شاهد افزايش بيماران دياليزي، سرطاني و ديابتي هستيم

ارسال در بهداشت

 

20bimari عدد تخت به همراه تجهیزات جديد بخش دیالیز بیمارستان ساعی طی مراسمی با حضور مسؤولین استان و شهرستان به بهره برداری رسید.

دکتر بابک صفار رییس بیمارستان ساعی و اشرفی در این مراسم گفت: کمک های بلاعوض خیرین كه بدون هیچ چشمداشت و فارغ از تمایلات سیاسی و گروهی و فقط با هدف خدمت رسانی به قشر آسیب پذیر جامعه صورت مي گيرد عامل اصلي اين توفيق است.

 

اما مدیر عامل خیریه حضرت بقیه ا... الاعظم ديگر سخنران اين مراسم بود كه نكات مهمي بر زبان راند. او تصريح كرد: متأسفانه تعداد افراد دیالیزی جامعه و مخصوصاً شهرستان رو به افزایش است و در خیریه بقیه ا... شاهد افزایش تعداد افراد سرطانی و دیگر بیماران خاص هستیم که نیاز به کمک دارند و از بیماری رنج می برند ضمن آنكه بیماری دیابت هم به عنوان مادر بیماریها در بین شهروندان افزایش یافته است.

حجت الاسلام حسنی افزود: به همين لحاظ، تقويت بخش هاي پیشگیری از بیماریهای خاص یک امر ضروری است و بايد فرهنگ مقابله با بیماری های خاص در شهرستان تقویت شود.

وي با بيان اينكه انجمن خیریه بقیه ا... مجموعه ای کوچک از بین خود مردم است كه از زمان شروع کار خود تاكنون توانسته با حمایت خیرین و مردم 15 دستگاه دياليز براي شهرستان خريداري كند افزود: بیماران دیالیزی مشکلات متعدد جسمی دارند و افزایش تعداد تخت و تکمیل تجهیزات این بخش کمک بزرگی به بیماران می کند و لذا به شدت به كمك مردم و خيرين نيازمنديم.

مدیر عامل خیریه بقیه ا... افزود: زمانی فکر می کردیم افزایش تعداد تخت های دیالیز مشکل شهرستان را حل می کند ولی متأسفانه با افزایش تعداد بیماران، نیازمند توسعه بیشتر و افزایش خدمات به بیماران خاص هستیم.

در ادامه اين مراسم دکتر در سخناني گفت: امروز در کشور 20 هزار نفر بیماری دیالیزی داریم که سالانه 11 درصد به این تعداد اضافه می شود و در استان اصفهان هم 1400 بیمار دياليزي داریم كه سالانه در حدود 160 نفر به آن اضافه می شود. یک بیمار دیالیزی تا آخر عمر به این بیماری مبتلاست و سالانه دولت به ازای هر بیمار دیالیزی 15 میلیون تومان پرداخت می کند و بر راه اندازی یک تخت دیالیز در حدود 180 میلیون تومان هزینه نیاز است لذا بهترین راه، مقابله با این بیماری و پیشگیری از آن است.

وي افزود: در حال 216 تخت دیالیز در سطح استان قرار دارد كه 15 تخت آن در خمینی شهر است و این بخش در خمینی شهر در چند شیفت کاری فعالیت می کند و هنوز بیماران دیالیزی زيادي در شهرستان يا در انتظار هستند یا مجبورند برای دیالیز به شهرهای دیگر استان بروند.

مختاری از اعضای هیأت مدیریه خیریه بقیه ا... هم اخرين سخنران مراسم بود كه در سخناني از كمبودها گفت. او تصريح كرد: مردم مؤمن شهرستان قطعا در صورت اطلاع از عمق مشكلات بيماران دياليزي و نيز كمبود شديد امكانات، براي حل مشكلات اين بيماران همكاري هاي فراوان مالي خواهند كرد و لذا بايد اطلاع رساني لازم صورت گيرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 20 نفر بیمار دیالیزی در انتظار استفاده از تجهیزات بخش دیالیز بیمارستان ساعی هستند گفت: در شهرستان امکانات لازم سرویس دهی به بیماران وجود ندارد و مسلما 18 تخت دیالیز جوابگوي يك شهرستان 350 هزار نفری نخواهد بود و اين ميزان حداقل بايد تا 40 تخت افزايش يابد.

لازم به ذکر است 17 تخت جديد افزوده شده، توسط شرکت صنایع پالایش نفت اصفهان و همکاری تعدادی از خیرین هر يك به ارزش 25 میلیون تومان خریداری و مورد بهره برداری قرار گرفت.