شهر ادامه مي يابد.
مسير بعد از ايستگاه اسلام آباد بسمت غرب متمايل گشته و در امتداد خيابان گاز قرار مي گيرد و تا حوالي شهر درچه بصورت همسطح خواهد بود. سپس با عبور از رودخانه زاينده رود و شهر درچه بر روي پل و در امتداد خط لوله آبرساني اصفهان و به صورت هم سطح از حاشيه شهر فلاورجان گذشته و به ايستگاه فولادشهر در مجاورت اتوبان خواهد رسيد.
ادامه مسير عبور از اراضي فولادشهر و گردنه گاوپيسه بصورت همسطح بوده و پس از عبور از ذوب آهن به زرين شهر ختم مي شود. طول كل اين مسير حدوداً 43 كيلومتر بوده، داراي 13 ايستگاه مي باشد. اين مسير خط اولويت دار برون شهري است و فاز يك مطالعات آن انجام شده و جهت واگذاري بصورت E.P.C به سرمايه گذار كاملاً آماده است.
2- خط اصفهان - شاهين شهر: اين خط از ترمينال مسافربري كاوه شروع و به شاهين شهر در شمال ختم خواهد شد. طول اين مسير 9/21 كيلومتر است كه مطالعات روي اين خط ادامه دارد.
3- خط اصفهان – بهارستان: اين خط از ترمينال مسافربري صفه شروع و به بهارستان ختم خواهد شد. طول اين خط حدود 16 كيلومتر مي باشد كه مطالعات روي آن در حال انجام است.