"ایراپن" برنامه جلوگیری ازجوانمرگی ایرانیان

ارسال در بهداشت

آمار مرگ و میر ناشی از بیماری€های غیرواگیر در کشور بالا بوده و وزارت بهداشت مصمم است با اجرای برنامه "ایراپن" از جوانمرگی مردم جلوگیری کند. به گزارش فرصت آنلاین به نقل از آفتاب نیوزر، ئیس مرکز مدیریت بیماری€های غیرواگیر وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر با نگرانی درباره بیماری€های غیرواگیر در سطح جامعه روبرو هستیم و ثابت شده است بیماری€های قلبی و عروقی، دیابت، ریوی و سرطان در سطح جامعه برای کسانی اتفاق می€افتد که هیچ علامتی از این بیماریها در آنها دیده نمیشود اما فاکتورهای خطر آن را دارند. برای مثال ممکن است کسی زمینه های سرطان را داشته باشد اما نشانه€ای از آن نبیند.
دکتر احمد کوشا افزود: ۸۰ درصد مرگ و میرها در ایران به دلیل ابتلای مردم به چهار بیماری غیرواگیر است؛ به این ترتیب بیماریهای قلبی و عروقی ۴۶ درصد، سرطان€ها ۱۳ درصد، حوادث ۱۴ درصد، دیابت دو درصد و بیماری€های ریوی چهار درصد در مرگ و میر مردم سهم دارند. ریشه همه این بیماری€ها نیز به رفتار و شیوه زندگی ما بازمی€گردد.


رئیس مرکز بیماری€های غیرواگیر وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: افراد زمانی به پزشک مراجعه می€کنند که بیمار شده€اند اما مهم این است کسی که علامتی از بیماری ندارد و در معرض مرگ زودرس قرار دارد، شناسایی شود. در برنامه ایراپن افراد بالای ۳۰ سال به مراکز درمانی دعوت و فاکتورهای خطر مانند چاقی، مصرف دخانیات، کلسترول بالا و ... در آنها پیگیری می€شود.


وی درباره چگونگی اجرای این طرح در شبکه بهداشت کشور توضیح داد و گفت: خانه€های بهداشت روستایی و پایگاه€های سلامت شهری تحت نظر مراکز جامع خدمات سلامت فعالیت می€کنند. این سه مرکز بعد از سرشماری مردم منطقه تحت پوشش خود، آنها را به این مراکز دعوت می€کنند و خدمات ایراپن مانند خطر سنجی سکته€های قلبی و مغزی را برای آنها انجام میدهند.

به گفته کوشا، اجرای آزمایشی برنامه ایراپن در چهار شهر بافت، شهرضا، نقده و مراغه طبق نظر ارزیابان سازمان بهداشت جهانی موفقیت آمیز بوده است و برنامه وزارت بهداشت نیز توسعه این طرح در مناطقی است که امکانات لازم را داشته باشند.
کوشا همچنین اضافه کرد: در حال حاضر این برنامه در تمامی مراکز بهداشت برخی دانشگاه€های علوم پزشکی کشور اجرا می€شود.