کند و کاوی در علل گرایش به انجام اعمال زیبایی در خمینی شهر

ارسال در بهداشت

میل به زیبایی و زیبا دیده شدن از نیاز های اصلی و فطری است که خداوند در وجود هر انسانی نهادینه کرده است، اما اینکه در کشور ی میل به این زیبایی و زیبا دیده شدن شرایطی را ایجاد کند که رسانه ها وادار شوند، مرتبا با آمار و ارقام هشدار دهنده به مردم هشدار دهند، جای تعجب و تامل دارد، چرا که در برخی از تحقیقات آیران را یکی رکورد داران عمل جراحی بینی معرفی می کنند و اینکافی است تا زنگ های خطر به صدا در آیند.


سارینا زنی 37 ساله و مادر یک پسر شش ساله است که در آستانه طلاق به سر می برد، سارینا در خصوص علت طلاق خود می گوید: من از بچگی از قیافه و اعضای صورتم راضی نبودم و همیشه احساس می کردم بینی ام زشت است و یا حتی پیشانی بلندی دارم و گونه هایم افتاده است.


وی می افزاید: در سنین رشد پزشکان اجازه عمل بینی را به من ندادند و به این ترتیب تا قبل از ازدواج این امر محقق نشد، تا اینکه بعد از ازدواج علی رغم اینکه پز شکان توصیه کردند که بینی شما به لحاظ سلامتی مشکلی ندارد، من یک بار لبه های بینی و یک بار خود بینی ام را عمل کردم. سارینا می گوید: اکنون من در آستانه طلاق هستم و تنها دلیل طلاقم هزینه های زیاد و اعمال جراحی هایی بوده که بر روی صورتم انجام داده ام، چرا که من تمایل دارم خودم را به بهترین شکل در آینه ببینم و در نتیجه به همین دلیل هزینه اعمال جراحی و اقدامات زیبایی من بالا است، زیرا من تقریبا این طور فکر می کنم که بر روی هر کدام از اعضای صورتم یک عمل جراحی در راستای زیبایی باید انجام دهم و به همین دلیل در این هشت سال بعد از ازدواجم هر سال یک عمل زیبایی به طور متوسط انجام داده ام.


رشد شکایت اعمال جراحی بینی
ریس نظام پزشکی شهرستان در گفتگو با فرصت آنلاین از افزایش شکایت از اعمال جراحی زیبایی و به و یزه جراحی بینی در سالهای اخیر صحبت می کند و می گوید هر چند هنوز هم این گونه از عملها در خمینی شهر نسبت به شهر های بزرگ بسیار کمتراست، اما نیاز است که رسانه ها و متولیان فرهنگی و اجتماعی در این زمینه اقدامات قابل توجهی در رابطه با پیشگیری از این گونه از عمل ها داشته باشند. وی تاکید کرد: بیشترین نارضایتی که بعد از عمل جراحی بینی افراد دارند مربوط به نتیجه عمل جراحی و فرمی است که بینی این بیماران به خود گرفته است. وی گفت: طبق تجربه کاری و بر خورد با بیماران و خانواد ه های آنها داشته ام ، مردم هنوز هم دید زیاد خوبی نسبت به بینی ها یی که حالت فانتزی پیدا می کنند ندارند.


رابطه کمبود عزت نفس با اعمال جراحی زیبایی
غلا محسین پویان روانشناس و مشاوره خانواده در این باره می گوید: افرادی که تمایل به انجام اعمال جراحی زیبایی و به خصوص بینی دارند، از اختلال بد شکلی رنج

می برند زیرا این افراد فکر می کنند با شرایط موجود زیبا نیستند و به همین دلیل دست به اعمال جراحی می زنندو چون این اختلال در آنها وجود دارد و باید تحت درمان قرار گیرند، ولی متاسفانه توجهی به درمان نمی کنند، بعد از عمل با ز هم از نتیجه عمل ناراضی هستند. این روانشناس می افزاید: به همین دلیل این قبیل ا ز افراد اگر بارها و بارها هم عمل کنند باز از نتیجه عمل ناراضی هستند.


وی تصریح می کنذ: بسیاری از این افراد از عزت نفس پایینی بر خوردارند و به همین دلیل می اندیشند برای رسیدن به کمال، باید تغییراتی در خود ایجاد کنندو در نتیجه دست به عمل جراحی زیبایی بینی می زنند تا زیباتر شوند و در دل دیگران جا داشته باشند. پویان می گوید: این افراد خوشبختی و سعادت را در زیبایی می دانند، در حالی که ممکن است به هیمن صورت زیباتر باشند.


این روانشناس و مشاور خانواده تاکید دارد: آگاهی دادن و ارائه اطلاعات مناسب می تواند برای این افراد در زمینه پیشگیری موثر باشد و از سویی دیگر کمک و ارائه درمانهای روانشناختی و مشاوره به این افراد می تواند در زمینه بالا بردن اعتماد به نفس نقش مناسبی در جهت پیشگیری برای این قبیل از رفتارها داشته باشد.. پویان می گوید: آموزش اصول فرزند پروری و یاد دادن مهارت های فرزند پروری و اینکه خانواده ها فرزند خود را همیشه بپذیرند و محاسنش را بیان کنند نیز از دیگر اقداماتی است که می تواند در این زمینه مناسب باشد.


وی تاکید دارد:چرایی و علت اعمال جراحی بینی در آقایان با خانمها تا اندازه ای متفاوت است. زیرا در دنیای امروز این نکته را باید مد نظر داشت که اگر تا دیروز انتظار جامعه از مردان داشتن جثه قوی و متانت و وقار بود، متاسفانه خواست جامعه در دنیای امروز از آنها تغییر کرده است و به همین دلیل آنها برای مقبولیت و تایید در جامعه دست به این اعمال می زنند کما اینکه رفتارها و سایر اقدامات زیبایی را در آنها نظیر آرایش چهره و برداشتن ابرور را هم می بینیم.


این روانشناس می افزاید: البته باید توجه داشت که در آقایان نیز همان عزت نفس پایین یکی از اصلی ترین علل جراحی بینی است.
والبته فرهنگ تجددگرایی که به جامعه ما تزریق شده است نیز یکی از عوامل مهم در این رابطه می تواند باشد و به همین دلیل اگر بخواهیم ریشهای به موضوع بپردازیم، بایدجوانانمان را در مقابل رسوخ فرهنگ تجمل گرایی و رفاه طلبی و بی مسوولیتی ایمن کنیم.

 

این مشاور براساس تجاربخود اظهار می دارد: عموما اقشار تحصیل کرده و با موفقیت اجتماعی بالا و قشر مرفه بیشتر به سمت این گونه از عمل ها می روند، اگر چه این نوع از عمل ها در سایر اقشار نیز دیده می شود. وی ادامه می دهد: این قبیل از اعمال در خانواده هایی که بیشتر به فرزندان خود بها می دهند و رشد اجتماعی و فرهنگی فرزندان خود را مهم می دانند بسیار کمتر است.


چه باید کرد؟
ظاهرا سال هاست که پرداختن به موضوع اعمال زیبایی و جراحی بینی موضوع اصلی رسانه ها و پایان نامه دانشجویان است، موضوعی که هر اندازه از آن صحبت شود، باز هم به دلیل تبعات اجتماعی و پزشکی اش کم است، اما آنچه در این راستا به شهرستان ما مربوط می شود این است که متولیان فرهنگی و فعالان اجتماعی این نکته را باید مد نظر داشته باشند که هر گونه برنامه ریزی برای کمک به جوانها و پیشگیری از این مسائل فقط با برنامه ریزی و کمک گرفتن از استاتید محلی و بومی محقق

می شود.