کمیته ضربتی مبارزه با شپش در خمینی شهر تشکیل شد

ارسال در بهداشت

کمیته ضربت مبارزه با شیوع شپش در شبکه بهداشت و درمان شهرستان تشکیل شد. مسوول واحد سلامت جوان، نوجوان و مدارس شبکه بهداشت دراینباره به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: پس از بیماریابی که کارشناسان ما مهرماه در کلیه مدارس شهرستان انجام دادند، حدود 360 نفر مبتلا به شپش سر شناسایی شدند که به سرعت مورد درمان قرار گرفته و تحت کنترل درآمدند. خانم بدیعی افزود: میزان شیوع این موجود  در مهرماه، بهمن ماه و بعد از تعطیلات عید رو به افزایش می گذارد. وی با تاکید براینکه این فراگیری در سراسر کشور مشهود بوده است، گفت: در شهرستان ما نیز کانون خاصی نداشته و در همه نقاط دیده شده است. به عنوان مثال در یکی از دبیرستان های دخترانه مرکز شهر با حدود 50 مورد مواجه شده ایم. حتی موی سر فرزند یک پزشک هم آلوده به شپش دیده شده است.


این مسوول در ادامه از دیده نشدن شپش بدن در خمینی شهر خبر داد و گفت: آنچه مشاهده شده تنها شپش سر بوده است که غالبا با یکبار استفاده از شامپوی پرمترین که در تمام مراکز بهداشتی درمانی شهرستان به صورت رایگان در اختیار بیمار قرار می گیرد، برطرف می گردد. بدیعی دراینباره افزود: هر دانش آموز مبتلایی که شناسایی می شود کارشناسان ما خانواده وی را نیز مورد معاینه قرار می دهند و در صورت ابتلا توصیه های لازم را به آنها ارائه می دهند.


وی از تشکیل جلسه ای برای مدیران تمام مدارس شهرستان نیز خبر داد و افزود: در این جلسه وضعیت موجود برای مدیران تشریح شده و اطلاعات لازم برای چگونگی برخورد با موردهای مشاهده شده در اختیارشان قرار گرفت. وی افزود: به مدیران توصیه شد تا آنجا که امکانات به آنها اجازه می دهد برای لباس های دانش آموزان کمدهای جداگانه تعبیه کنند و چادر و جانماز دانش آموزان در مدارس دخترانه به تعداد همه دانش آموزان و مخصوص به خود باشد.


مسوول واحد سلامت مدارس ازمحل های نگهداری دام، پرنده و حتی جاهایی که موش رفت و آمد دارد به عنوان یکی از کانون های لانه گزینی این موجود یاد کرد و گفت: خانواده هایی که یک یا چند عضو مبتلا به شپش دارند، باید لباس ها و ملحفه های خود را با آب 55 درجه شستشو داده و در معرض آفتاب پهن نمایند. تمامی زوایای خانه را با جارو برقی تمیز نموده و کیسه جارو را تخلیه نمایند. وی همچنین به همگان توصیه کرد که در هفته دو بار استحمام نمایند.


گفتنی است کمیته ضربت مبارزه با شپش با همکاری واحدهای مبارزه با بیماری ها، بهداشت محیط، بهداشت جوان، نوجوان و مدارس و همچنین اداره آموزش و پرورش تشکیل شده است.