نخستین سامانه کشوری اهدا عضو راه اندازی می شود

ارسال در بهداشت

قائم مقام رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت با اشاره به اینکه روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر از آنان بخاطر نرسیدن عضو مورد نیاز فوت می€Œکنند، از راه€Œاندازی نخستین سامانه کشوری اهدا عضو به آدرس ehda.center خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، امید قبادی با بیان اینکه در ایران حدود 25 هزار بیمار نیازمند به عضو شامل کبد، کلیه، قلب، ریه، لوزالمعده و روده وجود دارد اظهارداشت: سالانه 5 تا 8 هزار نفر مرگ مغزی در کشور داریم که از این تعداد 2 هزار و 500 تا 4 هزار نفر یعنی حدود 50 درصد از آنها صلاحیت اهدا عضو دارند ،اما در سال€Œهای 92 و 93 شاهد بودیم که فقط حداکثر 800 مورد از آنها به اهدا رسیدند و ی علت عمده اهدا نشدن بقیه اعضا عدم رضایت خانواده دانست وگفت:
به جز کلیه که هم می€Œتوان آن را از فرد زنده گرفت و هم دیالیز کرد، تنها منبع تأمین دیگراعضای حیاتی در حال حاضر، افراد مرگ مغزی هستند.
قبادی افزود: طبق آمارها در سال 84 در ایران، رضایت به اهدای عضو فقط 5 درصد بود و این تعجب آور بود چرا که ایرانی€Œها را در دنیا به عنوان انسان€Œهای ایثارگر و نوع دوستی می€Œشناسند.
وی در توضیح گفت: طی جلسات متعدد و آسیب شناسی در این زمینه، به این نتیجه رسیدیم که مشکل ما در زمینه اهدای عضو، عدم فرهنگسازی مناسب در این زمینه بوده است.
قبادی همچنین عنوان کرد: وقتی در سال 84 به این نتیجه رسیدیم که بزرگترین مشکل ما، فرهنگ سازی است دستگاه€Œها و ارگان€Œهای فرهنگ ساز مانند صدا و سیما، جراید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان و ورزشکاران کمک زیادی به ما داشتند به نحوی که تا قبل از 9 ماهه اول سال 93 آمار اهدا عضو 36 درصد بود که خوشبختانه توانستیم در حال حاضر آن را به 70 درصد برسانیم.
وی اشاره کرد: در دنیا اهدای عضو را به یک چهارپایه تشبیه می€Œکنند یکی از این پایه€Œها و در عین حال قطورترین پایه آن، خانواده اهدا کننده عضو است پایه دوم، پزشکانی هستند که کار پیوند را انجام می€Œدهند و پایه سوم، نهادهای فرهنگ ساز و موثری هستند که بستر جامعه را برای پذیرش اهدا عضو آماده می€Œکنند و پایه چهارم نیز دولت است.گفتنی است درشهرستان خمینی شهر خیریه بقیت الله در این زمینه فعال است، کارشناسان توجه دادن مردم به امرپیشگیری به ابتلا به بیماریها رادر کاهش بیماران نیازمند عضو بسیار موثر می دانند.